• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030100052
  • منبع : مطبوعات

عزیز جمهور

عزیز جمهور

سیاستمداران کشور فارغ از هر سمت و سویی که داشتند، در اعتراف به یک حقیقت متفق‌القول بودند و آن پر تلاشی و مجاهدت رئیس ‌جمهور در راه خدمت به کشور و مردم بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در تیتر یک شماره امروز خود نوشت، بر دیوارهای سوگوار شهر یادش را با عبارت «شهید خدمت» گرامی داشته‌اند. چه آنکه او در نزدیک به سه سال بر عهده داشتن مسئولیت سترگ ریاست جمهوری نوعی دیگر از دولت‌داری و خدمتگزاری را پیش چشم مردم متجلی ساخت و «رجایی دوران» بودن را به حد اعلای خود به تصویر کشید. دکتر شهید سید ابراهیم رئیسی که اولین و آخرین تأکیدش در دولت ایفای حقوق مردم و حرکت پر شتاب کشور در مسیر کشور بود، آخرین روز عمر پر بارش را نیز در همین راه به پایان برد.
رئیس جمهوری که با دستاوردهای دولت مردمی‌اش در تاریخ ایران ماندگار شد. زیرا اگر چه دست حادثه مهلت نداد تا او با به انتها رساندن فرصت دست کم چهار ساله در ریاست قوه اجرایی کشور شاهد به ثمر نشستن بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات در دستور کار قرار گرفته دولتش باشد؛ اما در همین مدت سکانداری‌اش در دولت سیزدهم دستاوردهای ارزشمندی را ساخت و بنیان تغییرات مهمی را بنا نهاد. چنین است که با شهادت او در سانحه سقوط بالگرد که ساعتی پس از افتتاح سدی مهم بر رودخانه ارس اتفاق افتاد و در هنگامه‌ای که پرده رقابت‌های سیاسی از برابر دیدگان کنار رفته بود؛ سیاستمداران کشور فارغ از هر سمت و سویی که داشتند، در اعتراف به یک حقیقت متفق‌القول بودند و آن پر تلاشی و مجاهدت رئیس ‌جمهور در راه خدمت به کشور و مردم بود.
 
رئیس جمهوری در میان مردم

تغییر در شیوه حکمرانی در دولت سیزدهم تحولی برآمده از منش و روش ایفای مسئولیت دکتر رئیسی بود که رقم خورد. او اهل نشستن در دفتر ریاست جمهوری و سپردن کار به نظم عریض و طویل بروکراسی حاکم بر امور، چنان که در دولت پیشین به روال تبدیل شد، نبود.
به همین دلیل از نخستین ماه آغاز به کار کابینه سیزدهم، رسمی را بنیان نهاد که به پنجشنبه‌های خدمت مشهور شد. دولتمردان پنج روز را در تهران به پیگیری امور می‌پرداختند و پایان هفته در همراهی با رئیس جمهور راهی استانی دیگر می‌شدند تا ضمن برآورد و احصای مشکلات و کمبودها، پروژه‌های عمرانی و تخصیص اعتبارات لازم برای حل مشکلات و رفع کمبودها و نیز فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت استان مربوطه را در دستور کار قرار دهند.
در این سفرها که برخی استان‌های کم برخوردار در این مدت بیش از دو بار میزبانش بودند، شخص رئیس جمهور در صف نخست بازدید از طرح‌ها بود و در عین حال با حضور درمیان اقشار مختلف مردم زانو به زانوی آنها می‌نشست و به شنیدن گلایه‌ها و مطالبات‌شان گوش می‌سپرد.
 
ایستادگی برای عدالت
دکتر شهید سید ابراهیم رئیسی که پیش از ریاست جمهوری با بر عهده داشتن ریاست عدلیه و پیش از آنها، سال‌ها در مقام قضا برای تحقق عدالت و مقابله با تخلف و فساد ایستاده بود، آرمان عدالت محوری و مبارزه با فساد را با خود به دولت آورد. چنین بود که به محض تشکیل کابینه سیزدهم در یکی از نخستین جلسات هیأت وزیران اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت در مبارزه با مفاسد و تخلفات اداری و اقتصادی را ابلاغ کرد. راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران یکی از وعده‌های محقق سید ابراهیم رئیسی در عمر ریاست جمهوری‌اش بود.
گشتی که با برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد و حتی تودیع برخی وزرا نشان داد به خواست رئیس جمهور هیچ خط قرمزی در مقابله با فساد و ناکارآمدی و تخلف در هر سطحی در دولت او وجود نداشته است.
 
جدی در حل مشکلات و تحقق رشد اقتصادی

دیگر بر کسی پوشیده نیست که سید ابراهیم رئیسی کشور را در چه وضعیتی از حیث شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و کسری بودجه و نیز نوع مواجهه با تحریم‌های ظالمانه تحویل گرفت. دولت او که تأکیدش رها ساختن اقتصاد ایران از قید اما و اگرهای مذاکرات هسته‌ای بود، راهکار را در تلاش مضاعف برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی جست. احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد به نحوی که تعداد واحدهای احیا شده در فرصت حدود سه ساله دولت سیزدهم به رقم ۸۷۷۰ واحد رسید از جمله این دستاوردهای مهم بود. این دولت همچنین توانست تولید و فروش نفت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد کشور که در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها رو به افول نهاده و اسباب محرومیت ملت ایران از نعمات خدادادی‌شان شده بود، به میزانی حتی بیشتر از دوران پیش از تحریم‌ها بازگرداند. چنانکه در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران در فروردین سال‌جاری با افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
در عالم آمار و ارقام افزایش رشد اقتصادی از عدد متوسط ۰.۷ درصد در پایان دهه ۹۰ به عدد حدود ۶.۴ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ و کاهش نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در آغاز به کار دولت مردمی به نرخ ۷.۶ درصد که پایین‌ترین عدد در ۳۰ سال گذشته بوده است، دستاوردهایی بود که جز با تلاش مجاهدانه و شبانه‌روزی رئیس جمهور به عنوان سکاندار اصلی قوه اجرایی به دست نمی‌آمد.

 سکانداری رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی
دوران ریاست جمهوری شهید خدمت دکتر سید ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی نیز با تغییر و تحولات مهمی همراه بود. رئیس جمهور فقید کشورمان در مقام مقایسه از بعد دیپلماتیک یکی از مؤثرترین و پر تحرک‌ترین رؤسای قوه مجریه به حساب می‌آمد.
اگر چه مسئولیت دیپلماسی کشور بر عهده شهید حسین امیرعبداللهیان قرار داشت، با این حال رئیس جمهور شخصاً با سفر به کشورهای مختلف و در میزبانی از رؤسای دیگر کشورها منافع کشور را در عرصه بین‌الملل پیگیری می‌کرد.  توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با دو کشور قدرتمند جهان یعنی چین و روسیه و تبدیل آنها به متحدان راهبردی واقعیتی بود که دکتر رئیسی از جایگاه رئیس جمهور شخصاً نقش مؤثری در آن ایفا کرد.
تأکید بر دکترین سیاست خارجی مبتنی بر دوستی با همسایگان و قدرت‌های متحد منطقه‌ای در مقابل رویکرد پیشینی که تمام هم و غم خود را روی تعامل ناموفق با اروپا و غرب متمرکز کرده بود، سبب شد که ایران در دوره ریاست جمهوری دکتر رئیسی بتواند به کشوری فعال و اثرگذار در پیمان‌های همکاری مهم منطقه‌ای تبدیل شود. عضویت در سازمان همکاری شانگهای پس از ۲۰ سال تلاش ناموفق دولت‌های گذشته، درآمدن به عضویت ائتلاف کشورهای عضو بریکس، بهبود روابط منطقه‌ای و بطور ویژه تنش‌زدایی از رابطه ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس که سبب از سرگیری روابط با همسایگانی همچون عربستان سعودی، کویت و مصر شد، از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم بود. وی اقتدار بین‌المللی ایران را به نقطه‌ای رساند که به وقت ضرورت گرفتن انتقام سخت از رژیم صهیونیستی در گسیل صدها موشک و پهپاد در قامت عملیات وعده صادق و هدف قرار دادن اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی لحظه‌ای تردید و نگرانی وجود نداشت.

تقویت قدرت و اقتدار کشور در زمین و فضا
رویکرد خاص رئیس جمهور شهید در حمایت از فناوری‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف از جمله مواردی بود که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و در همین مدت سبب دستیابی ایران به بسیاری از فناوری‌هایی شد که در مرز علوم قرار دارند.
تنها در حوزه صنایع دفاعی و موشکی کشور بسیاری از پروژه‌های متوقف مانده با کار مضاعف به سرانجام رسید. رونمایی از موشک‌های هایپرسونیک و پهپادهای پیشرفته‌ای که ایران را از جایگاه کشور نیازمند خرید تسلیحات نظامی به صادر کننده آن تبدیل کرد به معنای واقعی تقویت قدرت و اقتدار ایران در عرصه جهانی بود. همچنان که احیای شورای عالی فضایی در کنار بسیاری دیگر از شوراهای عالی بی‌اثر شده در دولت گذشته سبب شد ایران با آزمون موفق موشک‌های ماهواره بر ماهواره‌های تحقیقاتی مهمی را در ۵۰۰ کیلومتری مدار زمین مستقر کند و قدرت خود در این حوزه را نیز به اثبات برساند.

بنیانگذار جنبش خدمت مدیران
شهادت اما پایان خدمات دکتر رئیسی و اثرگذاری او در پیشرفت و توسعه کشور نبود. چه آنکه او در پیرامون خود و از جایگاه رئیس دولت سیزدهم به حلقه گسترده‌ای از مدیران فرصت حضور و میدان ظهور داد که پا به پایش در سفرهای استانی شیوه مردم‌داری و خدمتگزاری را تلمذ کردند. این واقعیت حتی در همین دو روزی که از سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و شهادت او و هیأت همراهش می‌گذرد، به نحو بارزی در تصمیم‌گیری دولتمردان بروز یافته است. بر بنیان همان رویکرد است که امورات کشور حتی ساعتی متوقف نشد و با تأسی به تأکیدات رئیس جمهور شهید با تعطیل کردن کشور در روزهای عزای ملی و عمومی مخالفت شد. باشد که این خدمتگزاری، مردم‌مداری و عدالت محوری میراثی باشد که سرلوحه عمل سیاستمداران از همه جریان‌ها قرار گیرد و در همه دولت‌های آتی برقرار بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha