• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403020503615
  • خبرنگار : 71603

تظاهرات دانشجویان آرژانتین در پی کاهش ارائه آموزش عالی دولتی

تظاهرات دانشجویان آرژانتین در پی کاهش ارائه آموزش عالی دولتی

صدها هزار نفر از آرژانتینی‌ها شب گذشته به خیابان‌ها آمدند تا خشم خود را نسبت به کاهش خدمات آموزش عالی دولتی در زمان رئیس جمهور جدید این کشور خاویر مایلی ابراز کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه‌۲۴، در این اعتراضات، دانشجویان با پیوستن به اساتید، والدین و فارغ التحصیلان ۵۷ دانشگاه دولتی این کشور بحران زده از نظر اقتصادی در دفاع از آموزش رایگان دانشگاه دولتی به خیابان‌ها آمدند. 

اتحادیه‌های کارگری، احزاب اپوزیسیون و دانشگاه‌های خصوصی از اعتراضات در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین و سایر شهرهای بزرگ مانند کوردوبا حمایت کردند و یکی از بزرگترین تظاهرات‌ علیه اقدامات ریاضتی که از زمان روی کار آمدن مایلی در دسامبر به اجرا درآمده را ترتیب دادند. 

پلیس آرژانتین گفت روز گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر تنها در پایتخت این کشور تظاهرات کردند. در حالی که سازمان دهندگان این تعداد را نزدیک به نیم میلیون نفر اعلام کردند. تظاهراتی که موجب شد مرکز شهر ساعت‌ها از کار بیفتد. 

تظاهرات دانشجویان آرژانتین در پی کاهش ارائه آموزش عالی دولتی

پابلو ویسنتی، دانشجوی سال سوم پزشکی، ۲۲ ساله، به خبرگزاری فرانسه در بوئنوس آیرس گفت که از "حمله وحشیانه" دولت به سیستم دانشگاهی خشمگین است.

وی گفت: آنها می‌خواهند با یک داستان دروغین مبنی بر اینکه بودجه‌ای در کار نیست پول آموزش عالی را کم کنند. البته بودجه وجود دارد، اما آنها ترجیح می‌دهند این پول را صرف آموزش عمومی نکنند.

این در حالی است که رئیس جمهور آرژانتین در انتخابات نوامبر گذشته پیروز شد و قول داد کسری بودجه را به صفر برساند.

برای این منظور، دولت او یارانه‌های حمل و نقل، سوخت و انرژی را کاهش داده است، این در حالیست که حقوق بگیران یک پنجم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. همچنین هزاران کارمند دولتی شغل خود را از دست داده‌اند و مایلی با اعتراضات ضد ریاضتی متعددی روبرو شده است.

تظاهرات دانشجویان آرژانتین در پی کاهش ارائه آموزش عالی دولتی

دولت او اعتراضات روز گذشته را "سیاسی" خواند.

با وجود نزدیک شدن تورم سالانه به ۲۹۰ درصد، دانشگاه‌های این کشور وضعیت اضطراری مالی اعلام کردند.

حال باید دید وضعیت آموزش عالی در آرژانتین به چه سمت و سویی خواهد رفت. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha