• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022820373
  • خبرنگار : 71567

هدایت ۸۰ درصد پژوهش‌ها در حوزه هوش مصنوعی

هدایت ۸۰ درصد پژوهش‌ها در حوزه هوش مصنوعی

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه به معاونت علمی پیشنهاد ایجاد کارگروه تخصصی هوش مصنوعی ارائه دادیم، گفت: در این مسیر می‌خواهیم ۸۰ درصد پژوهش‌ها به سمت هوش مصنوعی هدایت شود.

به گزارش ایسنا، کوشکی کارشناس ارشد معاونت امور استاندارد مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در پنل داده محوری و هوشمند سازی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که حاشیه نوزدهمین کنفرانس مهندسی صنایع برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس سیاست های کلان ایران باید جزو ۱۰ کشور اول دنیا در صنعت نفت شود، افزود: یکی از مشکلات این صنعت داده هاست؛ چرا که در این صنعت داده های کاغذی وجود دارد ولی این داده ها دیجیتالی و رقمی نشده است. 

وی ادامه داد: برای حرکت به سمت هوشمند سازی صنعت نفت علاوه بر همکاری با سازمان استاندارد و انعقاد تفاهم نامه ها، کمیته راهبری در این حوزه ایجاد شد.

کوشکی با بیان اینکه به معاونت علمی پیشنهاد ایجاد کارگروه تخصصی هوش مصنوعی ارائه دادیم، یادآور شد: در این مسیر اهداف کلانی را مد نظر قرار دادیم که از آن جمله می توان به انجام ۸۰ درصد از پژوهش ها در حوزه هوش مصنوعی و افزایش نرخ اشتغال اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هوش مصنوعی را موتور محرک انقلاب جهارم صنعتی دانست و گفت: چین در حال عقب ماندن از آمریکا است به گونه ای گفته می شود چین تا ۲۰۲۶ هیچ GPU قابل راستی آزمایی ندارد.

همچنین سید فرهنگ فصیحی صنعت نفت را یکی از وابسته ترین صنایع به فناوری و تکنولوژی دانست و گفت: از این رو برای این امر روش‌های متنوعی برای توسعه فناوری در در این صنعت اتخاذ شده است.

وی با اشاره به توسعه صنعت نفت در کشور یادآور شد: زمانی که کشورهای خارجی صنعت نفت را در کشور رونق می بخشیدند تصورشان بر این بود که آنها همیشه توسعه دهنده فناوری و ما مصرف کننده این فناوری ها هستیم.

فصیحی ادامه داد: به نظر می رسد که این روحیه در کشور وجود دارد ولی فناوران کشور در این حوزه فناوری هایی را توسعه داده اند.

رئیس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ظهور فناوری های نوین در این صنعت گفت: اگر امروز به هوشمند سازی  صنعت نفت توجه نشود این صنعت در آینده دچار اختلال خواهد شد.

در ادامه مهدی محمدی در پنل داده محوری در کسب و کارهای نوین نوزدهمین کنفرانس مهندسی صنایع با اشاره به موج های فناور در همه انقلاب های صنعتی اول تا چهارم گفت: موتور محرکه انقلاب صنعتی اول پنبه و توسعه صنعت نساجی بود.

وی موتور محرکه انقلاب های صنعتی دوم را نفت و فولاد عنوان کرد و ادامه داد: با توسعه چیپ‌های ارزان قیمت، انقلاب صنعتی سوم رخ داد و موجب شد تا در دوران همه گیری کرونا کشورهایی که در این حوزه قعال بودند، خدشه ای در تولیدشان ایجاد شود.

محمدی با بیان اینکه پای انقلاب صنعتی چهارم بر روی شانه های هوش مصنوعی است، یادآور شد: دلیل ابن امر قیمت ارزان دیتا است چرا که تا قبل از آن هر چند دیتا تولید می شد ولی ذخیره کننده ای در اختیار نبود تا داده ها بر روی آن ذخیره شود ولی اکنون این امر مهیا شده و بازی هیجانی و پرسرعتی را در این حوزه رقم زده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران سردمدار این صنعت را آمریکا دانست و اظهار کرد: چین در حال عقب ماندن از آمریکا است به گونه ای گفته می شود چین تا ۲۰۲۶ هیچ GPU قابل راستی آزمایی ندارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha