• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402102417036
  • منبع : بازار

نقش وکیل بانکی در دعاوی و قراردادهای مرتبط با بانک

نقش وکیل بانکی در دعاوی و قراردادهای مرتبط با بانک

از تعداد بالای پرونده های حقوقی مرتبط با بانک در مراجع قضایی می‌توان نتیجه گرفت که اشخاصی که درگیر فعالیت‌های بانکی هستند از حقوق خود در این زمینه‌ها اطلاع چندانی ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت مهدی نائینی، با توجه به گستردگی موضوعات حقوقی مالی، لزوم تفسیر مواد قانونی و همینطور سخت‌فهم بودن این موارد برای اکثریت مردم، نیاز به وکیل بانکی بیش از پیش حس می‌شود.

وکیل بانکی، وکیل پایه یک دادگستری است که روی امورات قضایی و غیر قضایی مرتبط با بانک، که برای اشخاص حقیقی یا حقوقی پیش می‌آید، مسلط است و می‌تواند در مراجع قضایی به نحو مطلوبی از حقوق موکلانش در زمینه دعاوی بانکی دفاع کند. دعاوی بانکی، شامل دعاوی مطروحه توسط بانک علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا برعکس، دعاوی مطروحه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی علیه بانک است. دعاوی نوع اول عموما شامل مطالبه وجه نقد یا طرح دعوای ایفای تعهدات هستند. در دعاوی نوع دوم، این بانک است که طرف دعوای اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد؛ در این دعاوی وکیل باید در محاکم قضایی حضور یابد و از طرف بانک پاسخگو باشد. مثلا در دعاوی مطالبه تسهیلات و ایفای تعهدات، فک رهن ملک اشخاص و ابطال اجراییه‌ بانکی.

وظایف وکیل امور بانکی در حل و فصل دعاوی مرتبط با بانک

دعاوی بانکی رایجی که در محاکم قضایی مطرح می‌شوند شامل دعوای مطالبه وجه نقد از بابت صدور چک و سفته و برات، خواسته الزام به انجام تعهدات از سوی بانک، طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مورد وثیقه به نام بانک، طرح دعوی بانک علیه اشخاص در قالب دعوای ورود ثالث یا جلب ثالث و یا دعوای تقابل و دعاوی مربوط به ضمانت نامه‌ها یا اعتبارات اسنادی است.


وظیفه وکیل متخصص امور بانکی این است که در انواع دعاوی حقوقی که بانک علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح می‌کند، در محاکم قضایی و یا در مراجع انتظامی حضور یابد و از حقوق بانک دفاع کند. یا در انواع دعاوی که اشخاص حقیقی یا حقوقی، علیه بانک مطرح می‌کنند، در محاکم قضایی و دادسرا حاضر شود و طبق مقررات مربوطه، از حقوق موکل در برابر بانک دفاع کند.

وکیل بانکی علاوه بر موارد فوق، وظایفی مثل ارائه اطلاعات لازم، انجام امور حقوقی مرتبط به انواع مناقصه ها و مزایده ها و جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات برای دفاع از سازمان یا شرکت مطبوع در محاکم قضایی را هم بر عهده دارد.

نقش وکیل بانکی در دعاوی و قراردهای مرتبط با بانک

اهمیت مشاوره حقوقی پیش از قرارداد بانکی و پس از آن

با توجه به شرایط اقتصادی، استفاده از تسهیلات و قراردهای بانکی اجتناب‌ناپذیر است. این تسهیلات و قراردادها انواع مختلفی دارند و شامل قراردادهای استخدامی کارکنان بانک در قالب استخدام رسمی یا قراردادی، قرارداد خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز بانک از اشخاص تاجر و غیر تاجر، قرارداد بانکی در قالب عقود جعاله و مضاربه، قرارداد مشارکت در ساخت یا مشارکت در بخش بازرگانی یا تولید و خدمات، قرارداد رهن، در وثیقه گرفتن اموال غیر منقول و منقول در ازای پرداخت پول وام بانک، قرارداد وام قرض الحسنه شامل وام ازدواج یا تعمیر و تامین مسکن، کمک هزینه درمان و تحصیل، قرارداد سلف و قرارداد اجاره به شرط تملیک هستند.
 

نقش وکیل بانکی در دعاوی و قراردهای مرتبط با بانک

حالا فرض کنید می‌خواهید از بانک وام بگیرید. هنگام عقد قرارداد، برای ضمانت بازپرداخت تسهیلات، باید املاک و دارایی‌هایی را در رهن بانک قرار ‌دهید. بانک‌ها در این مواقع، شروط سختی را (که غالبا هم به صورت یک طرفه تنظیم شده‌اند) به شما تحمیل می‌کنند و ضمانت ‌های اجرایی محکمی می‌گیرند. به این ترتیب، شما در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات یا تاخیر در آن، ملزم به پرداخت جریمه‌های سنگینی هستید. در چنین شرایطی اهمیت مشاوره پیش از قرارداد بانکی آشکار می‌شود. این مشاوره شامل آشنا کردن بانک با انواع تعهدات و الزامات حقوقی و یا آشنایی مشتری با انواع تسهیلات و وام‌ هایی است که بانک ‌ها در قالب قرارداهای مختلف ارائه می‌دهند. با مشاوره پیش از قرارداد، علاوه بر اینکه از انواع خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌ می‌برید، از تعهدات مربوط به بازپرداخت هم آگاه می‌شوید و با چشم باز قرارداد می‌بندید.

مشاوره پس از قرارداد بانکی هم مثل مشاوره پیش از قرارداد برای اشخاص حقیقی و حقوقی مفید است. با مشاوره حقوقی مستمر با وکیل بانکی تهران می‌توانید با انواع تخفیفات و الزامات حقوقی مرتبط آشنا شوید و از آنها در بازپرداخت تسهیلات استفاده کنید.

در انتخاب وکیل بانک معیارهای مهمی وجود دارند که باید مد نظر قرار دهید؛ معیارهایی مثل نحوه ارتباط، تخصص، تجربه، پاسخگویی و در دسترس بودن. برای آشنایی و اطلاع از شرایط مشاوره با وکیل متخصص در حوزه بانکی، به وبسایت وکیل دادگستری مهدی نائینی مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha