• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022417556
  • خبرنگار : 50691

معاون پژوهشی وزارت علوم:

شیمیست‌ها می‌توانند آینده اقتصادی کشور را تغییر دهند

شیمیست‌ها می‌توانند آینده اقتصادی کشور را تغییر دهند

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اطلاعات بین‌المللی بیش از ۸۶/۷ درصد از درآمد کشور از فروش نفت خام است. در مقابل هم ارزش افزوده‌هایی که کشور داشته از طریق محصولات صنایع شیمیایی بوده. اگر قرار است در شاخص پیچیدگی اقتصاد تغییر رخ دهد، این شیمیست‌ها هستند که این اتفاق را رقم می‌زنند.

به گزارش ایسنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و دومین کنگره بین المللی شیمی انجمن شیمی ایران که امروز ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن خوارزمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به تاثیر پژوهش و فناوری در اقتصاد کشور گفت: امروز مسئله پیچیدگی اقتصادی مطرح است که مفهوم ساده ای دارد. این مفهوم یک عدد است و نشان می‌دهد سهم علم و فناوری در تولیدات و صادرات به چه میزان  است.

وی با بیان اینکه امروز در کشورها رابطه سه گانه ای میان تولید ناخالص داخلی، توسعه و تحقیق و پیچیدگی اقتصادی وجود دارد، افزود: این پیچیدگی اقتصادی نشان می دهد بر اساس دانش و فناوری چه ارزش افزوده‌ای ایجاد می شود. برخی پیچیدگی کشور را کَمی اعلام می کنند این عدد ۳ و منهای ۳ است. کشورها هر چقدر به عدد ۳ نزدیک تر شوند ارزش افزوده بالایی از تولید علم دارند و هر چقدر از این عدد فاصله بگیرند، خام فروشی بالایی دارند.نفت خام در پیچیدگی اقتصادی پایین ترین ارزش افزوده را دارد. کشوری که زیاد نفت خام صادر می‌کند ارزش افزوده پایینی دارد. این کشورها در آینده متضرر خواهند شد. بعد از خام فروشی نفت، محصولاتی که بدون فناوری صادر می شوند ارزش افزوده کمی دارند.

صالحی با بیان اینکه ژاپن بیشترین صادرات بر اساس علم و فناوری دارد، گفت: کشور سوئیس ارزش افزوده علمی بالایی دارد و حتی کشور عربستان می خواهد خود را از خام فروشی نجات دهد و تغییرات مطلوبی کرده است. کشور ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی  در رتبه هشتاد قرار دارد و خام فروشی بالایی دارد. بحث سیاه نمایی نداریم؛ اما باید نسخه ای پچیده شود تا با تولید محصول از طریق دانش شیمی ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: باید با دانش خود در صنابع شیمیایی افزایش ارزش افزوده داشته باشیم. باید کسانی که سیاست گذار کشور هستند به این مسائل توجه کنند.

وی بیان کرد: طبق اطلاعات بین المللی بیش از ۸۶/۷  درصد از درآمد کشور از صادرات نفت خام است. در مقابل هم ارزش افزوده هایی که کشور داشته از طریق محصولات صنایع شیمی بوده است. اگر قرار است در افزایش ارزش افزوده کشور اتفاقی رقم افتد، این شیمیست ها هستند که این اتفاق را رقم می‌زنند. اگر بتوانیم از خام فروشی ها جلوگیری کنیم، می‌توانیم تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده را افزایش دهیم.

صالحی با بیان اینکه برخی از محصولات شیمی در دنیا انبوه تولید می شود، افزود: تمام این محصولات را با توجه به منابعی که در کشور داریم، می توانیم تولید کنیم. اگر یک تُن محصول بفروشیم باید ارزش افزوده آن بالا و قابل قبول باشد تا آیندگان گله از فروش منابع کشور نداشته باشند. این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران باید چه صنایعی را تولید کند تا سود داشته باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کشور آلمان در صادرات صنایع شیمی قوی است و در مقابل واردات محصولات خام شیمیایی زیادی هم دارد که روی آن ها فناوری انجام می‌دهد و در نهایت با تولید محصول به ارزش افزوده بالایی می رسد. آلمان هفت درصد واردات و  ۱۱  درصد صادرات دارد و از این طریق ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha