• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402121309405
  • منبع : بازار

درمان ترک پا در خانه

درمان ترک پا در خانه

ترک پا یا شقاق پاشنه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی است که می‌تواند به ناراحتی و یا حتی درد هم ختم شود. ترک پا نوعی خشکی پوست است که باعث ضخیم‎تر شدن پوست و بروز پینه‎های زرد و یا قهوه‌ای در اطراف لبۀ پاشنه می‎‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت ساج، در بیشتر موارد تنها ظاهر ترک پاشنه است که فرد را آزار می‌دهد اما فراموش نکنید که اگر به این خشکی پوست رسیدگی نشود می‌تواند باعث زخم‌های عفونی شدید شود.

ما در ادامه چند راه ساده و سریع برای درمان خانگی ترک پا خواهیم گفت اما در نظر داشته باشید که اگر در اطراف ترک پا احساس درد، تورم یا قرمزی داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی صرف‌نظر کنید.

درمان سریع ترک پا در خانه

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم این کارها فقط در صورتی مناسب‌اند که ترک پایتان سطحی بوده و به مشکلات جدی نرسیده باشد. به‌علاوه اگر بیماری پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما دارید یا به بیماری دیابت دچارید نیز بهتر است از این درمان‌ها صرف‌نظر کرده و به پزشک مراجعه کنید.

شستشو با آب ولرم

یکی از راه‌های درمان ترک پاشنه پا، شستشو با آب ولرم است. کمی صابون را در آب ریخته و پاهایتان را برای 20 دقیقه در این ترکیب نگه دارید. پوست اطراف ترک پا ضخیم و خشک است و این کار به نرم شدن آن کمک می‌کند.

لایه‌برداری پوست پا

راه‌های زیادی برای لایه‌برداری پوست پاشنه پا وجود دارد. می‌توانید پس از انجام مرحله بالا، مقداری سرکه به‌عنوان اسکراب در آب ولرم بریزید. یا از سوهان مخصوص پاشنه پا استفاده کنید. قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین راه لایه‌برداری پاشنه پا هم استفاده از سنگ پا است که مصرف آن را توصیه می‌کنیم.

جوش شیرین

حتماً دقت داشته باشید که برای اینکار نباید پوست پاشنۀ پایتان ترک جدی خورده و یا دردناک شده باشد. زیرا قرار است پایتان را به مدت 10 الی 15 دقیقه در محلول آب ولرم و جوش شیرین قرار دهید. این ترکیب اگرچه در بهبود خشکی پاشنه پا بسیار کمک می‌کند اما می‌تواند باعث سوزش و حتی درد هم بشود.

کرم ترک پا

حالا اگر می‌خواهید همۀ ترکیبات بالا را با کارایی بالاتر و دردسر کمتر داشته باشید، بهتر است خیلی ساده از کرم ترک پا استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است پای خود را تمیز کرده و به‌طور مرتب و روزانه مقداری از کرم ترک پا را بر روی پوست پایتان بمالید.

هرچه بیشتر این کرم را روی پوست ماساژ دهید، عمل جذب و اثرگذاری بالاتری دارد. در تولید این کرم‌ها از روغن‌های طبیعی مثل روغن بادام و سایر مواد مغذی پوست استفاده شده که به نرم و مرطوب‌کنندگی و البته تغذیه‌رسانی به پوست کمک زیادی می‌کند.

درمان ترک پا در خانه

چه عواملی باعث ترک پا می‌شود؟

تا به اینجا از راه‌های درمان ترک پا در خانه گفتیم، اما اگر می‌خواهید دیگر به این بیماری دچار نشوید بهتر است نکات ساده‌ای را که در ادامه خواهیم گفت را رعایت کنید تا برای همیشه از داشتن پاهایی زیبا، نرم و لطیف لذت ببرید

کفش و جوراب مناسب بپوشید

سعی کنید صندل، کفش و جورابی انتخاب کنید که کفی آن نرم و طبی بوده و دقیقاً سایز پای‌تان باشد. در هنگام خرید کفش به راحتی پا خصوصاً در قسمت پاشنه و پنجه پا دقت کنید.

در تحرک باشید

حتی اگر مجبورید زمان‌های طولانی سرپا بایستید، دست‌کم هرچند دقیقه یکبار حالت ایستادن‌تان را تغییر دهید تا نقطه فشاری در یک قسمت خاص نداشته باشید. در وضعیت نشسته هم یک پایتان را برای مدت طولانی روی پای دیگر قرار ندهید.

پوست پایتان را مرطوب نگه دارید

هرشب پیش از خواب، از کرم ترک پا به کف پای‌تان بمالید تا رطوبت آن حفظ شود. همچنین سعی کنید به اندازۀ کافی آب بنوشید.

گردش خون را در پاهایتان برقرار کنید

فراموش نکنید هفته‌ای چندبار کف پاهایتان را سنگ پا بکشید. این کار مثل اسکراب سلول‌های مرده پوست را برداشته و آن‌ها را نرم می‌کند. همچنین باعث گردش بهتر خون در پا شده و سلامت و آرامش بیشتری برایتان می‌سازد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha