• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403023122861
  • خبرنگار : 71654

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

ماموریت مشترک ژاپن و اروپا برای کاوش سیاره عطارد موسوم به بپی‌کلمبو(BepiColombo) دچار نقص فنی در پیشران شد و ماژول انتقال آن نتوانست نیروی الکتریکی کافی را برای پیشرانش فضاپیما فراهم کند.

به گزارش ایسنا، ماموریت مشترک ژاپنی-اروپایی چند هفته پیش زمانی که ماژول انتقال در طی یک مانور حیاتی قدرت خود را از دست داد، با مشکل مواجه شد.

به نقل از آی‌ای، بپی‌کلمبو یک فضاپیمای سه قسمتی با دو کاوشگر علمی و یک ماژول انتقال عطارد است که برای جدا شدن در طول عملیات ورود به مدار عطارد طراحی شده است.

در روز ۲۶ آوریل، زمانی که ماژول انتقال در طی یک مانور برنامه‌ریزی شده، توان الکتریکی کافی را برای پیشران فضاپیما فراهم نکرد، با نقص فنی مواجه شد. آرایه‌های خورشیدی ماژول انتقال عطارد و سیستم پیشرانه الکتریکی نیروی رانش را برای سفر بپی‌کلمبو از زمین به عطارد فراهم می‌کنند.

یک گروه مشترک از آژانس فضایی اروپا و شرکای صنعتی این ماموریت بلافاصله شروع به رسیدگی به این موضوع کردند. تا روز ۷ مه، آنها نیروی رانش بپی‌کلمبو را به حدود ۹۰ درصد از سطح قبلی خود بازگرداندند. آژانس فضایی اروپا در یک پست نوشت: با وجود این پیشرفت، توان خروجی ماژول انتقال کمتر از حد مطلوب باقی مانده و از بازیابی کامل پیشرانش جلوگیری می‌کند.

اولویت‌های فعلی محققان حفظ نیروی پیشران پایدار فضاپیما در سطح توان فعلی و تخمین این است که چگونه این امر بر مانورهای آتی تأثیر می‌گذارد. آژانش فضایی اروپا خاطرنشان کرد: کار به طور موازی برای شناسایی علت اصلی مشکل و به حداکثر رساندن توان موجود برای پیشرانه‌ها ادامه دارد.

علاوه بر این، گروه کنترل پرواز بپی‌کلمبو، مستقر در مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در آلمان، گذرگاه‌های اضافی ایستگاه زمینی را برای نظارت دقیق بر فضاپیما و پاسخ سریع در صورت لزوم برنامه‌ریزی کرده است.

سفر به عطارد با وجود محدودیت نیرو به مراحل بحرانی نزدیک می‌شود

بپی‌کلمبو با یک سفر چالش برانگیز ۴۸ میلیون مایلی(۷۷ میلیون کیلومتری) به سمت عطارد روبرو است که در مجموع ۹ پرواز سیاره‌ای قبل از ورود به مدار این سیاره نسبتا کوچک لازم است. این ماموریت اولین گذر خود از کنار عطارد را در روز یکم اکتبر سال ۲۰۲۱ انجام داد و دومین و سومین پرواز خود را در روزهای ۲۳ ژوئن سال ۲۰۲۲ و ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۳ دنبال کرد.

با سطح توان فعلی، هدف این ماموریت رسیدن به عطارد برای چهارمین کمک گرانشی در ماه سپتامبر امسال است. ورود به مدار نهایی برای ماه دسامبر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است و به دنبال آن عملیات‌های علمی معمول در بهار سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود. این ماموریت قرار است در روز یکم مه سال ۲۰۲۸ به پایان برسد و پایان چرخش ۱۰ ساله بپی‌کلمبو به دور عطارد باشد.

السا مونتانیون(Elsa Montagnon)، رئیس بخش مدیریت ماموریت و عملیات علمی می‌گوید که سطح رانش فعلی با نقطه عطف ماموریت حیاتی بعدی و اولین مورد از یک مجموعه سه چرخشی تا ماه ژانویه ۲۰۲۵ سازگار است.

این ماموریت دارای دو فضاپیمای علمی است که هر کدام در مدارهای مجزای اطراف عطارد قرار می‌گیرند. مدارگرد سیاره‌ای عطارد آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مغناطیسی عطارد آژانس فضایی ژاپن. این فضاپیما در روز ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تاسیسات پرتاب آژانس فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه، بر فراز موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.

به گفته آژانس فضایی اروپا، هر دو کاوشگر عملکرد فوق‌العاده خوبی دارند.

این آژانس خاطرنشان می‌کند: این کاوشگرهای مملو از ابزارهای علمی، برای مطالعه ترکیب، جو، مغناطیس کره و تاریخ عطارد و پاسخگویی به سؤالات دیرینه در مورد شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی طراحی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha