• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403030704541
  • منبع : بازار

تأثیر طراحی و رنگ اتاق خواب بر سلامت روان

تأثیر طراحی و رنگ اتاق خواب بر سلامت روان

باید قبول کنیم که اکثر اوقات، سلامت روان خود را نادیده می گیریم. سبک زندگی مدرن، بسیاری از ما را از توجه به این مسئله با اهمیت باز می دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از فروشگاه سه گامه، بخشی از این سلامتی، توسط خواب خوب در یک اتاق خواب پر آرامش به دست می آید. وقتی خوب بخوابید، سرحال و پرانرژی از خواب بیدار می شوید. ممکن است شما خواب کمی داشته باشید و در زمان استراحت، چند بار از خواب بپرید. اگر شما از اهمیت سلامت روان و خواب خوب غافل شده اید، وقتش رسیده که در سبک زندگی خود تجدید نظر کنید. چندین راه برای بهبود کیفیت خواب و در نتیجه داشتن روحیه و روان سالم وجود دارد. اولین و مهمترین آن ها، ایجاد اتاق خوابی سرشار از آرامش است. انتخاب رنگ، قرار دادن وسایل مورد نیاز و حتی کفپوشی که برای این محیط انتخاب می‌ کنیم، می‌تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد، در ادامه، درباره آن دسته از عناصر دکوراسیون داخلی برای شما توضیح می دهیم که موثر بر بهبود سلامت روحی و حتی جسمی هستند.

تشک مناسب استفاده کنید

شاید فکر کنید تشک که زیر لحاف قرار می گیرد و دیده نمی شود، در نتیجه ربطی به دکوراسیون ندارد. درست فکر می کنید. این کالای خواب، موثر بر طراحی داخلی نیست؛ اما منجر به خواب راحت و بهبود سلامت روان شما می شود. تشک خود را از برندهای مطرح داخلی مانند خوشخواب یا برندهای شناخته شده خارجی بخرید تا خیالتان از بابت کیفیت عالی آن ها راحت باشد.

قدرت رنگ ها

از زمان های قدیم، از رنگ ها برای درمان مشکلات جسمی و روحی و همچنین اثرگذاری بر خلق و خو استفاده می شده است. در کروموتراپی یا رنگ درمانی، خواص درمانی خاصی برای هر رنگ بیان شده است. مثلا رنگ قرمز که نمایانگر سرخی غروب آفتاب است، بر قلب و ماهیچه ها اثر می گذارد. رنگ سبز که با تعادل و هماهنگی همراه است، غده هیپوفیز را تنظیم و سیستم عصبی را آرام می کند. نارنجی، اشتیاق را افزایش می دهد. زرد، باعث نشاط می شود. آبی، احساسات قوی مانند خشم را آرام می کند. شما می توانید با توجه به طراحی دکوراسیون اتاق خواب خود، از ترکیب چند رنگ استفاده کنید

نور مصنوعی را کاهش دهید

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو می گویند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، تأثیر نامطلوبی بر سلامت انسان دارد. دکتر رندی نلسون (پروفسور علوم اعصاب و روانشناسی) اعتقاد دارد که «در جامعه مدرن، نرخ فزاینده اختلالات افسردگی در انسان ها با افزایش استفاده از نور مصنوعی در شب مطابقت دارد.». با به حداقل رساندن تعداد لامپ ها در اتاق خواب خود، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید. اگر عادت دارید پیش از خواب کتاب بخوانید، چراغ دیواری با قابلیت خاموشی خودکار یا کاهش نور اتوماتیک بالای تخت خود نصب کنید تا ساعت خواب را هم به شما یادآوری کند. استفاده از چشم بند هم برای جلوگیری از برخورد نور با چشمان شما مؤثر است.

در تاریکی بخوابید

اتاق خواب خود را در زمان خواب، کاملاً تاریک نگه دارید. این کار، با استفاده از پرده های ضخیم و نورگیر امکانپذیر است.

تأثیر طراحی و رنگ اتاق خواب بر سلامت روان

برقراری سکوت در اتاق خواب

کسانی که در شیفت های شب تا روز (11 شب تا 7 صبح) کار می کنند، وقت خوابشان همزمان با وقت فعالیت دیگران است؛ در نتیجه، داشتن سکوت در محیط برایشان آرزو می شود! اگر از این دسته افراد هستید و یا کلاً به سروصدا حساس هستید، باید دیوارهای اتاق خود را به کمک فوم آکوستیک عایق صدا کنید و فوم سایلنت، زیر پارکت لمینت کف اتاق کار بگذارید.

خرید فرش مناسب

کف پا، کاملاً حساس است و سطحی که رویش راه می رویم، می ‌تواند بر سلامت روح و جسم ما تأثیر بگذارد. در پاراگراف قبلی گفتیم که می توانید از پارکت استفاده کنید. اما اگر به آن علاقه ندارید، توصیه می کنیم فرش نرم با پرزهای بلند و زیاد بخرید تا هم حس گرما را برایتان به ارمغان بیاورند و هم عایق صدا باشد.

نظم محیط را رعایت کنید.

فضای نامرتب، منجر به آشفتگی ذهنی می شود. اتاق خواب شما، باید پناهگاهی امن و منظم باشد. وقتی اتاق شما سرشار از هرج و مرج است، چگونه می توانید استراحت کنید؟ تا جایی که باعث شلوغی و کمجا شدن اتاق نمی شوید، وسایل دارای قابلیت ذخیره سازی را در آن بچینید. کتابخانه، دراور، میز پاتختی، کمد لباس و شلف که می توان در آن ها لوازم و لباس ها را جای داد، در فروشگاه های زیادی موجود هستند مانند فروشگاه سه گامه .

استفاده از تابلوی نقاشی و قاب عکس

تابلوهای هنری، جلوه بصری زیبا دارند و قاب عکس های خانوادگی، به شما کمک می کنند که خاطرات خوب خود را به یاد آورید. با استفاده همزمان از این ها، آرامش زیادی در محیط اتاق خواب شما به وجود می آید و در نتیجه، شاهد بهبود کیفیت خواب و سلامت روان خود خواهید بود.

از تابلوهای حاوی تصاویر دریاچه ‌ها، جنگل‌ ها و یا دریا استفاده کنید؛ زیرا می ‌توانند با نشان دادن یک تصویر آرامش ‌بخش، اضطراب را کاهش دهند.

علاقه های خود را در طراحی اتاق خواب دخیل کنید

آیا نمی توانید بهترین طراحی اتاق خواب را برای کمک به خلق و خوی خود بیابید؟ با منبع اصلی شروع کنید؛ یعنی خودتان. چه چیزهایی، روحیه شما را خوب می کنند؟ چه چیزی، باعث تحریک احساسات مثبت در شما می گردد؟ مثلا اگر دوست دارید پیش از خواب موسیقی ملایمی گوش دهید و مدیتیشن کنید، می توانید یک سیستم صوتی هوشمند روی دیواره های تخت یا میز پاتختی خود نصب کنید تا راحت باشید. همچنین در صورتی که خواندن کتابها شما را شاد و آرام می کند، یک مبل راحتی با تعدادی کوسن نرم در اتاق بگذارید و موقع مطالعه، از آن ها استفاده نمایید.

نمایشگرها را از خود دور کنید

آیا می دانید نور پس زمینه گوشی هوشمند، ساعت بدن شما را به هم می زند؟ طبق مطالعات انجام شده، این نور مصنوعی که در تبلت ها و لپ تاپ ها نیز وجود دارد، مغز را فریب می دهد تا فکر کند روز است. بنابراین افرادی که در شب از این وسایل استفاده می کنند، به سختی به خواب می روند. تعداد وسایل الکترونیکی اتاق خواب خود را کاهش دهید. اگر امکانش وجود دارد، تلویزیون را از اتاق خارج کنید. حتی بهتر است که محل خواب خود را به منطقه ای بدون اینترنت تبدیل کنید.

طبیعت را به اتاقتان بیاورید

طراحی های بهبود دهنده خلق و خو، تأثیر فراوانی از عناصر طبیعت می گیرند. دکوراسیون حاوی عناصر طبیعی مثل گل و گیاه، مثبت گرایی را تقویت کرده و به ایجاد روحیه خوب در افراد کمک می کنند. رنگ سبز گیاهان، بزرگترین مبارز علیه بی خوابی است. همچنین با استفاده از این موجودات زنده، می توانید هوای تمیزتر را به اتاق خود بیاورید.

سخن پایانی

 هیچ کس، نباید از وقت استراحت خود بزند؛ حتی اگر سرش به شدت شلوغ باشد. سلامت جسمی و روحی، تنها ثروت واقعی شماست. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، ممکن است مشکلی در سبک زندگی شما وجود داشته باشد یا یک بیماری داشته باشید. با داشتن طراحی داخلی خوب برای اتاق خواب، خوابی عالی تجربه خواهید کرد. نکته هایی که در این متن گفتیم را رعایت کرده و در صورت لزوم، به پزشک مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ اگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha