• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022619358
  • خبرنگار : 50691

بررسی تاثیر عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت فناوری بر تولید در کلاس جهانی

بررسی تاثیر عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت فناوری بر تولید در کلاس جهانی

مطالعات پژوهشگران نشان داده است، عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت فناوری بر تولید در کلاس جهانی با نقش میانجی کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و چالش‌ها و راهکارهای تحول کشور بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد. در این کنفرانس حسن فارسیجانی، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، ندا جلالیون از دانشگاه یو تی ام مالزی و رضوانه گودرزی، کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی مقاله‌ای با عنوان «بررسی تاثیر عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت‌های تکنولوژیکی بر تولید در کلاس جهانی و تحقق پیشرفت» ارائه کردند.

در این مقاله آمده است؛ در حال حاضر پیوستن کشور ما به عنوان روند جهانی شدن تولید و صنعت اجتناب ناپذیر است و تنها راهی که برای کشور ما باقی می‌ماند تقویت صنایع خود از دو بعد است. بعد اول کلان اقتصادی و تصمیم گیری‌های کلان و بعد دوم خرد و سیاست‌های داخلی صنایع که بعد کلان آن سیاست‌های داخلی شرکت‌هاست.

 اسلامی بودن الگوی پیشرفت، مانند هر مقوله دیگر دارای شاخصه‌ها و الزاماتی است که باید دقیقا آنها مراعات شود تا قابلیت مقابله با چالش‌های عمده سازمانی، منطقه‌ای و جهانی فراهم گردد؛ از این رو هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت‌های تکنولوژی و تولید در کلاس جهانی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقاتی کاربردی به حساب می‌آید. از نظر روش توصیفی پیمایشی و از حیث گردآوری داده‌های میدانی است.

جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان ستادی شرکت سایپا به تعداد ۷۵۰ نفر است که نمونه‌ای به حجم ۲۵۶ نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استاندارد استفاده شده که روایی پرسشنامه از طریق آزمون‌های آماری و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به تایید رسیده است.

نتایج تحلیل‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت فناوری بر تولید در کلاس جهانی و تحقق الگوی پیشرفت تاثیر معناداری دارد. همچنین عملکرد سازمان و کیفیت خدمات بر تولید در کلاس جهانی تاثیر معناداری دارد. در نهایت نتایج نشان داد عملکرد لجستیک سبز و زیرساخت فناوری بر تولید در کلاس جهانی با نقش میانجی کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد. حرکت در مسیر جهانی شدن جهت تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مستلزم شناسایی مانع و رفع آنهاست. توجه به بقای سازمان‌های تولیدی، خدماتی، پروژه‌ای، دولتی و خصوصی ضروری است.

در این مقاله به مدیران برخی شرکت های خودروسازی پیشنهاد شده است برنامه ریزی و مدیریت جهت ایجاد انسجام، اتحاد و یکپارچگی بین بخش‌های مختلف شرکت، قطعه سازها، اتخاذ جهت گیری کاری و تخصصی و تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهت محقق سازی اهداف بین‌المللی را در راس برنامه‌های کاری خود قرار دهند. همچنین صرف هزینه و سرمایه گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نیز مشارکت و همکاری با شرکت‌ها و برندهای معتبر خارجی به خصوص کشورهای همسایه به منظور تولید خودروهای کم مصرف در جهت اصلاح الگوی مصرف متناسب با بند ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضروری است. از طریق طراحی و استقرار پایگاه جامع پایش فناوری همچون بنچمارکینگ موفق‌ترین فناوری‌های موفق تولید قطعات خودرو را شناسایی و در راستای بهره گیری آن برنامه ریزی استراتژیک پیشنهاد می‌شود. موانع قانونی، گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و تجاری سازی محصولات خود را به کمک فن‌های مدیریتی همچون TOWS شناسایی و مرتفع کنند. با بکارگیری تکنیک‌هایی همچون تکنیک گروه اسمی، گردش تخیلی، تفکر موازی و ارتباط اجباری برنامه‌های لجستیکی شرکت را با استراتژی‌های بلندمدت هماهنگ کرده و یک مدل انگیزشی و جامع در این زمینه طراحی کند.

همچنین دفتری را به عنوان مدیریت ایده پردازی جهت تعامل لازم با مشاوران و کارشناسان به منظور خلق ایده‌های جدید در خصوص بهبود قابلیت‌های تکنولوژیکی‌های شرکت تشکیل دهد. همچنین یک چارچوب مناسب به منظور طراحی و راه اندازی نظام پیشنهادهای کارکنان در شرکت با توجه به قابلیت‌های تکنولوژیکی شرکت تهیه کند. با طراحی و استقرار فن‌های مدیریتی همچون QFD در شرکت نظرات، پیشنهادها و الگوریتم ذهنی مشتریان در خصوص کیفیت خدمات گردآوری شود و برای طراحی خدمات جدید و به روز استفاده شود.

مدیریت دانش سازمانی بطور عملی و واقعی در شرکت اجرایی گردد و واحد تحقیق و توسعه مشترک با سایر خودروسازهای داخلی تشکیل دهد. اتاق فکر و مدیریت تحریم در شرکت برای مدیریت خدمات تشکلی شود. سیاست‌های تقویت و ارتقاء قطعه سازی و تجمیع واحدهای قطعه ساز در سطح مقیاس‌های جهانی بکار گرفته شود. با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده خودرو به دلیل بالا بودن هزینه‌های جانبی و سربار تولید و نیز شمار پایین در شرکت‌های خودروسازی باید با استفاده از بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر سهم بری عادلانه عوامل زنجیره تولید و نیز با استفاده از بند ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش تولید با اصلاح ساختار تولید و بهبود در مدیریت منابع و توازن بین منابع ورودی و خروجی به ویژه هزینه‌های سربار تولید و هزینه‌های مالی ضمن افزایش تولید قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد.

مدیران شرکت های خودروسازی باید توجه داشته باشند که از جمله پارامترهای تاثیرگذار توسعه صادرات، تولید خودروهای متناسب با نیازهای بازارهای صادراتی است که در بند ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس این بند با توجه به بررسی‌های انجام گرفته در روند استراتژی خودروسازان جهان طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و خودروهایی با سوخت جایگزین از موارد مهم صادرات است که با سرمایه گذاری در مراکز تحقیق و توسعه و نیز پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای دیگر قابل اجرا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha