به گزارش ایسنا، جام جم نوشت: با نگاهی به سیر تاریخی ایران مشخص میشود بعد از انقلاب اسلامی با رویکرد تازهای که با بهرهگیری از آیات قرآن و احکام اسلامی به زن شد که مقام معظم رهبری نیز از آن بهعنوان الگوی سوم زن مسلمان یاد میکنند، مسأله حجاب زنان و به موازات آن، حضور فعال در عرصههای مختلف جامعه و حذف نگاه ابزاری به آنها، تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده که بارها با استفاده از روشهای مختلف مثل شخصی نشان دادن این موضوع و استفاده از تعابیر مختلفی چون حجاب اجباری، سعی در مقابله آن با هدف ضربه به نظام جمهوری اسلامی و تحقق اغراض خود کردهاند.
ایران اسلامی چند سال است که در میدان کارزار جنگ ترکیبی با دشمنان به سر میبرد، چراکه دشمنان سلطهطلب از اقتدار و پیشرفت کشور در پرتو حرکت انقلاب اسلامی و حضور فعال زنان باحفظ حجاب درعرصههای مختلف، بهشدت عصبانی هستند ودرطول این سالها بارها با به راه انداختن جریانات مختلف سعی در ایجاد ناامنی وتشویش درجامعه به منظور تحقق اغراض سیاسی خود داشتند.
یک صحنه بارز این جنگ ترکیبی، اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته خود عامل اصلی آن رادستگاههای جاسوسی دانستند و گفتند: «دراغتشاشات پاییز گذشته[سال ۱۴۰۱]، اینها مسألهزن رابهانه کردند،هیاهو راه انداختند؛پشت قضیه هم دستگاههای جاسوسی دشمنها بودند، [یعنی] دولتهای غربی».در کشورما بهویژه ازبعد انقلاب اسلامی بهدلیل وجود تقیدات دینی و احکام اسلامی، مسأله حجاب همیشه امری پذیرفته شده و مقدس در میان مردم و اقشار جامعه بوده اما در طول این سالها، دشمن چالشآفرینی حول موضوع زنان و حجاب اسلامی را تاجایی ادامه داد تا آن را به یک چالش تحمیلی تبدیل کرد.
موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص آن میفرمایند: «مسأله حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند، نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسأله در کشور ما. در حالی که چنین مسألهای در کشور وجود نداشت؛ مردم با شکلهای مختلف داشتند زندگی میکردند.»در ابتدای جریانسازیهای اخیر دشمنان با بهکارگیری ترفندهای تبلیغاتی مختلف و استفاده از تمام ظرفیت رسانههای غربی، سعی کردند تا اینگونه القا کنند که بیحجابی خواست مردم ایران است و این جریان از درون جامعه شکل گرفته و یک موضوع کاملا اجتماعی است اما مانورهای سیاسی دشمنان بر این مسأله و پیگیری اهداف مغرضانه آنها، طراحی و شبکهسازی دشمنان را عیان کرد.
همچنین تحلیل دقیقتر و بررسی عمیقتر این مسأله نشان داد که هدف نهایی دشمن صرفا برداشتن حجاب بانوان نبود بلکه بنابر فرموده مقام معظم رهبری: «این اول کار است، این آخر کار نیست؛ هدف این نیست. هدف دشمنان این است که وضع کشور را به وضعیت قبل از انقلاب به وضعیت دوران طاغوت برگردانند؛ آن وضع فضاحتباری که آن روز وجود داشت. قصد اینها این است که آن حالت را بهتدریج تکرار کنند. این اول کار است.» هرچند دشمنان تلاش کردند تا این جریانات را با پوشش دفاع از حق اجتماعی زنان پیش ببرند اما حقیقت این است که در این جنگ ترکیبی پیچیده، دشمن ارزشها و باورهای دینی و سیاسی مردم را هدف گرفته و حضرت آیت ا... خامنهای نیز در تحلیل اهداف این اقدامات میفرمایند: «یکی از عواملی که برای بیرون بردن مردم از صحنه به کار میگیرند، بیاعتقاد کردن مردم و بیاعتنا کردن مردم به عوامل حضور، شجاعت و قدرت است که در رأسش ایمان دینی است، در رأسش تشرع است...دشمن مشغول کار است...مسأله حجاب و این قضایای حجاب را با این چشم نگاه کنید.»
راهبرد دشمن، ایجاد اختلاف است
بنابر آنچه گفته شد حجاب اسلامی یک واجب شرعی است که رعایت آن در عرصه عمومی و اجتماعی جامعه اسلامی ضروری است اما با وجود اهمیت این مسأله، هستند کسانی که در این زمینه سهلانگاری میکنند. حال سؤال این است، نقش حکومت در مواجهه بااین افراد چیست؟ رهبر معظم انقلاب در این خصوص میفرمایند: «آن کسانی که حجاب را بهطور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متهم کرد به بیدینی و ضدانقلابی...بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمیشود که ما این [افراد] را از حوزه دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم». چراکه رهبری نیز بارها گوشزد کردهاند که «هدف دشمن به زانو درآوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است...راهبرد چیست؟ ایجاد اختلاف، ایجاد بیاعتمادی...اختلافات را نباید تبدیل کرد به گسل. یک وقت [بحث] «زن» را مطرح میکنند...برای اینکه اختلاف ایجاد کنند؛ راهبرد دشمن ایجاد اختلاف است. البته تاکتیکها مختلف است؛ هر زمانی با یک تاکتیک؛ عمده تاکتیک هم دروغپردازی و شایعهسازی است؛ این کارها را میکنند برای اینکه بتوانند اختلاف ایجاد کنند.».
مسئولیت مهم حکومت اسلامی در زمینه حجاب
شریعت اسلام، دربرگیرنده احکام ثابت و جاودان است. این احکام به زمان حضور معصومان(ع) اختصاص ندارد بلکه در زمان غیبت نیز لازمالاجرا هستند. در اندیشه شیعی، حکومت مشروع در زمان غیبت که بهعهده فقیه جامعالشرایط است، مسئولیت اجرای همه این احکام را بهعهده دارد. از سوی دیگر، حجاب یکی از احکام اسلام و از واجبات آن است و امری اجتماعی به شمار میآید. بر همین اساس در درجه اول خود بانوان و سپس مسئولان کشور در زمینه رعایت حجاب مسئولیتهایی دارند که باید به آن عمل کنند. رهبری این موضوع را اینگونه توضیح میدهند: «در دولت، در قوه قضاییه، در بخشهای مختلف در این زمینه مسئولیت وجود دارد که بایستی به مسئولیتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیت دارند و رعایت کنند جنبه حجاب اسلامی را».دلیل اینکه بخش عمدهای از این مسئولیت به خود بانوان واگذار شده این است که به فرموده رهبری: «از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلم شرعی است یعنی برای بانوان، پوشاندن غیر از صورت و دو دست ــ وجه و کفین ــ واجب است؛ این چیزی است که از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیدند، متعبدند، بانوان ما متعبدند، باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.»
انتهای پیام
نظرات