• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1403012110951
  • خبرنگار : 71675

خطیر: نباید حرف‌های خانواده از آن بیرون برود/ استقلال را با ۹۰۰ میلیارد بدهی تحویل گرفتم

خطیر: نباید حرف‌های خانواده از آن بیرون برود/ استقلال را با ۹۰۰ میلیارد بدهی تحویل گرفتم

مدیرعامل استقلال درباره رعایت فرپلی مالی در فوتبال ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال، پیش از جلسه توجیهی فرپلی مالی در وزارت ورزش و جوانان با حضور وزیر ورزش و مدیران عامل باشگاه‌ها گفت: تعادل مالی؟ بحث فرپلی مالی یک بحث جدی است. برای فرپلی مالی باید هزینه باشگاه‌ها همخوانی داشته باشد. متاسفانه نه فقط باشگاه استقلال، احساسم این است تمام باشگاه‌های ایران این مشکل را دارند. از نگاه درآمدی در فوتبال خیلی کار خارق العاده‌ای نمی‌کنند. در واقع مدیران باشگاه‌ها نه در ایران و نه هیچ کجای جهان هیچ کار بازرگانی‌ای انجام نمی‌دهند. مثلا آهن نمی‌خرند، فولاد نمی‌فروشند، محصولات پتروشیمی نمی‌فروشند. محل درآمد فوتبال مشخص است. یکی از این محل‌ها حق پخش تلویزیونی است که بسته به نوع کشورها تقریبا از ۴۰ تا ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها را حق پخش پوشش می‌دهد. بحث تبلیغات محیطی و روی پیراهن، بلیت فروشی روز بازی، ترانسفر بازیکنان یا حق برند باشگاه برای تولید کالاهاست. در واقع محل‌های مشخصی دارد.

او افزود: در ایران تمامی آیتم‌های محل درآمد را ببینید، مثلا حق پخش تلویزیونی ندارید، تبلیغات دور زمین که برای باشگاه‌ها نیست. بلیت فروشی که داستان خودش را دارد و با یک شرکت عجیبی ۱۵ سال پیش قرارداد بستند که از باشگاه‌ها چیزی در نمی‌آید. بلیت قیمتی ندارد. قیمت بلیت الان یک دلار است. در هیچ جای دنیا قیمت بلیت این نیست. برای بازی آرسنال با یک تیم درجه دوم به طبقه سوم ورزشگاه امارات رفتم و ۱۲۰ پوند پول بلیت دادم و ورزشگاه سراسر پُر بود. ورودی قیمت بلیت اینجا یک دلار است آن هم با این محل‌های درآمدی که آن بحث کپی رایت را هم ما نداریم. مدیران عامل باشگاه‌ها نمی‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ یا کار بازرگانی انجام دهند و فولاد در انبار نگه دارم و وقتی گران شد بفروشم. تنها محل درآمد من روی پیراهن است. من تمام پیراهن تیم را رنگی رنگی کنم، این اواخر هم گفتند که کم مانده روی دست و صورت بازیکنان تبلیغات را تتو کنید. شما هر کاری هم کنید آخرش در نمی‌آید.

مدیرعامل استقلال ادامه داد: سال گذشته باشگاه بزرگ استقلال کلاً ۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته و امسال عدد آن خیلی خیلی بالاتر است. هر چقدر کنترل کردیم باز هم درآمد و هزینه با هم نمی‌خواند. فرپلی مالی به شما اجازه می‌دهد اندازه درآمدتان هزینه کنید و بیش از این به شما اجازه نمی‌دهد. شنیده‌ام مصوبه‌ای در برنامه توسعه هفتم وجود دارد که باید بحث فرپلی در ورزش انجام شود و می‌خواهند از فوتبال این را شروع کنند. مقدمات آن باید انجام شود، مقدمات فرپلی مالی به حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی، کپی رایت و برندیگ باشگاه‌ها، اصطلاح قیمت بلیت‌ها برمی‌گردد. تا این مسائل حل نشود، باشگاه‌هداری در ایران با چالش بزرگی مواجه خواهد بود. این مربوط به من نیست، اصلا من نباشم و هر فرد دیگری باشد همین است. چند باشگاه صنعتی این مشکل را ندارند چون به شیر دولت وصل هستند فقط نگرانی انتخاب مدیر را دارند و نگرانی هزینه را ندارند اما من از صبح که بیدار می‌شوم باید تا شب به فکر این باشم که از کجا دوباره یک عددی را تامین کنم. ولی یک مدیر باشگاه سپاهان، فولاد و گل گهر در تمام احترام به دوستان خوبم در این باشگاه‌ها دغدغه درآمدزایی ندارند. دغدغه آن‌ها این است که چطور بتوانند هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنند. فرپلی بحث عدالت است و این زیر سوال است، باید ببینیم دوستان چه راهکاری خواهند داشت.

مدیرعامل استقلال درمورد صحبت‌های جدید جواد نکونام گفت: در اولین برنامه تلویزیونی گفتم، اولا اینکه خیلی اعتقاد ندارم حرف‌های خانواده را بیرون بزنم و حرف خانواده باید در دل خانواده بماند. از زمانی که شروع به کار کردم یک نفر نمی‌تواند بگوید خطیر چنین حرف‌هایی زده و چنین صحبتی کرده است. حرف خیلی زیاد است و من هم حرف‌هایی زیادی برای گفتن دارم ولی از همه خواهش می‌کنم حرف‌های باشگاه درون باشگاه بماند. از ارکان باشگاه نیز چنین خواسته‌ای داشته‌ام. نکونام دغدغه‌های خودش را دارد و دلش می‌خواهد تیمش قهرمان شود. الان استقلال صدر جدول است و خواهش می‌کنم همه به آرامش استقلال کمک کنید. پس از اینکه استقلال قهرمان شد، هر کسی می‌تواند حرف بزند و بگوید من مقصر نبودم و او مقصر بود. الان مهم نیست چه کسی مقصر است و چه کسی مقصر نیست. هیچوقت حرف‌های خانواده را بیرون نمی‌برم. خواهشم این است که همه ارکان باشگاه این مسئله را رعایت کنند. قهرمانی در اختیار استقلال است، مگر اینکه خودمان اذیت کنیم و این قهرمانی را از خودمان بگیریم. مطمئنم اتفاقات خوبی در پایان فصل می‌افتد و استقلال با تلاش و کوشش بازیکنان باغیرت و کادرفنی خوب استقلال منجر به قهرمانی خواهد شد. از این جهت این را عرض کردم که الان خودمان نباید به دشمنان خوراک بدهیم و حاشیه دامن نیم استقلال را بگیرد.

خطیر در رابطه با اظهارات مصطفی زارعی، مدیر مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال که تایید کرده بود با مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند، گفت: نمی‌دانم آقای زارعی بر چه منطقی صحبت کرده و حتماً خودشان باید پاسخ بدهند. آن چیزی که در رابطه با بحث مجوز حرفه‌ای باید انجام می‌شد، پروژه تقریبا پنج شش ماهه بوده است. پروژه بدهکاری استقلال تقریباً ۱۰ پرونده باز داشتیم و باید یک به یک جواب می‌دادیم و آن را حل می‌کردیم. حل کردن پرونده‌های بدهی به سه طریق انجام می‌شود، اول با طرف تسویه حساب کنید و پول را پرداخت کنید یا باید به تعلیق بیندازید یا همچنان یه دلیل منطقی در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال مطرح باشد. با ۱۰ پرونده باز خارجی روبه‌رو بودیم. امروز جلسه رسیدگی به شکایت پرونده ساپینتو در دادگاه CAS را داریم. سه دستیار این مربی بودند، پرونده آمانوف و سیلوا بود و با پرونده شکایت سانتاکلارا نیز روبه‌رو بودیم. همه این‌ها هم آمار و ارقام بالایی داشت.

علی خطیر درباره پرونده‌های مالی استقلال گفت: تمام پرونده‌های استقلال با اعداد و ارقام بالا هستند. سیلوا نزدیک به ۹۰۰ هزار دلار رای داشت و من همینجا باید از غیرت و محبت سیلوا به باشگاه استقلال قدردانی کنم. او خیلی راحت می‌توانست در خانه‌اش بنشیند و  ۹۰۰ هزار دلار را دریافت کند ولی ما در فرآیندی توانستیم این بازیکن را متقاعد کنیم و او به ایران آمد و شرایط به صورتی است که در واقع یک سال و نیم با ۹۰۰ هزار دلار برای استقلال می‌ماند و در واقع برای ما رایگان بازی می‌کند.

وی ادامه داد: این کار راحت نبود و مشابه این اتفاق را ندیده‌ایم. البته نمی‌خواهم بگویم این کار خارق‌العاده است اما بابت متقاعد کردن این بازیکن ساعت‌ها وقت گذاشته شده است.  پرونده را به دادگاه CAS برده بودیم و قبل از اینکه به پرداخت برسیم با سیلوا به توافق رسیدیم و اگر به این مرحله می‌رسیدیم باید نزدیک به ۵۰ هزار دلار بابت دادرسی به دادگاه می‌دادیم که این را هم ندادیم. تنها بدشانسی باشگاه استقلال دستیار ساپینتو بود که کاملاً پرداخت شد. ضمن اینکه آمانوف و ساپینتو را هم به دادگاه CAS برده‌ایم و خوشبختانه در این فاصله آمانوف با یک باشگاه اماراتی به توافق رسیده است و با دادگاه CAS مجدداً مذاکره کردیم تا مبلغی که این بازیکن با باشگاه اماراتی می‌بندد از رأی اولیه کم کنیم.

مدیرعامل باشگاه استقلال بیان کرد: تنها گرفتاری ما بحث سانتاکلارا بود و در حالی که فیفا به سود ما رأی داد اما متأسفانه باشگاه سانتاکلارا در دادگاه CAS مدرکی را افشا می‌کند که ما فیش‌های جعلی بابت انتقال محبی به باشگاه سانتاکلارا فرستاده بودیم و نکته غم‌انگیز اینجا است که ما یک عدد ۲۶۰ هزار یورویی به باشگاه سانتاکلارا داده بودیم که ۱۴۰ هزار یورو آن فیش جعلی رفته بود. به هر حال اکنون باید ۵۰۰ هزار یورو به این باشگاه بدهیم. یعنی باید ۷۶۰ هزار یورو به باشگاه سانتاکلارا پرداخت کنیم. یعنی اگر ۱۴۰ هزار یورو را درست پرداخت می‌کردیم بازیکن، بازیکن ما می‌شد. در واقع سانتاکلارا ۷۶۰ هزار یورو از ما گرفت و بازیکن را یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به باشگاه رستوف فروخت در حالی که ما می‌توانستیم این بازیکن را جذب کنیم. ما با یک اشتباه تقریبا یک درآمد یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی و بازیکن باکیفیتی چون محمد محبی را را از دست دادیم و اینها ضررهایی است که در اثر سوءمدیریت متحمل شدیم. به هر حال نبود دغدغه و نگاه به یک باشگاه فوتبال می‌تواند یک باشگاه را متضرر کند. 

او خاطرنشان کرد: من اصلاً قصد گله‌مندی ندارم اما زمانی که به باشگاه استقلال ورود کردم، این باشگاه کاملاً ورشکسته با یک بدهی ۹۰۰ میلیارد بدهی بود و یک اسپانسر هم نداشت. تیم تمرین کرد و یک ریال هم پرداختی بازیکنان نداشتند و بحث مجوز حرفه‌ای بود. این در حالی بود که سال قبل آن استقلال بدون باخت قهرمان لیگ برتر شده بود نتوانسته به لیگ قهرمانان آسیا برود و ما در حالی که رقابت‌های قهرمانی آسیا را از تلویزیون می‌دیدیم بابت حضور نداشتن استقلال حرص می‌خوردیم. چون تیم‌هایی که واقعاً زحمتی برای کسب این سهمیه نکشیده بودند به جای در لیگ قهرمانان آسیا بازی و درآمدزایی می‌کردند و ما از این درآمدزایی محروم شدیم.

خطیر گفت: خوشبختانه امسال طی یک فرآیند با یک برنامه‌ریزی توانستیم همه این مسائل را نکته به نکته حل کنیم و فقط یک مبحث مانده است که از حیطه من به عنوان مدیرعامل باشگاه خارج است، آن هم بحث مالکیت مشترک است. انشاءالله این مسئله نیز حل شود. این نکته را هم باید عنوان کنم که چرا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی ورزش کشور هستند متأسفانه هیچ نهاد و ارگانی و بنگاه اقتصادی حاضر نمی‌شود این دو باشگاه را مدیریت کند. البته علت آن یک چیز بیشتر نیست و همین مسئله فرپلی مالی است که این هم به مبحث درآمدزایی مربوط می‌شود و چون باشگاه‌ها درآمدزا نیستند و فقط هزینه هستند هیچ بنگاهی حاضر نمی‌شود اعتبار خود را روی این موضوع بگذارد. اکنون هم خدا را شکر تمام کنترل در فضای مجازی است و چند بچه که اصلاً مشخص نیستند به اسم ادمین و از این حرف‌ها هر بنگاه اقتصادی را که ورود می‌کند با ایجاد هجمه و عنوان کردن نه به فلانی یا آره به فلانی باعث می‌شود طرف با خود بگوید سالی ۵۰۰، ۶۰۰ میلیارد تومان باید هزینه کنم، آبرو و اعتبارم را بگذارم و بعد فحش نیز بخورم و در نهایت هیچ آورده‌ای هم برای ما ندارد. به همین دلیل هیچ بنگاهی حاضر نمی‌شود در این فضا سرمایه‌گذاری کند. 

وی بیان کرد: امروز با جلسه‌ای با آقای وزیر داشتیم و دیدم دغدغه دارد که باید از او تشکر کنم. سابقا چنین جلساتی خیلی داشته‌ایم اما آقای هاشمی وزیر محترم ورزش بالغ بر ۶، ۷ جلسه مداوم و مستمر با مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و تمام ارکانی که با بحث مجوز حرفه‌ای درگیر بوده‌اند، داشته و تمام مباحث نیز صورت جلسه شده است. همین موضوع حساسیت را بالا برد و  به حل مشکلات کمک کرد. اکنون تمام مشکلات حل شده و تنها یک بحث حقوقی باقی مانده است. امیدوارم بحث مالکیت مشترک نیز در جلسه امروز حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha