• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۸۱ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 8110-03422
  • خبرنگار : 90047

/به مناسبت سالگرد جهان پهلوان تختي/ محسن فره وشي: ديدگاه سياسي مسوولان به ورزش، ارزش و منش پهلواني را خدشه دار ساخته است

سرمربي اسبق تيم‌هاي كشتي آزاد و فرنگي گفت: تا زمانيكه رفتار و تفكر مسوولان و متوليان ورزش كشور پهلوانانه نباشد و منش جوانمردي و مردانگي را تنها در تعريف تئوريك خلاصه كنند، نبايد از رشد و روحيه‌ي پهلواني در جوانان توقع داشت.

محسن فره وشي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي ايسنا، با اشاره به اينكه روحيه جوانمردي و پهلواني در كشتي و وزنه‌برداري كشورمان ريشه و تاريخ بسيار كهن دارد، افزود: امكان دارد جايگاه پهلواني و پهلوان پروري بر حسب شرايط و بر مبناي زمان تا حدودي رنگ و بوي كمرنگ تري به خود بگيرد اما از آنجا كه صفت، خصايل انساني و منش جوانمردي و مردانگي با كشتي عجين است، لذا نمي‌توان صراحتا اعلام كرد، اين جايگاه در كشتي به فراموشي سپرده شده است.

وي گفت: اگر چه در اين مسير افرادي هستند كه به هيچ وجه معتقد به اين مسئله مهم نيستند و هرگز قدمي در اين راه بر نمي‌دارند اما در عين حال درعمل تظاهر به انجام چنين كاري مي‌كنند.

فره وشي ادامه داد: وقتي خود مسوولان و متوليان ورزشي كشور به جايگاه مدال آوري اهميت ويژه‌اي قايل هستند، اين امر حاكي از آن است كه همواره با ديد سياسي با اين قضيه برخورد كرده‌اند و مفهوم درستي از واژه پهلواني ندارند و هيچ وقت نخواستند درد و رنج زندگي يك قهرمان و يا پهلوان را به خوبي احساس كنند.

وي گفت: درست است مسوولان هميشه در سخنراني‌ها و جلسات خود به ورزشكاران اين مساله را گوشزد مي‌كنند كه بايد از خصلت‌ها و فضايل اخلاقي و پورياي ولي و جهان پهلوان تختي برخوردار بود و همواره دنباله‌رو مسير آنها باشند. اما آيا تا كنون خودشان در اين راه قدمي برداشته‌اند كه به نفع ورزشكاران باشد، يا پهلوانانه عمل كرده‌اند كه اسطوره و الگوي خوبي براي جوانان باشند، در حاليكه تنها در اين مسير خوب شعار دادند.

فره‌وشي در پايان اظهار داشت: درست است تفكر علي گونه و پهلوانانه تا حدودي جز فرهنگ ورزش كشتي است و تمام كشتي‌گيران تا جايي كه فرهنگ شخصي و شعور آنها اجازه دهد اين مساله را رعايت مي‌كند اما در شرايطي كه حتي مسوولان ورزش نيز درك درستي از معناي واقعي روحيه پهلواني ندارند، نمي‌توانند آميزه خوبي براي جامعه ورزش باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha