• یکشنبه / ۴ دی ۱۳۷۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 7910-00262

كنفرانس « روزه‌ در اديان » با حضور آيت‌لله موسوي بجنوردي و دكتر جهانگير اوشيدري موبد زرتشتيان ايران در محل ايسنا برگزار شد

كنفرانس روزه‌ در اديان با حضور آيت‌لله موسوي بجنوردي و دكتر جهانگير اوشيدري موبد زرتشتيان ايران و جمعي از خبرنگاران امروز چهارم دي‌ماه در محل خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتداي جلسه ،آيت‌لله موسوي بجنوردي استاد حوزه و دانشگاه، در سخنراني پيرامون اهميت روزه در دين اسلام گفت: انسان همان گونه كه داراي نفس ناطقه است و اين نفس هميشه انسان را به طرف تعالي و كمال رهنمون مي‌كند،‌ بعد حيواني نيز دارد كه شامل خصلتهاي قدرت‌طلبي، مال دوستي، كينه و حسدورزي است و فلسفه روزه مبارزه با اين نفس حيواني است. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان ساخت: در حالي كه انسان در روزهاي ديگر به نفس حيواني خود پاسخ مثبت مي‌دهد و بنده‌ي نفس است،‌در طول يك ماه از سال در ماه مبارك رمضان بر خوي حيواني خود غلبه كرده و به رهايي نفس از قيود مادي مي‌رسد و آن وقت است كه انسان، تبديل به يك انسان واقعي مي‌شود. وي با اشاره به اين مطلب كه اساس روزه در تمام اديان الهي برپايه‌ي مبارزه با نفس حيواني است، تصريح كرد: با توجه به اينكه مساله حفظ سلامتي با روزه گرفتن را بسيار كمرنگ مي‌دانم، بيشتر بايد به اين نكته توجه نمود كه در قرآن كريم نيز آمده:‌افرادي كه هميشه به خواسته‌هاي حيواني خود پاسخ مثبت مي‌دهند مثل چهارپايان و بلكه گمراه‌تر از آنان هستند و هدف فلسفه روزه اين است كه عمدتا انسان را به تعالي و تكامل برساند. دكتر جهانگير اوشيدري موبد زرتشتيان ايران نيز در سخناني در اين جلسه تصريح كرد:‌ هنگامي كه تمام تجهيزات مادي و بشري نتواند مشكلات بشر را حل كند،‌ انسان دست به دامن معنويات مي‌شود تا ازاين طريق روح بشر را احياء نمايد و طبق آئين زرتشت انسان بايد در تمام طول زندگي خود از لحاظ معنوي روزه باشد و پيرو گفتار و كردار و انديشه نيك باشد. وي با اعلام اين مطلب كه در دين زرتشت بر روي جنبه معنوي روزه تاكيد شده است، خاطرنشان ساخت:‌روزه در آئين زرتشت بر روي جسم تاكيد نكرده چرا كه معتقد هستيم انساني كه اشرف مخلوقات است براي حفظ آفرينش نياز به قدرت جسمي دارد و روزه جسماني تا حدودي قواي جسماني فرد را تحليل مي‌نمايد،‌بلكه روزه بايد تكيه بر معنويات داشته باشد. وي در ادامه تصريح كرد: روزه بايد به صورت روزه از چشم،‌از گوش،‌از زبان از دست و از پا باشد و انسان دست و پا و ساير حواس خود را در راه كج و زشت به كار نبرد، چرا كه خداوند انسان را اشرف مخلوقات و داراي قوه تعقل، خرد و قوه‌ي ناطقه قرار داد و انسان بايد از نيروي خود براي امور پسنديده و مثبت استفاده نمايد. موبد اوشيدري با بيان اين مطلب كه ما در كشور ايران هر ديني كه داشته باشيم، ايراني و متحد هستيم، افزود:‌ آئين اسلام و آئين زرتشت و ساير آئين‌ها همه آئين خدايي هستد و تاكيد همه اين اديان بر يكتاپرستي و خداشناسي بوده و ما بايد از معنويتي كه در روزه هست براي تقويت خصايل ماوراء انساني استفاده كنيم. وي در ادامه با قرائت ترجمه‌ي يك بند از گات‌هاي سروده‌ي زرتشت، گفت:‌ سرلوحه‌ي نيايش در دين ما اين است كه خوشبختي از آن كسي است كه در جهان پيرو راستي باشد و با دروغ بجنگد. آيت‌لله موسوي بجنوردي در ادامه سخنان موبد اوشيدري تصريح كرد:‌ همانطور كه در قانون اساسي ايران،‌ اقليتها در كنار مسلمانان از حقوق شهروندي و حقوق عمومي و خصوصي برخوردار هستند، هدف همه‌ي ما داشتن اتحاد براي رسيدن به ايراني آزاد،‌قدرتمند،‌مستقل و سرسبز است. در پايان جلسه موبد جهانگير اوشيدري از آيت‌لله موسوي بجنوردي خواست هرگاه مقتضيات اجازه داد برخي از محدوديتهايي را كه اقليتها دارند با فقهاي شوراي نگهبان در ميان گذارند تا مصالحت بين صاحبان اديان در كشور بيشتر گردد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.