• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403023021728
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران:

باید موانع بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم را برطرف کنیم

باید موانع بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم را برطرف کنیم

رییس دانشگاه تهران با تاکید براینکه باید موانع بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم را برطرف کنیم، گفت: باید امکان استفاده محققان از قرآن برای مقوم کردن محفوظاتشان فراهم شود.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی در نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: نخستین کنگره علم و قرآن با هدف اینجا پیوند بین آموزه‌های قرآن و مفاهیم علمی در حال برگزاری است. تلاش ما این است که موانعی که بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم وجود دارد را برطرف کنیم.

وی افزود: سخنرانان در این کنگره قصد دارند ابعاد مختلف ارتباط عام و قرآن را پوشش دهند. در واقع قرآن معجزه‌ای است که برای هدایت بشر آمده است. آیات الهی بر ۲ قسم است. نخست آیاتی که در کتاب الهی مکتوب شده است و دوم آیاتی که در طبیعت وجود دارند. محققان علوم تجربی در بررسی آیات الهی موجود در طبیعت، با چالش‌هایی مواجه هستند.

مقیمی خاطرنشان کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ فرضیاتی که توسط محققان در محیط دانشگاهی مطرح می‌شود، اغلب استوار نیستند. چرا که منابع کاملی در اختیار ندارند. داده‌هایی که محققان به دست می‌آورند، کامل نیستند و با ابزارهای موجود هم قابل دستیابی نیستند. همچنین ذهن محققان هم کامل نیست. به همین دلیل، لازم است از منبعی مدون و مبتنی بر آیات قرآن بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: باید امکان استفاده محققان از قرآن برای مقوم کردن محفوظاتشان فراهم شود. وقتی یک فرضیه در تقابل با فرضیه‌ای جدیدتر نقض می‌شود، هیچ کس طبیعت را متهم به اشتباه بودن نمی‌کند. محققان در برخورد با قرآن هم باید اینگونه باشند که در تقابل فرضیه‌ها به ساحت قرآن لطمه وارد نشود. دانشمندان علوم تجربی که با قرآن مانوس بوده‌اند باید یافته‌های خود را ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha