• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403030502375
  • منبع : بازار

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال۱۴۰۳

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال۱۴۰۳

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال ۱۴۰۳می‌تواند آینه‌ای برای سرمایه‌گذاران بازار بورس ایران باشد تا بتواند از این طریق معاملات خود را مدیریت کرده و در بهترین نقاط برای ورود به بازار و خروج از آن اقدام نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از کانون بورس، معامله‌گری در بازار بورس ایران در طول سال‌های گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بوده و به دلیل تاثیر عوامل مختلف، شاهد رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی هم در بازار بورس بوده‌ایم. در طول یک سال گذشته هم با وجود اینکه رشدهای قیمتی قابل توجهی را در برخی از سهام تعریف شده در بازار بورس شاهد بودیم، اما باز هم روندهای صعودی با قدرت خیلی بالا در این بازار آغاز نشده و همچنان سرمایه‌گذاران بازار بورس ایران نمی‌توانند جذابیت‌های چند سال گذشته این بازار را مشاهده نمایند.

اما سوال بسیار مهمی که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم این است که در سال جاری روند بازار بورس چگونه خواهد بود و تحلیل شاخص بورس تا آخر سال نشان از چه وضعیتی در این بازار دارد؟ برای اینکه بتوانید معاملات موفقی را در بازار بورس رقم بزنید ابتدا باید یک دیدگاه کلی از روند این بازار داشته و وضعیت بازار را از نظر چرخه ورود و خروج پول مورد بررسی قرار دهید. در ادامه با تحلیل شاخص بورس آخر سال به این موضوع خواهیم پرداخت.

شاخص بورس چیست؟

 قبل از هر چیزی باید یک تعریف مختصر از شاخص بورس برای کسانی که هنوز شناخت کافی نسبت به این شاخص ندارند داشته باشیم. شاخص بورس که شاخصی برای تعیین وضعیت کلی نمادها در بازار بورس ایران است، بدون توجه به وزن هر نماد و شرایطی که هر شرکت در بازار دارد، میانگین کلی از وضعیت تمام نمادها را نشان می‌دهد. برای محاسبه شاخص بورس عملاً تمام سهم‌های تعریف شده در بازار بورس تاثیر خواهند داشت و وزن تمام سهم‌ها نیز به صورت یکسان در آن اعمال می‌شود.

 اصلی‌ترین چالشی که در استفاده از شاخص بورس برای انجام معاملات در این بازار وجود دارد، همین عدم توجه به وزن سهام مختلف است. به عنوان مثال اگر ۸۰ درصد سهم‌های تعریف شده در بازار بورس روند نزولی به خود بگیرند اما ۲۰ درصد سهام اصلی و بزرگ بازار از جمله شرکت‌های پتروشیمی و نفتی و بانک‌ها روند صعودی داشته باشند، شاخص هم روند صعودی به خود خواهد گرفت و این مهم می‌تواند تبدیل به یک چالش بزرگ برای معامله‌گرانی باشد که جهت دهی معاملات آنها بر اساس روند شاخص بورس است. البته نکته بسیار مهم در این باره این است که مولاً چنین اتفاقاتی به ندرت در معاملات بازار بورس رخ می‌دهد و در اکثر مواقع شاخص بورس می‌تواند شاخص مطلوبی برای نشان دادن وضعیت بازار بورس باشد.

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال۱۴۰۳

چرا باید از شاخص بورس استفاده کنیم؟

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال چه کمکی به ما می‌کند و اصلاً چرا باید در کنار تحلیل قیمت سهام به دنبال تحلیل شاخص بورس هم باشیم؟ وقتی شاخص بورس روند صعودی به خود بگیرد عملاً درصد قابل توجهی از سهم‌های تعریف شده در بازار روند صعودی خواهند داشت و این مهم به معامله‌گران کمک می‌کند تا حتی به دنبال انتخاب سهم‌هایی با ریسک بسیار بالا هم بروند. در این وضعیت احتمال رسیدن به سود بسیار زیاد است و حتی سرمایه‌گذاران تازه کار هم می‌توانند با انتخاب چند سهم با فاندامنتال خوب به دنبال رسیدن به سودهای جذاب باشند.

اما در آن سو اگر شاخص بورس روند نزولی به خود بگیرد انتخاب سهام بسیار حساس خواهد بود و شما حتماً باید به دنبال سهم‌هایی باشید که اولاً در شرایط نزولی بودن شاخص روند صعودی داشته باشند و ثانیاً سوددهی خوبی را نیز از آنها انتظار داشته باشید. بنابراین بر اساس اینکه شاخص کل بورس ایران روند صعودی یا نزولی و یا رنج به خود گرفته باشد، استراتژی معاملاتی کاربران در بازار بورس متفاوت خواهد بود و به همین دلیل است که تمام معامله‌گران در قدم اول باید دیدگاه کامل و جامعی نسبت به شاخص بورس داشته باشند.

روش های تحلیل شاخص بورس

 برای تحلیل شاخص بورس تا آخر سال از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. دو روش رایج و اصلی برای تحلیل شاخص بورس تا آخر سال تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال است. در تحلیل فاندامنتال شما با توجه به اخبار و شرایط حاکم بر اقتصاد بازار ایران می‌توانید تصمیم گیری کنید که بازار بورس چه روندی در طول سال جاری خواهد داشت. در این شرایط عملاً نمودار شاخص بورس اهمیتی برای شما نداشته و تنها با استفاده از اخبار و شرایط حاکم بر اقتصاد  می‌توانید در این باره تصمیم‌گیری کنید.

نوسانات قیمت دلار اصلی‌ترین عامل موثر در روند شاخص بورس است. البته افزایش قیمت دلار تاثیر دوجانبه بر روی شاخص داشته و علاوه بر کاهش قدرت تولید و اقتصادی در ایران باعث افزایش ارزش دارایی شرکت‌های بورسی می‌شود. به دلیل اینکه دارایی اکثر شرکت‌های فعال در بازار بورس به دلار است، از این رو افزایش قیمت دلار باعث می‌شود تا حتی در صورت زیان ده بودن شرکت‌ها نیز شاهد رشد قیمت سهام آنها در بازار بورس باشیم.

به این ترتیب در مجموع می‌توان افزایش قیمت دلار را عامل موثر مثبت در افزایش قیمت‌ها در بازار بورس و صعودی شدن روند شاخص در نظر گرفت. در آن سو شرایط بد اقتصادی را نیز می‌توانیم عامل منفی در روند قیمت‌ها در بازار بورس و شاخص بورس در نظر بگیریم.

سومین عامل موثر در بازار بورس و تحلیل شاخص تورم اقتصادی است. تورم بالای اقتصادی باعث می‌شود تا کاربران سرمایه‌های خود را به سمت بازارهای مالی مختلف بکشانند که یکی از این بازارها هم بازار بورس است. این مهم می‌تواند تاثیر مثبتی روی افزایش قیمت سهام و صعودی شدن روند شاخص داشته باشد. 

در مجموع برآیند سه ویژگی بالا نشان از این دارد که ممکن است تحلیل شاخص بورس تا آخر سال صعودی باشد. این موضوع البته تحت تاثیر اخبار لحظه‌ای هم قرار خواهد گرفت و احتمال هم دارد شاهد رفتار متفاوتی از سوی شاخص بازار بورس هم باشیم.

تحلیل تکنیکال شاخص بورس تا آخر سال

نمودار زیر هم تحلیل تکنیکال شاخص بورس تا آخر سال را در تایم فریم بالا نشان می‌دهد و می‌توانید از آن برای جهت دهی به معاملات خود در بازار بورس استفاده نمایید.

تحلیل شاخص بورس تا آخر سال۱۴۰۳

لازم به توضیح است که لیل‌های بالا از شاخص بورس آخر سال تنها دیدگاه شخصی بوده و شما بایستی برای سرمایه‌گذاری موفق در این بازار حتماً شرایط شاخص بورس را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید. مسلماً شرکت در بهترین دوره آموزش بورس و یا خرید بهترین پکیج آموزش بورس در ایران می‌تواند کمک حال شما برای تحلیل‌های هرچه بهتر از شاخص بورس باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha