• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8409-15796.36018

بررسي‌ ارتعاشات ناشي از باد در برج«ميلاد» از ديدگاه راحتي ساكنان استاد دانشگاه شريف خواستار شد: انجام‌ تست‌هاي‌ آيروالاستيك براي بررسي و حذف ارتعاشات نامطلوب

بررسي‌ ارتعاشات ناشي از باد در برج«ميلاد» از ديدگاه راحتي ساكنان
استاد دانشگاه شريف خواستار شد: 
انجام‌ تست‌هاي‌ آيروالاستيك براي بررسي و حذف ارتعاشات نامطلوب

تحقيقات يك پايان‌نامه در دانشكده هوا - فضاي دانشگاه صنعتي شريف مويد امكان بروز ارتعاشات نا‌مطلوب براي ساكنان برج ميلاد تهران بعد از باد‌گيري سازه در شرايط جوي خاص است كه انجام مطالعات دقيق‌تر نظير تست «آيروالاستيك» برج در تونل مجهز به امكانات تست «آيروالاستيسيته» را ايجاب مي‌كند.

مهندس پريسا باقري، دانش‌آموخته كارشناسي ارشد دانشكده هوا - فضا دانشگاه صنعتي شريف كه در تحقيقات پايان‌نامه خود با بررسي موردي برج «ميلاد» تهران، رفتار «آيروالاستيك» برج‌هاي تلويزيوني را مورد مطالعه قرار داده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: به طور معمول در سازه‌هاي غيرهوايند نظير سازه‌هاي با مقطع استوانه‌يي در مجاورت جريان باد، امكان بروز ارتعاشات با دامنه محدود وجود دارد.

اين پديده در محدوده خاصي از سرعت باد اتفاق مي‌افتد كه فركانس گردابه‌هاي ايجاد شده در محدوده فركانس طبيعي اصلي سازه باشد و اين پديده در اصطلاح علمي به Lock - in موسوم است.

وي در ادامه اظهاركرد: پديده Lock-in خود تحريك و خود بازدارنده است بدين معني كه ارتعاشات شروع به رشد كرده و بعد از رسيدن به مقدار خاصي، ديگر افزايش پيدا نمي‌كند.

چنانچه سازه مورد استفاده مسكوني باشد، آن‌گاه در طراحي آن علاوه بر دامنه جابجايي، دامنه شتاب نيز از ديدگاه راحتي ساكنان مهم خواهد بود كه استانداردهاي موجود با توجه به فيزيولوژي انسان، معيارهاي راحتي و آسايش را در اين زمينه تعريف كرده‌اند.

دكتر حسن حدادپور، عضو هيات علمي دانشكده هوا - فضاي دانشگاه صنعتي شريف و استاد راهنماي اين پروژه نيز در گفت‌و‌گو با ايسنا با اشاره به تاريخچه بروز اين نوع از ارتعاشات در سازه‌هاي مشابه برج ميلاد تاكيد كرد: نتيجه مطالعه مشابه در مورد بروز اين پديده در برج «نانجينگ» چين با ارتعاشات ثبت شده در آن همخواني دارد.

مطالعه انجام شده نشان مي‌دهد كه امكان بروز اين پديده در چهار سرعت باد مختلف در محدوده باد‌هاي موجود در منطقه تهران نيز وجود دارد.

وي افزود: با توجه به نتايج استخراج شده لزوم انجام مطالعات دقيق‌تر نظير تست آيروالاستيك برج در تونل مجهز به امكانات تست آيروالاستيسيته اثبات شد.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف خاطرنشان كرد: خوشبختانه به دليل رفتار خود بازدارنده اين پديده با بروز آن در سرعت‌هاي باد بحراني با تمهيدات مهندسي نظير استفاده از تجهيزات كنترلي، مي‌توان دامنه ارتعاشات نا‌مطلوب را كاهش داده و معيارهاي لازم براي راحتي ساكنان را فراهم كرد.

وي در پايان با اشاره به زمان‌بر بودن انجام تست‌هاي آيروالاستيك، لزوم تسريع در انجام اين فعاليت را قبل از بادگير كردن برج براي تعيين دقيق رفتار آن و داشتن فرصت كافي براي اتخاذ تصميمات اصلاحي مورد تاكيد قرار داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha