• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۸۴ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-12293
  • منبع : مطبوعات

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/7/ مقام رياست جمهوري درجه خاتمي را بالا نبرد بلكه خاتمي درجه رياست جمهوري را بالا برد

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/7/
مقام رياست جمهوري درجه خاتمي را بالا نبرد بلكه خاتمي درجه رياست جمهوري را بالا برد

پس از فراخوان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از مخاطبان براي ارائه‌ي ديدگاهها و نظراتشان در مورد «آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي» حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، ابراز احساسات فراواني را - چه در بيان لطف و چه در بيان انتقاد - از سوي قشرهاي مختلف دريافت كرده‌ايم كه بخش هفتم اين ديدگاه‌ها تقديم مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه با توجه به تكراري بودن مضامين تعدادي از پيام‌ها، نمونه‌هايي از اين ديدگاهها در اختيار خوانندگان محترم قرار مي‌گيرد.

*** خاتمي فراتر از زمان خود مي‌انديشد. عالمي عامل به علم است. پرونده‌اي پاك و زرين در تاريخ از خود به جاي گذاشت. علي‌رغم موج‌هاي مخالف تلاشش را كرد. خوب مي‌دانيم كه نمي‌خواهد از او بت ساخته شود؛ چراكه همواره قهرمان را مردم و خود را يكي از آنان مي‌داند. دوستش داريم و به خود مي‌باليم كه به او راي داديم و وجودش را به عنوان معلمي خودساخته همواره الگوي خود قرار خواهيم داد. خدا يار و ياورش باشد در خدمت به بشريت.

فرهنگي - 40 ساله

*** تاريخ به درستي در مورد او قضات خواهد كرد. كسي تا به امروز او را نشناخت و از دل به درد آمده او خبر ندارد. كرامت و منش و صبوري والاي او در مقابل دشمنان داخلي و مغرض او بي‌مثال است. خدماتش در آينده نمايان مي‌شود. تا آخر عمرم فراموشت نمي‌كنم.

نويد - دوستدار خاتمي

*** با سلام

آقاي خاتمي تا 4 سال صبر خواهيم كرد، تا دوباره بياييد. اي كاش رييس صدا و سيما مي‌شديد.

خورشيد

*** خاتمي مظهر عشق و وفاداري است. از او هرچه بگوييد و بنويسيد كم است.خواهش مي‌كنم تصاوير بيشتري از اين بزرگ‌مرد تاريخ ايران منتشر كنيد. خاتمي دوستت دارم

علي صاحبي‌فرد

*** تاريخ در مورد مردان باصداقت و باايمان قضاوت خوبي انجام خواهد داد. خاتمي مردي بود كه از دو طرف – چه جناح مخالف او چه جناح به اصطلاح موافق او – مورد ظلم قرار گرفت. اي كاش هر دوي اين طيف فرصت در اختيار او قرار مي‌دادند كه ندادند. اما با همه اين موارد،‌ خاتمي مرد موفقي در عرصه‌ي اقتصاد، (چيزي كه كمتر از هرچيز ديگر در تبليغات خود به آن اشاره كرده بود)، صنعت، توليد، فرهنگ و سياست بود. حقيقتا از دنياي انزوا فقط با درايت خاتمي خارج شديم. اميدوارم دولت جديد و زحمتكش و ياور محرومان جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد فارغ از هرگونه دسته‌بندي‌ها و جناح‌بندي‌ها از شخص جناب آقاي دكتر خاتمي تجارب لازم را كسب كرده باشند و نقاط قوت دولت ايشان را تحكيم بخشند و از نقاط ضعف احتمالي نيز درس‌هاي گرانبهايي گرفته باشند. اين كار با گماردن افراد باخدا و باايمان و بدون تعصب‌هاي افراطي ممكن خواهد بود. خداوند انشاءالله توفيق روزافزون به آقاي خاتمي عنايت نمايد و انشاءالله شاهد موفيت و پيروزي ايشان در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز باشيم. اميدوارم كه خاتمي دبيركل سازمان ملل متحد شود. اين حداقل شايستگي اوست.

حسام احمدزاده

*** سلام خاتمي عزيزبم با تو هرگز خداحافظي نمي‌كنم، بلكه به تو سلام مي‌گويم زيرا مي‌دانم و مي‌داني هر ايراني يك خاتمي است يك آزادي‌خواه و يك آرمان‌گراست. خاتمي تو را دوست داريم. تا ايران و ايراني زنده است، انديشه‌ي خاتمي زنده است. هركجا كه باشي برايتان اي افتخار ايران و ايراني آرزوي سربلندي مي‌كنم. دوستت دارم به عدد ستارگان آسمان. هيچ‌كس مثل تو محبوب نيست ديگران فقط ظاهري هستند تو واقعي.

مهديه فتحعلي‌پور

*** روساي جمهور ما تاكنون همه خوب بودند ولي آقاي دكتر خاتمي خوبتر بود. مردي با فصاحت بيان و سياستمدار و جمع و تلفيق دين و دنيا. رييس‌جمهور منتخب هم بسيار خوب خواهد بود اگر از پشتيباني و راهنمايي‌هاي مردمي و قانوني برخوردار باشد و خود نيز قابليت پذيرش را داشته باشد، همچون آقاي خاتمي كه در دوره دوم پخته‌تر و باتجربه‌تر از دوره سابق بودند. اميدوارم همچون بسياري از نخبگان كشور در خارج ماوا نگيرند كه كوههاي سوييس دلچسب است.

اسدي

*** آقاي خاتمي، پدر عزيزم به خاطر صبوريتان در برابر همه‌ي مشكلات شما را دوست دارم.

نرگس

*** خاتمي وجود من؛ وجودي كه وجودم ز وجود پر وجودت شده موجود

محسن

*** سلام

خواستم بگويم خاتمي با اين‌كه من به شما راي ندادم (و از اين بابت دلم مي‌سوزد) خيلي شما را دوست دارم. چهره‌ي شما واقعا آرامش‌بخش است. فقط درخواستم برگزاري يك مراسم خداحافظي باشكوه و مردمي با شماست. پيشنهاد من روز 5 مرداد روز ولادت فاطمه زهرا(س) و امام خميني(ره) است.

ابوالفضل - تهران

*** خاتمي اولين و آخرين رييس‌جمهور محبوب. خسته نباشي.

مهشيد

*** خاتمي اي گل هميشه جاويد. سيد عزيز و اولاد رسول(ص) بدان كه در هميشه‌ي ايام در قلب ما جاي داري. اگرچه كوردلان تاب ديدن درخشش جهاني تو را نداشتند، اما من به عنوان يك ايراني به تو به عنوان رييس‌جمهور محبوبم از اعماق وجود افتخار نموده و بر روي ماه‌ات بوسه مي‌زنم و به تو كه هميشه بزرگ‌تر از زمان خودت بودي درود مي‌فرستم. مطمئن باش آزادگان جهان را الگويي بي‌بديل و ماندگار خواهي بود.

امير ارسلان

*** خاتمي عزيز!

زبانم براي گفتن از خوبي‌هاي تو قاصر است. من زمان دكتر بهشتي را درك كرده‌ام و ايمان دارم در بين شهدا بهشتي بي‌نظير است و در بين بزرگان تو عزيز و در صلابت و علم و ادب و كمال و مظلوميت بهشتي ديگر هستي. تو غرور ملي ما هستي و تا هميشه تاريخ ماندگار خواهي شد.

دريا

*** چه‌قدر اين روزها اين آقايان مهموني مي‌دهند و به همديگه كادو و لوح تقدير. آيا اينها بايد از خودشان تعريف كنند يا مردم كه از آن‌ها راضي نيستند؟! از آقاي خاتمي بيش از اين‌ها انتظار مي‌رفت. از آقاي خاتمي اين سوال را مي‌پرسم كه آيا از اين‌كه اين همه افراد متملق و چاپلوس به شما لوح تقدير مي‌دهند خسته نشديد.

مينا

*** آقاي خاتمي از اين همه تملق افراد خسته نشديد. خودتان هم مي‌دانيد كه همه‌ي اين آدم‌ها دارند از پول بيت‌المال براي شما لوح و كادو مي‌خرند. پس چرا همه را با لبخند قبول مي‌كنيد؟ اي كاش از اين ريخت و پاش جلوگيري مي‌كرديد. شما تملق و چاپلوسي را دوست داريد؟

مريم

*** خاتمي، يكي از افتخارات من ايراني بودن و افتخار برتر، همشهري بودن با خاتمي است. زنده باد افكار بازتان. باور كنيد هميشه در يادها باقي مي‌مانيد.

داود قادريان- كارمند پيام نور منطقه 4 كشور

*** اين سيد بزرگوار و سبز و صادق، يك رييس‌جمهور تكرار نشدني براي ملت ايران است. آزادگان و آزادانديشان هرگز او را فراموش نخواهند كرد. از اعماق قلبم خاتمي را دوست دارم.

احسان

*** خاتمي! در دل مردم ايران و در تاريخ اين بوم زنده خواهي ماند. خدا حفظت كند.

ع.ف - دانشجوي دكتري دانشگاه تهران

*** خاتمي عصاره‌ي علماي راستين اسلام و تركيبي از مصلحين اجتماعي ايران است. خاتمي با بينش عميق خود درك درستي از سه عنصر پيشرفت‌دهنده‌ي ايران (ايرانشناسي، اسلام‌شناسي، غرب‌شناسي) و نحوه‌ي تعامل با آن‌ها را داشت. او روح ايراني است. مردم و روشنفكران قدر خاتمي را به طور شايسته ندانستند ولي طولي نمي‌كشد كه خواهند فهميد كه چه كسي را از دست داده‌اند. منش، روش، كردار، رفتار و گفتار خاتمي در سياست فرهنگ و اقتصاد همانند باقيات صالحات براي آزادگان خواهد ماند. من عكس خاتمي را در كنار ساير پيشوايان سياسي بر جلو ديدگانم نصب خواهم كرد.

سيروس - تكاب

*** لطفا بيشتر از عكس‌هاي خاتمي استفاده كنيد. مخصوصا عكس‌هايي كه كمتر ديده شده است. ممنون. هر كاري در حق اين سيد بكنيد كم انجام داده‌ايد. خدا قوت.

حسن

*** مقام رياست جمهوري درجه خاتمي را بالا نبرد بلكه خاتمي درجه رياست جمهوري را بالا برد.

سولماز

*** خاتمي چه‌كار كردي؟

دانشجو- 23 ساله

*** خاتمي فقط با طرح گفت‌وگوي تمدن‌ها ايران را به كشورهاي ديگر شناساند.

جلالي - دانشجوي روابط عمومي

*** آقاي خاتمي خيلي زحمت كشيديد. خسته نباشيد.

فاطمه رئيسي

*** فقط يك بازيچه بود.

پوريا رحيميان

*** خاتمي! لازم بود گاهي اوقات محكم‌تر باشي.

الهه

*** آقاي خاتمي! شما براي ما بسيار قابل احترام هستي، در دوران پراقتدار رياست شما، آزادي همراه با روشنفكري قوام يافت، واقعا آبروي ايران را حفظ كرديد.

خانه‌دار - 45 ساله

*** خاتمي در جريان اصلاحات ضعيف عمل كرد.

فوق ليسانس ادبيات فارسي - 23 ساله

*** ما راضي هستيم، حالا كه مي‌خواهد برود!

كارگر - 27 ساله

*** مسلما ايشان نقطه ضعف‌هايي داشتند، ناخواسته يا خواسته بودن آن‌ها را نيز در صحبت‌هايشان بيان كردند ولي مجموعا خوب بودند.

كارمند - 46 ساله

*** عملكردشان خيلي خوب بود. حداقل تا 50 سال ديگر شخصي چون خاتمي را نمي‌بينيد، قدرشان را ندانستيم.

شيشه پنجره را باران شست/ چه كسي نقش تو را از رخ من خواهد شست /

زهرا اسلامي - دانشجوي علوم سياسي

*** فعاليت‌هايش فريبنده ولي در كل براي كشور سازنده بود.

دانشجوي مكانيك - 18 ساله

*** شروع دوران دانشجويي من با آغاز رياست جمهوري خاتمي بود. تيتر روزنامه را فراموش نمي‌كنم. سلام؛ خاتمي آمد و يك چراغ سبز. با اين چراغ سبز اشخاصي مثل ما درب پلاتوهايي را كه بسته بود باز كرديم. جرات كريم سازهايي را كه از خيلي وقت پيش، كاورش بيرون نيامده بود، بيرون بياوريم. ولي چراغ سبز، كمرنگ و كمرنگ‌تر شد و امروز من يك چراغ زرد چشمك‌زن مي‌بينم! جوانم آن هم به اعتبار شناسنامه اما به قول مولانا، جواني را از كودكي به ياد دارم، من هيچ‌وقت در اين كشور خودم را جوان احساس نكردم.

هنرمند تئاتر

*** سخت است آدم بخواهد كاري انجام دهد ولي ديگران نگذارند.

كيوان رياحي

*** بين وعده و وعيده‌هايي كه داده بودند و آن‌چه كه ما در دوران 8 ساله ديديم تفاوت‌هاي فراواني وجود داشت.

دانشجوي 24 ساله

*** اگر اين 8 سال براي مردم كار مي‌كرد، من با وجود 75 سال سن اين‌جا نبودم.

دستفروش

*** انتظاراتي را كه داشتم واقعا برآورده نشد، كابينه‌ي خوبي نداشتند، من به عنوان يك كارمند به هيچ وجه راضي نيستم. فقط دكترا، دكترا و به ديگر پرسنل هيچ اهميتي داده نمي‌شد.

كارمند وزارت بهداشت

*** آزادي واقعي يعني آزاد زيستن و آزاد انديشيدن با حفظ اخلاق و خاتمي الگوي كمال معناي آزادي است.

مسعود لطفعلي‌خاني

*** اگرچه دوران رياست جمهوري خاتمي به پايان مي‌رسد، اما چيزي كه هرگز تمام نمي‌شود؛ آزادگي و آزاد انديشي، است، و من اين ثمره را به خاتمي عزيز تبريك عرض مي‌كنم.

قربان‌زاده - اردبيل

*** براي محبوب آنان كه صداقت را پاس مي‌دارند، همين‌قدر بگويم كه اگر هزاران كتاب و طومار نيز در بيان عظمت و بزرگيت بنويسند، باز هم حق مطلب را ادا نكرده‌اند فقط خدا مي‌داند كه چه‌قدر دوستت دارم بزرگمرد صداقت و پاكي. آقاي خاتمي عزيزم، اي ماندگارترين.

نيلوفر – اصفهان

*** تاريخ قضاوت خواهد كرد در مورد اين انسان بزرگ چون ثمره تقوا چنين خواهد بود ولله العزه

علي

*** خاتمي عزيز سلام

سلامي از طرف تمام دوستدارانت كه بتواند خستگي 8 سال مبارزه با تحجر را از تن شريفت بيرون نمايد. خاتمي عزيز تو هميشه در قلب آگاهان جامعه جاي داري و هيچ چيزي نمي‌توانند اين محبوبيت را از دلها بزدايند و اين امر با گذر زمان بيشتر ثابت خواهد شد. خاتمي عزيز تو توانستي ناهنجاري‌هاي زيرساختي حاكميت را تا آن‌جا كه در توان داري اصلاح كني و آنهايي را كه زماني دم از شمشير و چماق مي‌زدند به سوي مردم‌سالاري هدايت كني.

حسن جاويدي

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مقارن با پايان دوران پر افتخار رياست جمهوري آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي اقدام به راه‌اندازي صفحه‌ي ويژه‌ي بدرقه‌ي خاتمي نموده است. اين صفحه تحت عنوان " بدرقه خاتمي" در ذيل عناوين كل اخبار ايسنا قبل از سرويس اقتصادي قرار دارد.

http://www.isna.ir/Main/ServiceView.aspx?SrvID=Khatami

همچنين مخاطبان محترم مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي شخصيت، گفتمان و دوران رييس‌جمهور محبوب را در قالب تحليل، مطلب، خبر و ابراز عواطف در اختيار اين خبرگزاري قرار دهند تا به نحو مناسب منعكس شود.

نشاني تماس الكترونيك براي اين منظور: mardom@isna.ir

تلفن: 6957199

نمابر: 6483629

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha