طرح ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور با اكثريت قاطع آرا تصويب شد
احمد بورقاني، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي،در گزارش طرح ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور، گفت: ورود نيروهاي مسلح به دانشگاهها، حساسيت برانگيز بوده، موجب صفآرايي دانشجويان در مقابل آنها ميشود.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، بورقاني افزود: در واقعهي دانشگاه تبريز زدند، بردند و كسي نفهميد كه اين افراد از كجا آمدند و چه كردند در حالي كه محيط علمي دانشگاه نبايد تبديل به چنين مكاني شود، حتي اگر مسايل مطرح شده در دانشگاه مخالف ديدگاه حكومت باشد، نبايد از اجبار فيزيكي در مقابل آن استفاده كرد.
وي با اشاره به اصلاحات احتمالي دربارهي اين طرح در شور دوم گفت:
تصور نميكنم كه تصويب اين طرح با دشواري روبهرو شود، حتي فكر ميكنم نيروي انتظامي هم از آن استقبال كند.
موسي قرباني به عنوان نخستين مخالف اين طرح، اظهار داشت: اين طرح با بند 9 اصل 3 قانون اساسي مغاير است و تصويب آن، يعني اين كه به گروهي از مردم مصونيتي در حد بالا دادهايم كه اين تبعيض ناروا بين اقشار جامعه است. در حالي كه بين مراكز آموزش عالي، دبيرستانها و حوزههاي علميه هيچ فرقي وجود ندارد.
وي افزود: طبق اصل 20 قانون اساسي، همهي مردم از حقوق مساوي برخوردارند، اگر دانشجو تخلفي كرد و خوابگاه هم در محيط دانشگاه بود، با سلب اختيار از قوهي قضاييه، در خصوص دستگيري متخلف، تكليف چنين پروندهاي چيست؟
وي با اشاره به بند 4 از اصل 156 قانون اساسي گفت: وقتي كه حق دستگيري را از قوهي قضاييه بگيريم، حق كشف جرم را نيز سلب كردهايم. اين با اصول قانون اساسي مغاير است كه دادگاه، براي دستگيري متخلفي، از رييس دانشگاه يا وزير مربوطه اجازه بگيرد.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي افزود: وقتي كه وزير كشور و قوهي قضاييه، مسئولان ايجاد امنيت در كشور هستند، چگونه ميتوان حربهي مبارزه با ناامني را از آنها گرفت و انتظار داشت كه پاسخگو نيز باشند؟
وي تصريح كرد: با تصويب اين طرح، ما دانشجو را در مقابل دانشجو و استاد را در برابر استاد گذاشتهايم.
صلاح نيست كه در كشور، چنين بدعتي گذاشته شود.
خباز از مدافعان اين طرح گفت: از فضاي غمبار و حزنانگيز 18 تير، نمايندگان كوشيدند كه چارهاي بينديشند تا چنين حادثهاي تكرار نشود، و هر چند كه در مجلس پنجم، اين طرح تصويب نشد، ولي به دليل اهميت آن، دوباره به مجلس ششم هم تقديم شد.
وي افزود: اين طرح براي جلوگيري از تنش در فضاي آموزشي و ايجاد احساس آرامش در محيط آموزشي و حفظ حرمت دانشگاه به عنوان مكان مقدس دانشگاه تدوين شده است.
وي ايرادات طرح شده از سوي قرباني را رد كرد و گفت: ما نگفتيم كه اگر دانشجويي خلاف كرد، كسي رسيدگي نكند، بلكه ميگوييم به بهانههاي مختلف، حريم دانشگاه را مورد تعرض قرار ندهند، در نظام جمهوري اسلامي، هيچ كس اين مصونيت را ندارد كه خلاف قانون كاري انجام دهد.
وي خطاب به قرباني افزود: خود جنابعالي در مجلس گذشته، در بخش تعزيرات حكومتي، دربارهي دادگاه ويژهي روحانيت، بندي آورديد آيا اين تبعيض نيست و ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به دانشگاه تبعيض است؟
وي تأكيد كرد: ما ميگوييم وقتي كه به كسي گفتيد برو، كلاه بياور، سرنياورد! و اگر گفتند: محيط را آرام كن، او، دانشگاه را به هم نريزد، ضمنا موارد استثنايي در طرح وجود دارد
محمدعلي شيخ نيز در ادامه گفت: اگر زماني كسي در نيروي انتظامي خطايي كرد، نبايد اين نيروي عظيم را بازخواست نمود. بهتر است مجلس با شتاب كار نكند، با تعمق طرحي بدهد كه شئون همهي نهادها حفظ شود.
وي افزود: اگر ورود نيروهاي نظامي و انتظامي به دانشگاه ممنوع شود و گروهي با لباس مبدل و اسلحه به داخل دانشگاه بيايند، ما ميخواهيم چه كنيم؟
بهتر است اصطلاح “ممنوعيت“ برداشته و عنوان اين طرح تعديل شود.
ميثم سعيدي نيز در موافقت با اين طرح گفت: ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به دانشگاه، توهين به اين نيروها نيست.
نيروي نظامي و انتظامي، نيروي ملي است اما محيط دانشگاه داراي ويژگيهاي خاصي است و ارزشهاي ويژهاي در دانشگاه مطرح است.
وي ادامه داد: حضور نيروهاي نظامي در دانشگاه ميتواند عامل تنش باشد. ما با تصويب اين طرح، به ترويج روشهاي مدبرانه دامن ميزنيم وآنرا تعميق ميكنيم، در كشورهاي پيشرفته، پليس فرهنگي وجود دارد كه با گذراندن آموزشهاي ويژهاي براي ايجاد آرامش در محيطهاي فرهنگي تربيت ميشوند.
دكتر مصطفي معين، وزير آموزش، تحقيقات و فناوري نيز در اين باره گفت: در نظام ارزشي اسلام، علم و دانشگاه مقام مهمي دارد و بايد به محيط علمي به عنوان محيطي كه داراي حريم مقدس است، نگاه كرد. وي افزود: گفت و گو و بحث علمي، عرف دانشگاه است و اين تفاوتي را با محيطهاي ديگر به وجود ميآورد و ايجاب ميكند كه با نگاه ديگري به چنين محيطي نگريسته شود.
وي با يادآوري تجربههاي تلخي چون 16 آذرماه سال 1339 و بهمنماه سال 1340 گفت: اينها حكايت از عواقب سنگين ورود نيروهاي مسلح به دانشگاه دارد. حمله به مراكز علمي از آن وقايعي است كه در ذهن جامعه ميماند و با گذر زمان فراموش نميشود.
وي تصريح كرد: اين تبعيض نيست، بلكه ارج گذاردن به مقام علم و عالم است كه ريشه در تعاليم ما دارد.
معين تأكيد كرد: بايد آرامش آگاهانه و ثبات فعلي در دانشگاهها را مغتنم بدانيم و براي حفظ حرمت دانشگاه سرمايهگذاري بيشتري كرده، در اشاعهي اين فرهنگ بكوشيم.
بورقاني نيز افزود: در اين طرح هيچ تبعيضي بين افراد جامعه صورت نگرفته است. آيا درست است اين مساله را كه دو محافظ براي من و يا آقاي قرباني اختصاص داده ميشود، اما براي ساير افراد جامعه چنين نيست، تبعيض محسوب كنيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اين طرح با اكثريت قاطع آرا تصويب شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات