• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8408-11969
  • خبرنگار : 90062

با تقدير از 27 ناآور علمي، فرهنگي و هنري پنجمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» برگزار شد

با تقدير از 27 ناآور علمي، فرهنگي و هنري
پنجمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» برگزار شد

پنجمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» با تجليل از 24 تن از فرهيختگان و اساتيد كشور در عرصه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، هنري و دفاع مقدس و سه شخصيت خارجي در عرصه ادبيات و ايران‌شناسي شامگاه يكشنبه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در پنجمين همايش «چهره‌هاي ماندگار»، «دكتر پرويز كردواني» در رشته «جغرافيا»، «دكتر منوچهر ستوده» در رشته «جغرافياي تاريخي»، «دكتر ميرجلال‌الدين كزازي» در رشته «ادبيات فارسي»، «دكتر اسماعيل حاكمي بالا» در رشته «ادبيات»، «دكتر علي اكبر فرهنگي» در رشته «مديريت»، «آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي» در رشته «حقوق خصوصي» و «منوچهر آتشي» در رشته «شعر» به عنوان چهره‌هاي ماندگار مورد تجليل قرار گرفتند.

دكتر «عباس‌قلي دانشور» نيز در رشته «جراحي قلب»، «دكتر علي اكبر ولايتي» در رشته «پزشكي كودكان»، «دكتر احمد شيمي» در رشته «ميكروب شناسي»، «دكتر نادعليان» در رشته «دامپزشكي»، «دكتر عباس شفيعي» در رشته «واكسينولوژي» و «دكتر شهربانو عريان» در رشته «فيزيولوژي غدد درون ريز» به عنوان چهره ماندگار معرفي شدند.

در زمينه‌هاي علوم پايه، فني - مهندسي و كشاورزي نيز « دكتر اميدعلي شهني كرمزاده» در رشته «رياضيات»، «دكتر جلال حجازي دهاقاني» در رشته «مهندسي متالورژي»، «دكتر سيد مهدي گلابي» در رشته «شيمي»، «دكتر سيد محمد حسين جزيره‌اي» در رشته «كشاورزي» و «استاد پرويز شهرياري» در رشته «آموزش رياضيات» معرفي و تجليل شدند.

«استاد كيخسرو خروش» در رشته «خوشنويسي»، «استاد جوادي پور» در رشته «نقاشي»، «هوشنگ مرادي كرماني» در رشته «قصه‌نويسي كودكان»، «استاد فرامرز پايور» در رشته «موسيقي» و «پرويز بهرام» در رشته «دوبلاژ» از ديگر «چهره‌هاي ماندگار» تجليل شده در همايش امشب بودند.

در اين مراسم همچنين از «سردار علي فضلي» به عنوان چهره ماندگار «دفاع مقدس» تجليل شد.

گفتني است در اين همايش همچنين از «دكتر ايوان ميخائيلوويچ كامنسكي» انديشمند روسي به پاس سال‌ها تحقيق در زمينه «ايران‌شناسي» و همچنين از « دكتر محمد جان شكوري بخارايي» اديب تاجيكستاني و «يه اي ليان» از چين به عنوان چهره‌هاي ماندگار ادبيات با حضور مسئولان سفارتخانه‌هاي كشورهايشان تقدير شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» ايسنا، محمود اسعدي، دبير همايش چهره‌هاي ماندگار در سخناني در اين همايش با اشاره به فرهيختگاني كه طي پنج دوره برگزاري همايش‌هاي چهره‌هاي ماندگار مورد تقدير قرار گرفته‌اند از اين جمع به عنوان «پارلمان فرهيختگان» ياد كرد و اظهار داشت: پارلمان فرهيختگان ايراني نهادي خودجوش و برآيند علم و تجربه چند نسل معاصر است.

بيش از 150 شخصيت برجسته علمي قطعا قادرند بخشي از سياست فرهنگي كشور را طراحي، ساماندهي و تدوين كنند و اگر فرهنگ سياسي مجال دهد ذهن وقاد و تفكر خلاق اين كتابخانه گويا كه چون دايره المعارفي سيال، پويا و پاياست مي‌تواند در خدمت مردم قرار گيرد.

وي خاطرنشان كرد: پاسداشت حرمت استادان اگر چه ستودني و ضروري است اما بلاشك هدف اصلي، بهره‌بري از آراء و افكار دانشمندان است و اين مهم نه در نظر كه در عمل محك خواهد خورد.

اسعدي علوم انساني را در نگاهي كلي شامل همه علوم از پزشكي تا هنر و مهندسي و علوم پايه خواند و با بيان اين كه شايد پايه علوم همين خرد و دانش انساني است، اين پرسش را مطرح كرد كه «چگونه است كه ما در سياست و اقتصاد و مديريت همپا و همراه ديگر دانش‌ها چون مهندسي و پزشكي و فيزيك پيش نرفته‌ايم؟»

اسعدي اضافه كرد: بي گمان تجديد نظر در راهبردهاي محوري و تشويق و گسيل نخبگان جوان به سمت و سوي رشته‌هاي كاربردي علوم انساني مي‌تواند تا حدود زيادي اين خلاء را پر كند.

به نظر مي رسد موضوعات جديد و گونه‌هاي نو ميان رشته‌يي بايستي گسترده فزون‌تري يابد.

اكنون بين توسعه و اقتصاد محملي نياز است تا فرهنگ بالنده شود. وظيفه ما شناسايي و شناساندن نخبگان است اما روشن است كه مسووليت نخبگان نيز خود اتكايي، فرضيه سازي و توليد علم است و اين مجمع خود تبلور مولدان دانش در همه عرصه‌هاي معرفت است.

دبير همايش چهره‌هاي ماندگار تصريح كرد: ستاد چهره‌هاي ماندگار بر آن است با تدارك نشست‌هاي تخصصي علمي ماهانه، انتشار آثار و احوال استادان از طريق كتاب و تهيه برنامه‌هاي تلويزيوني به جريان نظريه پردازي و توليد علم كمك كند.

در اين راه 35 جلد كتاب آماده شده است، چند سمينار تخصصي با كمك استادان كشورهاي فرانسه، اسپانيا، آلمان و تايلند انجام شده و برخي در حال انجام است .

مقدمات تشكيل خبرگزاري مشاهير معاصر ايران انجام شده و به زودي اين خبرگزاري كه عمدتا به انتشار اخبار نخبگان ايران و جهان خواهد پرداخت راه‌اندازي مي‌شود.

بانك اطلاعات استادان نيز به منظور شناسايي شخصيت‌هاي برجسته تشكيل شده است و به زودي از طريق سايت چهره‌هاي ماندگار قابل دسترسي خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه با اشاره به انتشار تمبر چهره‌هاي ماندگار ايران با همكاري شركت پست با تصوير چهار تن از استادان برگزيده، ملاك‌هاي انتخاب استادان را تلاش و خدمت صادقانه در جهت ارتقاي سطح علمي دانش‌پژوهان، عرضه شيوه‌ها و روش‌هاي جديد تحقيق، مطالعات و تحقيقات كه منشاء تغيير و تحول علمي باشد، ابداع، ابتكار، اختراع و اكتشاف مهم، انتقال تحقيقات بنيادي به زمينه‌هاي كاربردي، خلق آثار بديع ادبي اعم از نظم و نثر، ميزان تربيت دانشجويان نخبه، تاسيس مراكز دانشگاهي، علمي و پژوهشي، دريافت نشان‌هاي معتبر داخلي و خارجي، داشتن مرتبه علمي استادي تمام و پيشينه و شهرت علمي مطلوب عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: نظر خواهي از روساي دانشگاه‌هاي كشور، انجمن‌هاي تخصصي و علمي، برخي فرهنگستان‌ها و نهادهاي علمي كشور، نشست‌هاي متعدد هيات داوران و در نهايت اجماع داوران براي انتخاب يك شخصيت براي هر رشته، روند ارزيابي استادان را شكل داده است.

دبير همايش چهره‌هاي ماندگار در پايان با اشاره به حضور استادان برجسته رشته‌هاي ايران شناسي و زبان و ادب فارسي از كشورهاي روسيه و چين در اين دوره از همايش چهره‌هاي ماندگار تصريح كرد: گستره همايش چهره‌هاي ماندگار با انتخاب يك شخصيت برجسته از كشورهاي اكو فزون‌تر از قبل شده است و در آينده نيز با كمك كشورهاي اسلامي و در مرحله بعد اروپايي و آمريكايي ارائه جايزه بين‌المللي عملي خواهد شد. در اين راه پيشنهادهاي موسسات و سازمان‌هاي بزرگ بين‌المللي در حال بررسي است و اميدواريم كه با توافق استادان برجسته علمي جهان اين مهم نيز عملي شود.

گفتني است، در اين همايش همچنين مهندس ضرغامي رييس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، دكتر پورحسين - رييس ستاد چهره‌هاي ماندگار - و همچنين تعدادي از برگزيدگان پنجمين همايش چهره‌هاي ماندگار از جمله ايوان ميخائيلوويچ كامنسكي - ايران‌شناس روسي - آيت‌الله موسوي بجنوردي، دكتر علي اكبر ولايتي، دكتر علي اكبر فرهنگي و دكتر شهربانو عريان نيز سخنراني كردند.

در مراسم پنجمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» همچنين از تمبرهاي يادبودي كه با تصوير چهار «چهره ماندگار» - دكتر عباس شفيعي در رشته داروسازي، ‌دكتر محمد حسن گنجي در رشته جغرافيا، علامه حسن حسن زاده آملي در رشته عرفان، فلسفه و نجوم و علامه محمد رضا حكيمي در رشته فلسفه و معارف اسلامي - به چاپ رسيده، پرده‌برداري شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha