• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1403030603671
  • خبرنگار : 90089

ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید از نگاه محمدعلی انصاری

ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید از نگاه محمدعلی انصاری

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: مردمی بودن، شناخت درست راه، اندیشه و مکتب امام و مسوولیت‌پذیری از جمله ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید و هیات همراه ایشان در سفر به استان آذربایجان شرقی بود.

به گزارش ایسنا، محمدعلی انصاری در پنجمین نشست ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور فقید و هیات همراه ایشان، گفت: باید مردم و عظمت آنان را باور داشت و به آنان احترام گذاشت. یکی از صحنه‌های جالب این بود که در مراسم‌های شهدای خدمت همه قشرهای مردم و همه تفکرات سیاسی به صحنه آمدند؛ لذا باید عظمت مردم را بشناسیم، درد آنها را بشنویم و واقعا خادم مردم باشیم.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم عظیم و میلیونی تشییع و احترام به ساحت مقدس این شهدا در کشور بار دیگر صحنه یکی از حماسه‌های کم‌نظیر تاریخ مردم ایران را به نمایش گذاشت و در کنار نام این شهیدان، بار دیگر جهانیان عظمت و همبستگی ملت ایران را شاهد بودند. برای مردم ما که این صحنه‌ها را از آغاز انقلاب تاکنون مکرر دیده‌اند، جای تعجب نیست، ولی برای جهانیان و همه کسانی که این روزها اخبار شهدای خدمت را پیگری کنند، جای شگفتی و سؤال بود که این چه اقتداری است و مردم ایران چقدر صبورانه در همه صحنه‌ها حاضر هستند و به موقع و به جا قدرت، عظمت و یکپارچگی‌شان را به نمایش می‌گذارند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) تاکید کرد: ما با همه وجود باید به این ملت درود و آفرین بگوییم و بدانیم جز خداوند بزرگ کسی نمی‌تواند اجر این همه پاک‌باختگی را بدهد.

انصاری با اشاره به ویژگی‌های رئیس جمهور و هیات همراه ایشان، گفت: فکر می‌کنم از بین همه ویژگی‌ها، سه ویژگی ممتاز برای این شهیدان وجود دارد. ویژگی اول، مردمی بودن آنان است که این از امتیازات مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی تا امروز بوده است. همه مسئولین ما در همه رده‌های مختلف، یکی از بزرگترین ویژگی‌هایشان این است که از میان توده‌های مردم برخاسته‌اند و ویژگی‌های دنیای مادی در زندگی آنها مشاهده نشده است و به تعبیر جالب‌تر باید گفت همه آنها از میان پابرهنگان برخاسته‌اند و از طبقات محروم جامعه بوده‌اند و با دلی پر از امید و عشق و ایمانی والا به خدا به مدارج والایی دست پیدا کردند.

وی ادامه داد: زندگی در میان پابرهنگان صفت پیامبر(ص) بوده و در کارنامه شهید رئیسی هم همین است. او در پنج سالگی یتیم شد و زندگی را در کنار مادر پشت سر گذاشت. نباید این تصور شود که این شخصیت با امکانات و ارتقای درجات مادی و معنوی همراه بود. زمان ورود به حوزه علمیه همانند طلبه‌های جوان دیگر در اوج نداری زندگی می‌کرد و وقتی انقلاب به پیروزی رسید با یک دنیا عشق پا به عرصه خدمات بزرگی نهاد که آیندگان باید راجع به این خدمات بزرگ قضاوت کنند. رئیسی از میان مردم برخاسته بود و شهدای دیگر و اکثر مسئولین ما دارای همین خصلت‌ها بودند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) شناخت درست راه، اندیشه و مکتب امام را دومین ویژگی شهدای خدمت برشمرد و گفت: بارها تاکید کرده‌ام، امام را به راحتی نمی‌توان شناخت و ما هنوز در نیمه راه معرفت نسبت به عظمت شخصیت امام هستیم. بر این باورم که آن نقطه تعالی و درخشان شهدایی مثل رئیسی و یاران ایشان این بود که امام را به خوبی می‌شناختند و در امام و ولایت ذوب بودند و می‌دانستند راه عزت این جامعه فقط با پیروی از امام و رهبری هموار می‌شود.

وی ادامه داد: یادمان نمی‌رود روزهای آغازین انقلاب کسانی با ادعاهای بزرگ، تفرعن و سخنان عجیب و غریب دوست داشتند بگویند ما در جایگاه بالاتر از رهبری هستیم ولی در عمل ملت ایران فهمیدند کسی می‌تواند نبض حاکمیت ملت را در دست داشته باشد که به امام نزدیک‌تر باشد و به همین دلیل همه کسانی که با امام زاویه داشتند در اندک زمانی محو شدند، ولی آن مشعل فروزانی که امام برافراشت و نقش هدایت‌گرانه‌ای که امام از خودش به نمایش گذاشت، شخصیت‌های بزرگی مانند رئیسی جذب او شدند و تا روز آخر اعتقادشان این بود که هر قدر برای این مسأله هزینه بدهیم باز هم کم است.

انصاری «مسؤولیت‌پذیری» را ویژگی سوم رئیس جمهور فقید دانست و گفت: افرادی دوست دارند منافع شخصی خودشان را بر منافع عمومی ترجیح بدهند و خیلی فرق است بین کسانی که ‌می‌گویند ما همواره خادم ملت هستیم و کسانی که اول منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و می‌گویند حضور در صحنه‌ها چقدر به منافع ما کمک می‌کند. آقای رئیسی و امثال ایشان به هیچ چیزی جز خدمت به مردم نمی‌اندیشیدند و به این مسأله هم باور داشتند. از روزی که آقای رئیسی را در محضر امام شناختم تا امروز که با او ارتباط عاطفی بسیار صمیمانه‌ای داشتم، چیزی نبود جز اینکه در فکرش به مردم و انقلاب کمک کند و راه تعالی مردم را گسترش بدهد. مردم آنگونه فداکاری می‌کنند و رهبران به حق شخصیت‌های تاریخی ما هستند، مسئولین محترم در برابر این مردم چه رسالتی دارند؟ من فکر می‌کنم کسانی باید پا به عرصه مسئولیت بگذارند که بتوانند به اندازه عظمت و اقتدار ملت خدمت کنند. اگر فرماندهی می‌کنند مانند مالک اشتر باشند و اگر ریاست می‌کنند مانند شهید رجایی و شهید رئیسی باشند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) تأکید کرد: باید مردم و عظمت مردم را باور داشته باشیم و به تک تک مردم احترام بگذاریم. یکی از صحنه‌های جالب این بود که در مراسم‌های این شهدا همه قشرهای مردم و همه تفکرات سیاسی به صحنه آمدند؛ لذا باید عظمت مردم را بشناسیم، درد آنها را بشنویم و واقعا خادم مردم باشیم. کجای تاریخ این ۴۵ ساله بی‌مهری مردم بوده است؟! کجای تاریخ این مردم، پشت کردن به آرمان‌های امام و ولایت مشاهده می‌کنیم؟! همه مردم سر پیمان با امام و ولایت ایستاده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله همه ما در ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی کاری کنیم تا مردم در روز ۱۴ خرداد با شور فراوان به حرم امام بیایند و در کنار ولی امر و رهبر شجاع و دوراندیش‌مان بار دیگر حماسه پیوند مردم با امام و رهبری را شاهد باشیم. من معتقدم روز ۱۴ خرداد امسال متفاوت است و مردم هم به خاطر عظمت امام و عظمت نام این شهدا جدی‌تر شرکت می‌کنند و مشتاق هستند حضور بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha