• شنبه / ۹ مهر ۱۳۸۴ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-04573
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش توديع ومعارفه معاونان مطبوعاتي وزيرارشاد/ اظهارات وزيرارشاد، صحفي، معتمدنژاد، تقي‌پور و.. صفارهرندي: معاونت مطبوعاتي بايد للگي مطبوعات را بر عهده گيرد

/گزارش توديع ومعارفه معاونان مطبوعاتي وزيرارشاد/
اظهارات وزيرارشاد، صحفي، معتمدنژاد، تقي‌پور و..
صفارهرندي: معاونت مطبوعاتي بايد للگي مطبوعات را بر عهده گيرد

مراسم توديع محمدصحفي معاون سابق مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معارفه عليرضا مختارپور معاون جديد مطبوعاتي وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با حضور حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان وي، مديران مطبوعات و خبرگزاري‌ها و همچنين روابط عمومي‌ها برگزار شد.

امروز ديده «نامحرمي مردم» ملغي شده و مطبوعات بايد مردم را محرم بدانند و با حفظ خطوط قرمز به ارائه اطلاعات به آنها بپردازند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در مراسم توديع سيدمحمد صحفي و معارفه عليرضا مختارپور به عنوان معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد سخن مي‌گفت، اظهار داشت: انتخاب آقاي صحفي در برهه زماني و مقدورات پيش روي نظام و انقلاب انتخاب مناسبي بود كه با گذشت اين دوره و براي گذار به سمت شرايط جديد به خوبي عمل كردند و با درايت و استواري اين مرحله را توام با آرامش و متناسب با آن وضعيت به پايان رساندند.

وي همچنين درباره مختارپور معاون جديد اين حوزه يادآور شد: ايشان از اهالي فرهنگ هستند، اوضاع مديريتي كشور را رصد كرده‌اند و امروز فرد مناسبي براي قرار گرفتن در اين جايگاهند.

صفارهرندي با تاكيد بر اين‌كه مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پادمان اصلي فرهنگ هستند گفت: معاونت مطبوعاتي بايد للگي مطبوعات را بر عهده گيرد و آن چيزي را كه از اين جامعه دريغ شده براي آنها فراهم كند. ايشان مي‌تواند در اين جايگاه هم به عنوان يك كارشنان و محقق و هم به عنوان مديري دلسوز كه آستين را براي خدمت بالا زده ايفاي نقش كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اين‌كه جامعه رسانه‌اي بايد گاهي فرصت رصد و نقد خود را داشته باشد و باكي نيست اگر گاهي اشتباهي انجام ‌مي‌دهد به آن اعتراف كند، گفت: مهم اين است كه نقصان‌ها را به مدد يافته‌هاي جديد برطرف كنيم؛ اين كار عزت و شان ما را نزد جامعه افزايش خواهد داد.

وي با ابراز تاسف از اين‌كه در افكارسنجي‌ها سهم مطبوعات بسيار پايين است، اظهار اميدواري كرد كه بتوان اين سهم را از دغدغه‌هاي روزمره افزايش داد و مطبوعات بتوانند آيينه تمام نماي جامعه باشند.

صفرهرندي گفت: اين آينه بايد صاف باشد، نه معقر و محدب كه كوچك‌نمايي و يا بزرگ‌نمايي كند.

وي با بيان اين‌كه با چشم مردم چنين كرده‌ايم و واقعيات را آن‌طور كه بوده نشان نداده‌ايم، اظهار داشت: وقتي جامعه چنين چيزي از ما مي‌بيند به خود حق مي‌دهد كه خارج از رهنمون‌هاي ما عمل كند.

صفار هرندي با اشاره به اين‌كه نسبت جامعه با نظام، انقلاب، اسلام و ايران نسبت ابوت و نبوت بوده است، تصريح كرد: هر كس بتواند اين باور را خدشه دار كند جامعه نسبت به او واكنش نشان مي‌دهد و او را كنار مي‌زند. ما بايد به حرمت تفكر ملت و آنچه مردم انتخاب مي‌كنند تن دهيم.

وي وظيفه معاونت مطبوعاتي را بازسازي مطبوعات به عنوان آيينه تمام‌نماي جامعه برشمرد و گفت: معاونت مطبوعاتي بايد هر كاري كه مي‌تواند براي صاف نگه داشتن اين آينه انجام دهد. جامعه ما جامعه‌اي نيست كه چيزي از آن پنهان شود و مردم نبايد نامحرم تلقي شوند.

صفارهرندي ادامه داد: اين از بركاتي است كه در سالهاي اخير به آن رسيده‌ايم هر چند كه بعد از انقلاب در مقاطعي و به دلايلي مردم بعضا نامحرم شناخته مي‌شدند اما اين نامحرمي ملغي شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: درباره آزادي مطبوعات و حقوق جامعه مطبوعاتي بايد بدانيم كه اين آزادي از آن يك ملت است نه يك جامعه كوچك؛ ولي گاه ما از حقوقي حرف مي‌زنيم كه در خلوت خود به آن رسيده‌ايم ولي در جلوت ديگران خبري از آن نيست.

به گزارش ايسنا وي در عين حال با تاكيد بر ضرورت احياي حرمت جامعه مطبوعاتي بين مردم اظهار داشت: عرصه عمومي بايد مطبوعات را بايد به عنوان پاره تن خود بپذيرد و نگاه جامعه به مطبوعات تغيير كند.

صفار هرندي مطبوعات را بلندگوي مردم براي رساندن پيامشان به حكومت و نه عليه حكومت معرفي كرد و گفت: نمي‌دانم اين تعبير از كجا آمده كه مطبوعات بنلد‌گويي عليه حاكمان هستند. هر كسي نمي‌تواند بدعملي خود را به حساب حكومت بگذارد. مطبوعات بايد يقه كساني را كه حرمت حكومت را نگه نمي‌دارند بگيرند.

وي مطبوعات را تريبوني براي بيان خواسته‌هاي مردم و تسهيل‌كنندگاني معرفي كرد كه مي‌توانند بيان مغلق حاكمان را مفهوم و به مردم منتقل كنند و اين كاركرد دو گانه اهالي مطبوعات و روابط عمومي‌هاست.

وزر فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان بر ضرورت احياي روابط عمومي‌ها نيز تاكيد كرد.

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني سابق وزير ارشاد با رد تعابيري چون خزان مطبوعات تصريح كرد: نمي‌توان گفت كه با بسته شدن چند رسانه خزان مطبوعات آمده بلكه آن‌قدر تكثر و تنوع وجود دارد كه هرگز خزان نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدصحفي طي سخناني در مراسم توديع خود و معارفه‌ي عليرضا مختارپور به عنوان معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد، با بيان اين كه شرايط شروع كار در معاونت مطبوعاتي سخت و پيچيده است، خاطرنشان كرد كه شكاف گفتمان سياسي و ارباب رسانه‌ها و حاكميت، فضاي بي‌اعتمادي بين مديران رسانه‌ها و حاكميت، بي‌اعتمادي و اعتراض‌ها منجر به برخي برخورد‌هاي قانوني و غيرقانوني مي‌شود و امنيت شغلي بسياري از اصحاب مطبوعات را خدشه دار و فضا را اضطراب‌آور مي‌كند.

وي با بيان اين كه وقتي وارد عرصه‌ي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد شد، چهره‌اي شناخته شده و وابسته به جناح‌هاي سياسي نبود، ادامه داد: با ياري خدا وارد اين عرصه شدم و تلاشم آرام كردن فضاي رسانه‌اي كشور بود، خوشبختانه فضاي فرهنگي و سياسي كشور نيز به مدد ما آمد و تا حد زيادي به آرامش رسيديم.

صحفي به احكام قضايي در مورد تخليه ساختمان مطبوعاتي و پلمپ مركز ملي پژوهش افكار عمومي به عنوان از جمله مواردي كه در آغاز فعاليتش با آن مواجه شده بود، اشاره و تصريح كرد: ما ناگزير بوديم هم با بحران‌ها مقابله كنيم و هم فضاي رسانه‌اي را سر و سامان دهيم و هم براي مطبوعات زيرساخت‌هاي حقوقي ايجادكنيم.

وي با اشاره به شرايط داخلي و خارجي كشور زماني كه پست معاونت را بر عهده گرفته بود، خاطر نشان كرد: ما بايد به عنوان واسطه از تعميق شكاف بين مطبوعات و حاكميت جلوگيري مي‌كرديم و اين نيازمند آن بود كه هم مديران حاكميت آستانه‌ي تحملشان را بالا برند و هم مديران مطبوعات اخلاق حرفه‌اي را رعايت كنند.

صحفي افزود: در بحث آزادي قلم و مطبوعات داراي تفسير‌هاي متفاوتي بوديم و بايد به اجماع و همگرايي مي‌رسيديم و امروز اين باور وجود كه در فضاي رسانه‌اي كشور بايد در فضايي معتدل به پيش برود.

وي به تعامل معاونت مطبوعاتي ازشاد با دستگاه قضايي در راستاي ايجاد فضاي باز براي رسانه‌ها در برابر توقيف مطبوعات اشاره كرد و گفت: نگاه حرفه‌اي به مقوله‌ي روزنامه‌نگاري و جلوگيري از سياست‌زدگي در دستور كار ما بود و همواره اهالي مطبوعات را از شكسته شدن مرز كار حرفه‌اي و سياست‌زدگي بر حذر ‌داشتيم.

وي با بيان اين كه همواره بر عدم سانسور و دچار شدن به خود سانسوري در معاونت متبوعش تاكيد شده است، گفت: نظرمان اين بود كه حفظ تعادل به يك فهم متقابل و درك مشترك تبديل شود.

صحفي ادامه داد: ما در عين حال وظيفه‌ي تداركاتچي بودن خود را در كنار همه‌ي اين امور فراموش نكرديم تا بتوانيم مددرسان مطبوعات كشور باشيم. ما همچنين اخلاق محوري و حفظ حرمت و شان دستگاه‌ها را مد نظر قرار داديم.

وي توجه به عدالت مطبوعاتي و مقابله با پديده‌ي تهران‌زدگي را از ديگر نگاه‌هاي حاكم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت تحت مسووليت معاونت مطبوعاتي برشمرد و ادامه داد: فعال و درگير كردن بيشتر انجمن‌هاي مطبوعاتي در امور مربوط به خودشان، رسالت مطبوعات و كمك به تحكيم ارزش‌هاي ديني مهم‌ترين رسالت مطبوعات است. تبديل نظارت حاكميتي با رويكردي چند جانبه و افزودن نظارت دروني و خود كنترلي به آن، تاسيس شوراي عالي مطبوعات ، توسعه كمي و كيفي در بستر پذيرش نحله‌هاي موجود از جمله فعاليت‌هايي است كه در اين مدت سعي شد، انجام شود.

وي با بيان اين كه امروز ظرفيت‌هاي بخش مطبوعات با چالش‌هايي مواجه است، ميزان فارغ‌التحصيلان رشته‌ي روزنامه‌نگاري و كساني كه از آموزشگاه‌هاي آزاد روزنامه‌نگاري آموخته‌اند، تكثر در خبرگزاري‌هاي غير دولتي، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنت را از جمله اين موارد دانست.

معاون سابق امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي تاكيد كرد: مطبوعات بايد شلاق نقد را در دست داشته باشند بدون آنكه بيم عتاب و خطاب حاكميتي آن‌ها را از نقد باز دارد و اين از مولفه‌هاي مورد توجه در بخش مطبوعات است.

وي صدور بيش از 1700 مجوز مطبوعات در دوران خود و از سوي هيات نظارت را حاكي از توجه كافي به اين بخش عنوان كرد و گفت: از ديگر كارهايي كه در اين مدت انجام شد بازسازي تشكيلات معاونت، تدوين سند توسعه‌ي رسانه‌اي كشور، كاهش تصدي‌گري، بيمه‌ي تامين اجتماعي روزنامه‌نگاران، تاسيس صندوق حمايت از روزنامه‌نگاران، اصلاح مناسبات حقوقي با موسسات كمك بگير از ديگر فعاليت‌هاي ما بوده است.

صحفي تاكيد كرد:ما مدعي نيستيم كه هيچ كاري بر زمين نمانده است اما آقاي مختارپور بايد كارهاي بر زمين مانده را شناسايي كند.

وي همچنين تاكيد كرد: مهم اين است كه آزادي‌هاي مشروع و حقوق قانوني مطبوعات و ايجاد فضا براي نقد و نقدپذيري ايجاد شود.

وي در پايان سخنان خود از زحمات احمد مسجدجامعي و سيدمحمد خاتمي در دوران مسووليت خود تقدير و تشكر كرد.

دكتر كاظم معتمدنژاد اظهار اميدواري كرد كه طرح‌هاي مورد مطالعه استادان فن در مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

به گزارش ايسنا وي كه در مراسم توديع و معارفه‌ي معاونان امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: از سال 68 كه معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي كار خود را آغاز كرد در تاسيس مركز مطالعات رسانه‌ها برنامه‌هايي را آغاز كرديم و در دو سال اخير نيز طرح علمي تحت عنوان نظام حقوقي جامع رسانه‌ها، بررسي حقوقي مجموعه‌ي مقررات حقوقي را آماده و به وزير ارايه داديم. به همين جهت با توجه به ضرورت توجه بيشتر به موارد حقوقي بايد قانون استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاران و پيمان دسته‌جمعي كار روزنامه‌نگاران و اهالي مطبوعات دنبال شود.

وي هم‌چنين به طرح قانون شوراي عالي رسانه‌ها كه نظارت بر امور كلي مطبوعات را بر عهده دارد، اشاره كرد و گفت: حراست از آزادي مطبوعات، دقت در رعايت اصول روزنامه‌نگاري، ميثاق اصول اخلاقي روزنامه‌نگاران و بقيه‌ي موارد درباره‌ي آزادي بيان و مطبوعات و مقررات حاكم بر محتويات رسيدگي به جرايم مطبوعاتي، حمايت از آفرينش‌هاي روزنامه‌نگاري و حمايت از روزنامه‌نگاران در مالكيت آثار خود، از جمله طرح‌هايي است كه ما در مركز مطالعات رسانه‌ها كار تحقيقي روي آنها انجام داده و بعضي را آماده كرده‌ايم كه اميدواريم مطابق با نياز امروز جامعه‌ي ايران مورد استفاده قرار گيرد.

در ادامه‌ي اين مراسم، تقي‌پور مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارايه‌ي گزارشي از اين اداره‌ي كل خاطرنشان كرد: با وجود دشواري‌هايي كه در اين مسير داشتيم و از جمله جابه‌جايي ساختمان معاونت در سال‌هاي گذشته تحولات زيربنايي در ساختار داشتيم از پيشگام‌ترين بخش‌ها در اوتوماسيون اداري بوديم و معتقديم كه يك گام تا تحقق دولت الكترونيك فاصله داريم.

وي تاكيد كرد: در دوران مديريت آقاي صحفي سعي شد خلاهاي بنيادين جامعه‌ي مطبوعاتي رفع و به‌خصوص در بخش مطبوعات استاني، توجه بيشتري صورت گيرد. در بخش مطبوعات سراسري، پرونده‌ي متقاضيان از ميانگين هشت ماه به سه ماه رسيد.

تقي‌پور هم‌چنين به مواردي از توسعه‌ي كيفي مطبوعات اشاره و خاطرنشان كرد: در نظارت بر مطبوعات، عملكرد مدبرانه‌ي آقاي صحفي باعث شد برخورد با مطبوعات به كمترين ميزان خود برسد و با وجود مسائلي مانند انرژي هسته‌يي و انتخابات در بخش نظارت و كنترل مطبوعات توانستيم با تذكرات و نظارت، آثار تخريبي را مهار كنيم.

به گزارش ايسنا هم‌چنين در ادامه‌ي اين مراسم، آقايي مديركل امور تبليغاتي به ارايه‌ي گزارشي از فعاليت‌هاي اين اداره كل پرداخت.

محمد سلطاني‌فر مديرمسوول روزنامه‌ي ايران‌نيوز و مدرس روزنامه‌نگاري نيز در اين مراسم با اشاره به سوابق محمد صحفي در وزارت ارشاد و هم‌چنين مديركلي روابط عمومي وزارت نفت خاطرنشان كرد: دوراني كه آقاي صحفي كار خود را آغاز كردند، دوراني سخت و پرمشغله بود. چالش بين مطبوعات و قوه‌ي قضاييه به اوج خود رسيد و بايد يك سنگ صبور مي‌آمد و جو را آرام مي‌كرد.

وي تاكيد كرد: آقاي صحفي با در پيش گيري سياست‌هاي خيزراني، آتش را آرام كردند و همواره مدافع مطبوعات بودند. وجود شخصيت پرتوان ايشان توانست جو متلاطم را به جوي آرام و قابل تحمل كه امروز شاهد آن هستيم تبديل كند.

سلطاني‌فر تاكيد كرد: آقاي صحفي در زمينه‌ي ارايه‌ي مجوزهاي مطبوعاتي صاحب تئوري بودند و اگر اين تئوري دنبال و به قانون تبديل شود، به نقطه‌ي مثبتي در اين زمينه خواهيم رسيد.

علي جهاني مديركل روابط عمومي بانك مركزي نيز به نمايندگي از مجمع كل روابط عمومي‌ها به دو ويژگي مهم مدير يك سازمان يعني بينش و هدف اشاره كرد و گفت: آقاي صحفي با تكيه بر اين دو ويژگي توانستند بار سنگيني را بر دوش بگيرند.

وي معاونت مطبوعاتي را حلقه‌ي واسط مثلث مردم، رسانه‌ها و مطبوعات برشمرد و گفت: معاونت مطبوعاتي به عنوان واسطه‌ي اين سه ضلع نقش مهمي دارد كه آقاي صحفي اين مسووليت را به خوبي انجام داده است.

در پايان مراسم معارفه، عليرضا مختارپور ، معاون جديد مطبوعاتي از كادر پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هم‌چنين توجه ويژه‌ي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به معاونت مطبوعاتي تشكر كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha