• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402102518192
  • منبع : پایگاه‌های خبری

چرا دستور رئیس‌جمهور را اجرا نمی‌کنید؟!

چرا دستور رئیس‌جمهور را اجرا نمی‌کنید؟!

با وجود اینکه جهت حمایت موثر از فرآیند تشکیل خانواده مقتضی است پرداخت تسهیلات ازدواج تسهیل و تسریع گردد، متقاضیان از انتظار در صف وام ازدواج گله‌مند هستند.

به گزارش ایسنا؛ فاطمه یاری، دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس نوشت:

علی​رغم دستور اخیر رئیس ​جمهور مبنی بر پرداخت فوری تسهیلات ازدواج، بانک‌​ها به بهانه کمبود منابع مالی، همچنان بیش از ۲۶۸ هزار نفر از متقاضیان را در صف دریافت وام، معطل کرده‌اند. در حالی که برای پرداخت آنی وام به همه ثبت‌نام‌کنندگان، به کمتر از ۵۸ همت (۳ درصد منابع موجود) نیاز است.

طبق برآورد​های صورت گرفته بر اساس داده‌​های سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی و ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی، میانگین مبلغ رهن مسکن ۶۰ متری در تابستان ۱۴۰۲ برای تهران ۲۸۴ میلیون تومان و در سایر شهرستان​ها ۷۳ میلیون تومان بوده است. همچنین هزینه تهیه ۶۰ قلم از ملزومات اولیه زندگی طبق قیمت​های فروشگاه آنلاین دیجی ​کالا با الگوی مرتب ​سازی ارزان​ترین، پرفروش​ترین و در گروه پرفروش​ها گران​ترین، به ترتیب ۳۴، ۶۷ و ۱۰۳ میلیون تومان تخمین زده شده است. بر این اساس، حتی با وجود شرایط تورمی ایران، مبلغ تسهیلات ازدواج حداقل جهت تامین کالاهای ضروری و اجاره مسکن زوج​های جوان کفایت می‌​کند و می ​تواند از دغدغه خانواده ​ها برای سر و سامان دادن به زندگی فرزندانشان بکاهد.  

با وجود اینکه جهت حمایت موثر از فرآیند تشکیل خانواده مقتضی است پرداخت تسهیلات ازدواج تسهیل و تسریع گردد، متقاضیان از انتظار در صف وام ازدواج گله‌مند هستند. طبق آخرین اعلام اداره اعتبارات بانک مرکزی تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ بیش از ۲۶۸ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج قرار گرفته اند.  در تیرماه ۱۴۰۲، رئیس بانک مرکزی توسط رئیس ​جمهور مکلف شد که تا پایان تابستان صف وام ازدواج را به صفر برساند؛ اما با وجود گذشت چند ماه از موعد مقرر، همچنان این صف پابرجاست.  

 تعلل بانک​ها در زمینه پرداخت وام ازدواج موجب کاهش اثربخشی این سیاست می ​شود. همچنین بسیاری از جوانان را نسبت به کارآمدی این مشوق دچار شک و تردید می ​کند و موجب می​ شود برخی زوج​ها به دلیل مشکلات اقتصادی دیرتر زندگی مشترکشان را شروع کنند.

بهانه کمبود منابع، پایه استدلالی محکمی ندارد!

درحالی​که مدیران شبکه بانکی همواره کمبود منابع را دلیل اجرا نشدن دستور ازدواجی رئیس جمهور عنوان می‌​کنند؛ طبق گزارش بانک مرکزی تا پایان شهریور امسال، منابع موجود در حساب​های جاری و پس انداز قرض الحسنه شبکه بانکی، به عنوان منابع اصلی وام ازدواج،  در مجموع بیش از ۲۲۵۰ همت اعلام شده است که نسبت به آذرماه سال گذشته ۵۰۰ همت افزایش یافته است.

برای پرداخت به ۲۶۸ هزار نفر متقاضی تا ۱۹ دی‌ماه، حتی با لحاظ میانگین مبلغ ۲۱۵ میلیونی وام ازدواج در سال ۱۴۰۲، کمتر از ۵۸ همت نیاز است. رقمی که کمتر از ۳ درصد منابع فعلی موجود در سپرده ​های جاری و پس انداز قرض الحسنه است. بنابراین عدم پرداخت فوری این وام به بهانه کمبود منابع، پایه استدلالی محکمی ندارد!

منبع: الف

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۶ ۱۴:۴۰

واقعا باید پرداخت وام ازدواج تسهیل بشه، مشکل ضامن هم هست