• جمعه / ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-07723
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/ گزارش كامل كنگره‌ي جمعيت ايثارگران/ اظهارات حداد عادل، احمد توكلي، حسين فدايي و ....

/ گزارش كامل كنگره‌ي جمعيت ايثارگران/
اظهارات حداد عادل، احمد توكلي، حسين فدايي و ....

سومين كنگره‌ي سراسري جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با شعار "نوگرايي در روش، پايداري در اصول‌گرايي و ايثارگري در رفتار" صبح روز جمعه در سالن كوثر صدا و سيما با حضور شخصيت‌هاي سياسي از احزاب مختلف و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، هم‌چنين رييس مجلس آغاز شد.

**رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دولتي كه امروز روي كار است واقعا دولت خدمت و كار است و انگيزه‌اي كه در اين دولت مي‌بينيم در دولت‌هاي گذشته نديده‌ايم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در اين كنگره خطاب به حاضران گفت: به قول امام راحل شما در اثبات وفاداري خود به اسلام سند داريد كه اميد است قدر اين سند را بدانيد كه مي‌دانيد و بايد آن را همواره مانند پرچمي در اهتزار نگه داريد؛ چرا كه وظيفه‌ي امروز ما در انقلاب معلوم است.

وي با بيان اين‌كه با بيان اين‌كه بايد نگاهي تاريخي به آنچه بر اسلام گذشته داشت، به تاريخ معاصر و مستقر كردن رژيم صهيونيستي در خاورميانه پرداخت و گفت: اين كار به بهانه‌ي مقابله با كمونيسم انجام شد، در صورتي كه اين گونه نبود. آنها اسرائيل را مانند كلانتري براي شهرباني تلقي مي‌كردند و آمريكا به اين وسيله مي‌خواست در منطقه پاسگاهي داشته باشد، لذا اسرائيل را به وجود آورد تا هر چه مي‌تواند توسعه دهد و تيري را به قلب اسلام در بيت‌المقدس بنشاند.

حداد عادل هم‌چنين با بيان اين‌كه جهان اسلام تا سال 1979 تلخ‌كام بود، ولي با پيروزي انقلاب اسلامي اين روند شكل معكوس گرفت و تحولي ايجاد شد كه هم‌چنان ادامه دارد، پيروزي انقلاب اسلامي را تغيير مسيري در سرنوشت عالم اسلام خواند و گفت: در يك كشور بزرگ اسلامي و نفت‌خيز و در يك منطقه‌ي بسيار حساس جهان انقلابي به رهبري يك پيشواي روحاني بدون اتكا به غرب و شرق صورت گرفت و نور اميدي در دل همه‌ي مسلمانان ايجاد كرد و اين انقلاب آغاز يك سلسله تحولات شد.

وي تصريح كرد: اين تحولات را مادام در ايران و جهان مشاهده مي‌كنيم و مي‌توان گفت قرن بيست و يك قرن به ظهور رسيدن حادثه ديگري است. به نظر مي‌رسد در ابتداي اين قرن آمريكايي‌ها با برنامه‌ي وسيعي كه تحت عنوان خاورميانه‌ي بزرگ براي جهان اسلام دارند درصدند در غياب رقيب خود شوروي نقشي را ايفا كنند كه انگليسي‌ها در قرن بيستم ايفا كردند. در واقع آمريكا جانشين انگليس با نقشه‌ي جديد شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: اما تفاوت آن دوران با امروز زياد است. جهان اسلام امروز در مقايسه با صد سال پيش جهان ديگري است. در حالي كه در يك صد سال پيش روشنفكران عالم اسلام مبهوت تمدن غربي بودند و حالت تسليم داشتند، امروز در جهان اسلام يك روشنفكري ديني ايجاد شده كه به جاي بهت و تسليم، نقادي تمدن غرب را به عهده گرفته و در واقع شاهد بيداري عالم اسلام هستيم.

حداد عادل خاطرنشان كرد: بعد از يك تجربه سعي و خطا، شكست و پيروزي در عالم اسلام شاهد اين بيداري هستيم كه به طور كلي وضع عالم اسلام را عوض كرده است و امروز مسلمانان بيش از هر چيز به استقلال مي‌انديشند. قبلا فكر مي‌كردند اروپا نور، قانون، پيشرفت، عدالت، رشد، علم و هنر است؛ اما اروپا، غرب و آمريكا امتحان خود را در طول يك قرن پس داده‌اند؛ همان‌طور كه ماركسيسم امتحان خود را پس داد.

نماينده‌ي مردم تهران با بيان اين‌كه حوزه‌هاي اسلامي و روحانيت در قرن بيست و يك خود را از نو ساختند و در روش‌ها تجديدنظر كردند و به اسلام رجوعي مجدد داشتند، گفت: آنها گرد خرافات را از اسلام زدودند. اسلامي كه به بركت بزرگاني چون امام راحل و بسياري از مراجع روحانيون و فيلسوفان بزرگ در ايران جانشين آن نوع نگرش اسلامي كه قبلا وجود داشت، شد.

وي ادامه داد: برخي وانمود مي‌كنند تحول جوامع اسلامي تحت تاثير غرب است. البته اين تا حدودي درست است. اين واكنشي در برابر سرخوردگي‌ها و ناكامي‌ها بوده ولي اسلام حقيقي به وجود آمد كه زير پرده‌ي خرافات از نظرها دور مانده بود. اين تلاش باعث خودآگاهي فكري و فرهنگي شد كه آن را به بيداري عالم اسلام تعبير مي‌كنم.

حداد عادل با بيان اينكه آمريكا در آغاز قرن بيست و يك برنامه‌اي دارد كه با مقاومت جدي روبه‌روست، گفت: اين مقاومت ناشي از بيداري عالم اسلام است. امروز انقلاب اسلامي هم در نظر و هم در عمل پشتوانه‌ي جهان اسلام و پيشرو و پرچم‌دار است. هر گروه و جمعيت مسلماني در هر جاي جهان كه براي حفظ هويت و كيان اسلامي تلاش مي‌كند در اعماق قلب خود متوجه‌ي ايران اسلامي است و به آن به عنوان تكيه‌گاه و نقطه‌ي اميد مي‌نگرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر حفظ جايگاه كشور ادامه داد: بايد بدانيم انقلاب اسلامي پديده‌اي متعلق به همه‌ي جهان اسلام است و ظهور و بروزش به هر نحو در ايران بوده است. اين وظيفه‌اي است كه خداوند بر عهده‌ي ما گذاشته تا حامل چنين بشارتي براي آيندگان باشيم.

به گزارش ايسنا وي خاطرنشان كرد: پس بايد در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ها بسيار وسيع‌تر عمل كنيم و آينده‌نگر باشيم. بايد بدانيم پيشرفت و سرافرازي كشور مايه‌ي اميد همه‌ي مسلمانان است و هر نوع خسارت و زياني به جمهوري اسلامي وارد شود، دل همه‌ي مسلمانان را به درد مي‌آورد. بايد امروز خود را براي اداره‌ي كشور آماده كنيم؛ چرا كه مي‌خواهيم الگوي بيداري جهان اسلام باشيم. بايد جهان اسلام را به حركت درآوريم.

حداد عادل هم‌چنين با برشمردن استعدادهاي طبيعي و معنوي كشور گفت: هيچ كشور اسلامي ديگري از نظر توان قابل قياس با ايران نيست. مهم‌تر اين‌كه در كشور ما رابطه‌ي مردم با رهبري مبتني بر نظريه‌ي ريشه‌دار ولايت فقيه است. اين مفهوم و اعتقاد به ولايت فقيه از همه‌ي سرمايه‌ها و دارايي‌ها ارزشمندتر است؛ چرا كه به كمك اين انديشه است كه ملت هماهنگ و بسيج مي‌شود و در يك مسير قرار مي‌گيرد.

حداد عادل با بيان اين‌كه در جهان تحولات بيش از آن‌چه نااميدكننده باشد براي ما اميدواركننده است، گفت: در افغانستان شاهديم آن‌چه آمريكا مي‌خواست صورت نگرفت و يا در عراق مردم اين كشور الگوي حضور خود در صحنه را از ايرانيان ياد گرفتند. هر چند در عراق اين روحيه از قبل وجود داشت اما به طور مثال در انتخابات قانون اساسي عراق زنان عراقي با همان حجاب سنتي – اسلامي خود براي اولين بار پاي صندوق‌هاي راي رفتند و با ابزار دموكراسي به مقابله با آمريكا پرداختند. آيا اين چيزي جز اين نبود كه در ايران آنها بيش از بيست و پنج بار انتخابات را به چشم خود ديده بودند. آنچه در كشور رخ مي‌دهد الگوي آرامي براي كشورهاي همسايه شده است.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تحولات لبنان، فلسطين و پيروزي حماس و وضع سوريه را از جمله تحولات مثبت در عالم اسلام دانست و گفت: در ساير كشورهاي جهان نيز همه چيز به سود آمريكا و دشمن نيست.

وي با اشاره به سفر اخيرش به آمريكاي لاتين تصريح كرد: در آمريكاي لاتين محسوس است كه توده‌هاي مردم به صحنه آمده‌اند و به جاي مبارزات چريكي و غيره، مطالبات استقلال‌طلبانه‌ي خود را با حضور در صحنه عنوان مي‌كنند.

حداد عادل افزود: همه‌ي كشورهاي آمريكاي لاتين خواهان همكاري با ايران هستند. در اين شرايط احتياج داريم ايران را از نظر مديريت، اقتصاد و انضباط حكومتي به كشوري مبدل كنيم كه مي‌خواهد در سطح جهان حضور داشته باشد و اين وظيفه ايجاب مي‌كند به فكر نيرومند كردن نيروهاي انساني بالقوه‌ي كشور خود باشيم. اگر اينها را نسازيم فرصتي است كه به تهديد مي‌انجامد و مهم‌ترين مسئله در اين راه توجه به آموزش و پرورش است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان نگراني خود از آموزش و پرورش گفت: انتظار مي‌رود همه‌ي نيروهاي انقلاب اهميت اين بخش را فراموش نكنند. متاسفانه آموزش و پرورش در متن مباحث ما نيست و اين جاي نگراني دارد. در حالي كه آموزش و پرورش است كه دانشگاه را معني‌دار مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: بايد سياست‌ها، مديريت علمي و ارتباطات خود را با اقتصاد و صنعت بيشتر كنيم و در عرصه‌ي سياست نيز بايد نيروسازي شود. بايد انديشه‌ي توانمند كردن كل جهموري اسلامي به عنوان هديه‌اي براي عالم اسلام باشد. امروز وضع جمهوري اسلامي از هر زمان ديگري در طول بيست و هفت سال گذشته بهتر است و شاهد هماهنگي بين قواي سه گانه هستيم كه هيچ‌گاه اين گونه نبوده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، مجلس هفتم را از مجالس بسيار خوب در طول دوران انقلاب برشمرد و گفت: هر چند عيب و اشكالاتي هم در كار وجود دارد اما در اين مجلس روح خدمتگزاري بيشتر از مجالس ديگر موج مي‌زند.

حداد عادل در مورد شروع بررسي بودجه‌ي سال 85 در مجلس، گفت: بارها به دوستان دولت گفته‌ام كه تصميم‌گيري مجلس در اين زمينه در راستاي مسائل سياسي نيست و مطمئنم كه آنها نيز اين مساله را مي‌دانند. نظر كميسيون تلفيق و رايي كه داده شد نيز در جهت تضعيف دولت نبوده است. دولتي كه امروز روي كار است واقعا دولت خدمت و كار است و انگيزه‌اي كه در اين دولت مي‌بينيم در دولت‌هاي گذشته نديده‌ايم.

وي ادامه داد: دولتي تشكيل شده كه عطش كار كردن دارد و اين عزم و اراده با اين قدرت كارشناسي و ميل به همكاري كه در مجلس وجود دارد براي كشور يك سرمايه است. ارتباط بسيار نزديك مردم با رهبري و اسلام نيز قابل توجه است. مردم با حضور در انتخابات گرايش خود را نشان دادند و امروز حجت را بر ما تمام كردند. امروز روزي است كه بايد همه دست به دست هم دهيم و براي تقويت نظام و توجه به جوانان و ايجاد يك طبقه‌ي مديريت آگاه و پر كار تلاش كنيم تا هم انتظار هفتاد ميليون جمعيت ايران و هم انتظار بيش از يك ميليارد مسلمان را برآورده كنيم.

**رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ترسيم نقش مجلس هفتم در قبال دولت نهم تصريح كرد: مجلس خط دهنده و دولت ره‌رونده است.

به گزارش ايسنا دكتر احمد توكلي با يادآوري زمان كنگره قبلي اين جمعيت كه دو سال قبل در مسجد بلال صدا و سيما برگزار شد، گفت: در آن زمان مجلس و دولت در اختيار سياستمداران موسوم به دوم خردادي بود و جرياني كه احتمالا موافق اكثر عزيزان نبود، وجود داشت كه براي انقلابيون اصيل تلخ بود.

وي با بيان اين كه در آن زمان هر روز ساز جديدي نواخته مي‌شد، اظهار داشت: تلاش اين بود كه اركان قوام‌بخش انقلاب اسلامي، خط امام و حاكميت ولايت فقيه، تضعيف و كشور به سمت سكولاريسم برود. ما نبايد آن روزهاي تلخ را فراموش كنيم و فراموش كنيم كه اين جريان سكولار مولود چه عواملي بود كه قبل از آن وجود داشت.

توكلي يادآور شد: اگر اين مساله را فراموش نكنيم، حالا كه نوبت آزمون جريان اصول‌گرا رسيده، از خطا مصون مي‌مانيم.

اين نماينده مجلس با اشاره به موفقيت جريان اصول‌گرا در انتخابات‌هاي اخير و حضور در اركان قدرت، لزوم سربلند بيرون آمدن اين جريان را از اين مرحله كه آزمايشي براي آنان محسوب مي‌شود، مورد تاكيد قرار داد.

وي از قرارداشتن دين در راس همه عرصه‌ها سخن گفت و اظهار داشت: به عنوان اصول‌گرا بايد به دين پايبند باشيم.

توكلي يادآور شد: منظور از اين دين اسلام است با همان تفسيري كه امام ارايه داد؛ لذا امروز حفاظت از دين مطابق آن چه كه امام فرمودند را رهبر معظم انقلاب برعهده دارند.

اين نماينده مجلس هم‌چنين از پايبندي به مردم‌سالاري ديني به عنوان دومين اصل اصول‌گرايي نام برد و گفت: مردم بايد در انتخاب سرنوشت‌شان دخالت داشته باشند و ما نيز تنها در زمان‌هايي كه به راي آنها نياز داريم سراغشان نرويم، بلكه براي آنها در عرصه تصميم‌گيري مشاركت حداكثري قائل شويم.

وي در ادامه آزادانديشي، آزادي‌خواهي، مبارزه با تخلف و تحجر را مورد تاكيد قرار داد.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه خطر استبداد، تحجر و تصلب هميشه وجود داشته و خواهد داشت، گفت: هيچ نعمتي نيست كه آفت نداشته باشد.

توكلي در ادامه اظهاراتش در بيان اصول حركت اصول‌گرايي، حركت مستمر بر پايه‌ي عقلانيت را براي اداره كشور مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: در غير اين صورت دچار چرخ زدن به دور خود يا عقب‌گرد مي‌شويم.

وي در ادامه به خودباوري كه به بركت وجود حضرت امام نصيب ملت ايران شد اشاره و از آن به عنوان نعمتي بزرگ ياد كرد، هم‌چنين آن را ديگر اصلي برشمرد كه اصول‌گرايان بايد به آن پايبند باشند.

وي در ادامه به ثمره چشم‌انداز 20 ساله اشاره كرد و اهداف نهفته در آن را عاملي در جهت اين كه دچار حركت سينوسي و يا تندروي و كندروي نشويم، خواند و گفت: براي رسيدن به اهداف اين سند راهي نداريم جز اين كه از دستاوردهاي علم بشر استفاده كنيم. اگر چه علم از آن همه است، اما وقتي در عرصه‌ي اجتماع به كار گرفته مي‌شود، به بومي‌سازي نياز دارد.

توكلي هم‌چنين صداقت، پاكدستي، پاكدامني، ساده زيستي و ‌مردم گرايي را در زمره اصول اصول‌گرايي برشمرد و گفت: اين عوامل بايد در بين مسوولان به صورت حداكثري وجود داشته باشد.

وي بر مبارزه‌ي بي‌امان با مفاسد اقتصادي نيز تاكيد كرد و با سخت توصيف كردن آن به گزارش سازمان شفافيت بين‌المللي كه در سال گذشته عملكرد ايران در حوزه‌ي مفاسد اقتصادي را در رتبه‌ي 87 و امسال در رتبه‌ي 93 قرار داده بود، استناد كرد و گفت: كساني كه معتقدند بدون مبارزه با مفاسد اقتصادي امكان رشد وجود دارد، دچار توهم هستند؛ زيرا همين سازمان در گزارش امسال خود آورده است كه اين تنزل رتبه‌ي ايران نسبت به سال گذشته 34 ميليارد دلار براي كشور هزينه داشته است.

توكلي با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري كه نسبت به گره خوردن كانون‌هاي قدرت و ثروت به هم هشدار داده بودند، گفت: به عنوان خدمتگزار شما در مجلس متاسفم كه با صراحت اعلام مي‌كنم عزم جدي براي مبارزه با كانون‌هاي فساد وجود ندارد.

وي در ادامه به جايگاه عدالت‌خواهي در تفكر اصول‌گرايي اشاره كرد و گفت: عدالت‌خواهي جوهره‌ اسلامي و ديني دارد و اهميت عدالت سياسي و اجتماعي كمتر از عدالت اقتصادي نيست. اين عدالت‌ها در كنار هم مفهوم پيدا مي‌كند.

اين نماينده مجلس هم‌چنين با تاكيد بر اين كه اصول‌گرايان از جهاني شدن عادلانه استقبال مي‌كنند، گفت: اما اين جهاني شدن با جهاني سازي آمريكايي تفاوت دارد. براي اولي بايد دل سوزاند اما در مقابل دومي بايد با قاطعيت ايستاد.

وي در ادامه با تاكيد بر لزوم همبستگي با ملل آزادي‌خواه جهان آن را از آموزه‌هاي حضرت امام كه بايد از جانب اصول‌گرايان مورد توجه قرار گيرد برشمرد.

توكلي در تشريح اصول جريان اصول‌گرايي به پايبندي به اخلاق در همه عرصه‌ها اشاره كرد و گفت: در غير اين صورت، كانون‌هاي قدرت و ثروت سلطه پيدا مي‌كند.

وي در ادامه به تفهيم رابطه دولت و مجلس هفتم پرداخت و گفت: اصولي كه رابطه دولت و مجلس را تعيين مي‌كند، دين و ارزش‌هاست. اعلام مي‌كنم كه سرجمع رابطه بين دولت و مجلس دلسوزانه، برادرانه و خيرخواهانه است. من مدعي برادر بزرگتري براي دولت نيستم، اما قانون اين وظايف را تعيين كرده. همواره مجلس خط دهنده و دولت ره رونده است؛ زيرا قانون اساسي به همه دستگاه‌ها وزن و اختيار مناسب داده است.

توكلي هم‌چنين تاكيد كرد: اگر بخواهيم در عرصه جهاني از عدالت، آزادي و مستضعفان و ستمديدگان دفاع كنيم، راهي نداريم جز اين كه در كسب قدرت اهتمام داشته باشيم و اين قدرت نيز جز با تكيه بر دانش و فن‌آوري به نتيجه نمي‌رسد.

وي در پايان اظهاراتش با يادآوري اين كه نعمت قدرت نيز مانند هر نعمت ديگري اسباب آزمايش است، گفت: حالا كه اين نعمت به ما رو كرده اصولي براي حفظ و اداره آن لازم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

**دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: هدف عمومي ما تلاش جهت تحقق سند چشم‌انداز، راهبرد همگاني‌مان تهديد‌زدايي و كارآمدسازي، گفتمان اصولگرايان، پيشرفت، خدمت، عدالت، راهبرد اصولگرايان وحدت، انسجام و همگرايي بر اساس پايداري در اصول، نوگرايي در روش، ايثار در عمل و رفتار، ‌سياست عمومي حمايت و پشتيباني از دولت نهم،‌ حكمت عمومي، خويشتن‌داري، صبوري، ايثار و گذشت، تدبير عمومي، كار، تلاش، توليد و مجاهدت است.

به گزارش خبرنگار ايسنا حسين فدايي هم طي سخناني گفت: ما در نظامي زندگي مي‌كنيم كه هدف آن اعتلاي اسلام،‌ خدمت به مردم و تلاش براي ارائه‌ي الگويي نمونه از حكومت ديني و احياي تمدن اسلامي براي جهانيان است. در اين مسير وامدار قرن‌ها مجاهدت و تلاش مبارزان راه حقي هستيم كه دغدغه‌ي آن‌ها دين و مردم بود. آن‌چه كه در سايه‌ي رهبري امام بزرگوار در قالب جمهوري اسلامي به ملت ايران عرضه شد و از آن به عنوان مردم‌سالاري ديني ياد مي‌كنيم، پاسخي شايسته به اين دغدغه‌ي ملي و تاريخي است و از همين‌روست كه آن عزيز سفركرده حفظ نظام جمهوري اسلامي را از اوجب واجبات دانستند و همگان را به پاسداري و مراقبت از آن فراخواندند.

وي خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي نظامي متكي بر دو پايه‌ي اسلام و مردم است. قانون اساسي،‌ اداره‌ي كشور را با اتكاء به آراء عمومي و از طريق انتخابات تعريف كرده و در اصول متعددي بر آزادي‌هاي مصرح چون آزادي بيان، احزاب، مطبوعات و لزوم توجه به حقوق شهروندي و تكريم انسان‌ها تاكيد ورزيده است. انتخابات مجلس خبرگان رهبري، رياست جمهوري،‌ مجلس و شوراها از جلوه‌هاي بزرگ مشاركت سياسي مردم است و از سوي ديگر نهادهايي چون شوراي نگهبان براي صيانت از قانون اساسي و شرع مقدس با وظايف مشخص و در راس همه‌ي نهادها ولايت فقيه و رهبري كه نماد برجسته‌ي اسلاميت و جمهوريت و مدافع حقوق واقعي مردم است، قرار دارد كه اين اصل، فصل تمايز مردمسالاري ديني با ليبرال دموكراسي غربي و سوسياليسم شرقي و يا هر گزينه‌ي ديگر است. از همين رو بود كه حضرت امام خميني(ره) آن را مترقي‌ترين اصول قانون اساسي برشمرده و همگان را به حمايت و پشتيباني از آن براي مصون ماندن نظام از هر تهديد، انحراف و آسيبي برشمردند.

وي ادامه داد: بالاخره تدبير رهبري و صبر و پايداري مردم بر موضع حق جمهوري اسلامي بدان‌جا رسيد كه عامل تاثيرگذار انحصاري در معادلات سياسي جهان برهم ريخت و عصر بيداري و اثرگذاري ملت‌ها فرا رسيد و اين انرژي متراكم ملت‌هاست كه كاخ‌هاي ظلم و ستم را به سخره مي‌گيرد. استكبار در مقابل موج عظيم بيداري ملت‌ها و شكل‌گيري نهضت آزادي جهاني و عدالتخواهي تاب مقاومت ندارد و از طرفي دچار بحران‌هاي داخلي است و دوران افول و شكست خود را مي‌بيند، لذا براي بقاي خود چاره‌اي جز فرافكني و تضادسازي كاذب در عرصه‌ي بين‌المللي ندارد. راه‌اندازي جريان طالبان، حادثه‌ي 11 سپتامبر، لشگركشي به افغانستان و عراق، فجايع روزافزون در لبنان و فلسطين، ترور و بمب‌گذاري در عراق حوادثي ساده و اتفاقي نيستند. اين‌ها جزئي از سناريوي بزرگ كشورگشايي مدرن است. اين سناريو كه با ائتلاف پشت صحنه‌ي آمريكا، انگليس و اسرائيل طراحي شده با ظاهر حقوق بشر و دموكراتيك نمودن كشورهاي هدف با پشتيباني امپراطوري خبري و رسانه‌اي هدفي جز تسلط يك جانبه در جهان ندارد.

دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: سناريوي كشورگشايي مدرن باتلاقي است كه جبهه‌ي ائتلاف فرعونيت عصر جديد در حال فرو رفتن در آن است و متاسفانه اروپا و شوروي را به دنبال خود مي‌كشد. به هر حال ملت ما ثابت كرد كه اگر جبهه‌ي استكبار در مقابل دين ما بايستد در مقابل دنياي آن‌ها خواهد ايستاد و با قامتي استوار فرياد مي‌زند؛ اگر كشور ما را ناامن كنند آن‌ها و طرفدارانشان در سراسر جهان امنيت نخواهند داشت.

فدايي هم‌چنين گفت: ماهيت انديشه‌ي ليبرالي كه در دهه‌ي اول با رفتار افراطي شعار اقتصاد دولتي را سر داد و در دهه‌ي دوم الگوي سرمايه‌داري خصوصي را دنبال مي‌كرد و در دهه‌ي سوم بحث آزادي و دموكراسي را به نقاره‌ها كشاند. متاسفانه اين جريان مرموز كار را به جايي رساند كه هر روز با تنش جديد در جامعه آرزوي گسست در حاكميت را داشت تا آن‌جا كه با اعتصاب و تحصن‌ها خواستند مسير انقلاب را از مسيري كه معمار بزرگ آن طراحي كرده بود، جدا كنند و در اين مسير همنوايي، همصدايي و هماهنگي داخل و خارج را شاهد بوديم كه اين ميزان خودباختگي بسي شگفت‌انگيز است. تدبير حكيمانه رهبر معظم انقلاب بعد از حادثه‌ي كودتاگونه‌ي 18 تير 78 براي نيروهاي انقلاب و توصيه به همگرايي و انسجام آن‌ها و تشكيل جبهه‌ي واحدي از نيروهاي انقلاب بر اساس چهار اصل اسلام دين جامع و كامل، انقلاب و نظام اسلامي، سيره و روش حضرت امام(ره)، ولي فقيه و رهبري، به عنوان يك واقعيت ما را بر آن داشت كه طرحي نو در مناسبات، معادلات و آرايش سياسي و روند آن و چشم‌اندازي از آينده دراندازيم و اذعان داريم كه انسجام نيروهاي انقلاب بر اساس چهار اصل گفته شده همچنان ضروري و پاسخگوي وضع موجود و نسخه‌ي بي‌بديل براي آرايش سياسي آينده است. با توجه به شرايط آن زمان و بر اساس چهار اصل فوق استراتژي تهديدزدايي و كارآمدسازي انتخاب شد و گفتمان مطلوب براي انتخابات دور دوم شوراها، مجلس هفتم و رياست جمهوري نهم را در گفتمان پيشرفت، خدمت، عدالت برگزيديم و با توجه به ظرفيت بالاي انقلاب جابه‌جايي قدرت را در دو حوزه‌ي نسلي و محتوايي پي‌ريزي كرديم و اين خدمتي بود صادقانه از طرف جبهه‌ي اصول‌گرايان و تجربه‌ي جديد در حوزه‌ي سياسي و آن‌چه شد بگذاريم و بگذريم.

وي گفت: ‌بر اين باوريم كه گفتمان همه‌جانبه‌ي ملت ايران براي آينده همچنان بايد گفتمان پيشرفت، خدمت و عدالت باشد و از مختصات اين گفتمان،‌ تحول‌خواهي، صداقت،‌ كار، تلاش، عقلانيت، اعتدال، مدارا، آزادي‌خواهي، ‌استقلال‌طلبي، صبر و شكيبايي، توجه به علم و تكنولوژي، امانتداري و وفاي به عهد، ايمان و تعهد، ساده‌زيستي، تنش‌زدايي و در رأس آن عدالت است كه در چارچوب و راهبرد تهديد‌زدايي و كارآمدسازي معنا مي‌يابد و نتيجه‌ي اين فرآيند توسعه پايدار و همه‌جانبه‌اي است كه در برگيرنده‌ي توسعه‌ي سياسي، اقتصادي و فرهنگي بوده است و پاسخي شايسته به حل معضلات و نياز مبرم جامعه مي‌باشد. در سايه‌ي اين گفتمان نور اميد و نشاط در جامعه دميده مي‌شود. فضاي كار و تلاش بر جامعه حاكم مي‌گردد، مراكز علمي و تخصصي پشتوانه‌ي اقدامات اجرايي مي‌شود، رشد اقتصادي در راستاي خدمت به مردم معنا مي‌گردد، اعتماد عمومي نسبت به نظام احياء مي‌شود،‌ روابط با جهان گسترش مي‌يابد، رشد علم و تكنولوژي و دستيابي كشور به فناوريهاي نوين هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز نه تنها يك تهديد تلقي نمي‌گردد بلكه موجب عزت و افتخار ملي مي‌شود.

فدايي گفت: امروز اين نظام كه ميراث حضرت امام خميني(ره) است با چالش‌هاي مهمي در سطح بين‌المللي و مشكلات متعددي در داخل روبروست. راه‌كار برون‌رفت از مشكلات بي‌اعتنايي به مردم و فاصله گرفتن از آرمان آن‌ها و درغلطيدن در ورطه‌ي اميد به بيگانگان و بحران‌سازي نيست. تلاش براي گسترش و حاكميت اسلام ناب محمدي (ص)و نهادينه كردن سيره و روش حضرت امام خميني(ره) در تمامي زمينه‌ها، تعميم و گسترش فرهنگ ديني و معنويت و پرسشگري و نظارت عمومي در راستاي وظيفه‌ي امر به معروف و نهي از منكر پيگيري مجدانه‌ي نهضت عدالت‌خواهي در كشور و مبارزه‌ي قاطع با فقر، فساد، تبعيض و هرگونه رانت‌خواري، وفاق و همدلي نيروهاي انقلاب تاكيد بر مشتركات و كاهش اختلافات، تنش‌ها و سامان جبهه‌ي خودي، سامان دادن به نهضت خدمت‌رساني، گسترش روابط صلح‌آميز با جهان و ارتقاء مناسبات برادرانه و مسالمت‌آميز با كشورهاي همسايه و جهان اسلام، ايفاي نقش فعال با استراتژي و برنامه در جهان، تلاش براي حاكميت برنامه، عقلانيت و خرد جمعي در اداره‌ي كشور و به حاشيه راندن شعارگرايي و شخص محوري، افزايش كارآمدي نظام و تأكيد بر حاكميت قانون و اعتدال و ميانه‌روي، توجه به جايگاه زنان در جامعه و اهتمام ويژه به نقش خانواده،‌ باور كردن جوانان، سامان دادن به نهضت نرم‌افزاري، كارآمدسازي فرآيند قانون‌گزاري و نظارت، بازسازي و اصلاح نظام قضايي، حمايت از امنيت اقتصادي، سرمايه‌گذاري، رفع موانع توليد، منطقي ساختن رابطه‌ي بودجه با برنامه‌ي پنج ساله و سياست‌هاي كلي نظام از جمله وظايف انقلابي، ملي و ديني ماست.

فدايي در ادامه به انتخابات سوم تير و آغاز به كار دولت نهم اشاره كرد و گفت: انتخابات سوم تير و آغاز به كار دولت نهم ضمن استثنايي بودن آن در طول تاريخ انقلاب يك فرصت تاريخي و يك واقعيت غيرقابل انكار تلقي مي‌گردد. اميدي كه از سوي مردم به دولت و شخص احمدي‌نژاد به عنوان رييس‌جمهور مردمي و انقلابي و عدالتخواه بسته شده رسالتي بس عظيم را بر دوش همه‌ي ما و كساني كه دل در گروي اين نظام دارند نهاده است. از اين رو حمايت از دولت و شعارهاي عدالتخواهانه و سياست‌هاي اصولگرايانه‌ي آن را بر خود فرض دانسته و تلاش مي‌كنيم نقدها و گلايه‌هايمان را در فرآيند درون‌خانوادگي مطرح نماييم تا فرصت كار و تلاش براي دولت نهم هموار شود. لذا شعار داخلي اصولگرايان مبني بر اصولگرايي در انديشه، نوگرايي در روش و همگرايي در عمل را به شعار پايداري در اصول،‌ نوگرايي در روش و ايثار در عمل تبديل مي‌كنيم. از سويي ديگر از دولت و رييس جمهور مجدانه مي‌خواهيم با تدبير و بهره‌گيري از تجربيات موجود در كشور زمينه‌ي استفاده از توان نيروهاي انقلاب در عرصه‌ي مديريت كشور را فراهم كنند تا شاهد نهضتي دوباره در عرصه‌ي خدمت و پيشرفت كشور باشيم. شرايط جهاني، مناسبات داخلي، هماهنگي قوا، پشتيباني ملت، فرصت تاريخي و استثنايي براي همه‌ي اصولگرايان، دلسوزان و متعهدان به نظام است تا همه‌ي ما بسيج شويم و همه‌ي ظرفيت‌ها را براي تحقق خواسته‌هاي خود بسيج كنيم.

وي هم‌چنين اظهار داشت: جمعيت ايثارگران در تلاش دهه‌ي ساله‌ي خود منشا خدمات انكارناپذيري است كه استمرار و تداوم اين تشكيلات را كه به عنوان كانون ولايت‌مداري و تكليف‌محوري تاسيس كرديم به عزيزان جوان وامي‌گذاريم تا معبد عاشقان ثارالله براي مجاهدت در صحنه‌ي سياسي شود. اميدوارم كه اعضاي شوراي مركزي جديد كه با آراي حاضران در كنگره به اين مسووليت حساس برگزيده مي‌شوند موجب تاثيرگذاري و نقش‌آفريني بيشتر و جدي‌تر جمعيت در عرصه‌ي تحولات سياسي كشور باشد. ما تلاش داريم رضاي الهي را حاصل نماييم و خدمتگزاراني بي‌منت و صادق براي مردم و سربازاني وفادار براي رهبر معظم انقلاب اسلامي باشيم.

**رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت: شوراي هماهنگي عنواني بود براي يك حركت جمعي در يك دوره‌ي تاريخي ولي در حال حاضر مهم و اصل، وحدت اصولگرايان است و عناوين چندان در جريان وحدت مهم نيستند.

به گزارش ايسنااحمد توكلي در حاشيه‌ي كنگره‌ي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات اخير حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي مبني بر منتفي شدن بحث شوراي هماهنگي، ادامه داد: اصول‌گرايان زماني به اين تفاهم رسيدند كه در قالب جريان شوراي هماهنگي حركت كنند، الان نيز هواي يكديگر را دارند و با هم كار مي‌كنند، بايد توجه داشت كه لزومي ندارد تحت عنواني خاص مستمرا فعاليت داشته باشند.

توكلي درباره عدم حضور ناطق نوري در شوراي هماهنگي نيز اظهار داشت: آقاي ناطق نوري يك سياستمدار قديمي و قوي هستند و صحنه‌ي سياست را ترك نمي‌كنند و اين امر به نفع كشور نيز نيست.

هم‌چنين دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نيز در جمع خبرنگاران بار ديگر بر گفته‌هاي قبلي خود در هفته‌ي گذشته يعني منتفي بودن شوراي هماهنگي تاكيد كرد.

حسين فدايي با بيان اين‌كه " تقسيم‌بندي چپ و راست را قبول ندارد" درباره اين كه امكان وحدت در جريان اصول‌گرا وجود دارد يا نه؟ گفت: در جريان اصول‌گرا امكان وحدت و همگرايي وجود دارد و قطعا بايد بر اساس وحدت و همگرايي با يكديگر عمل كنند، در حال حاضر نيز چنين است. اصول‌گرايان با توجه به تجربياتي كه كسب كرده‌اند، مي‌توانند خط و مشي آينده‌ي خود را نيز ترسيم كنند.

وي درباره طرح منتفي بودن شوراي هماهنگي و واكنش افراد مطرح در جريان اصول‌گرا از جمله ناطق نوري، گفت: من نظر خود را مطرح كرده‌ام، ايشان نيز نظر خود را مطرح كرده‌اند.

فدايي تاكيد كرد: در يك موقعيت زماني عده‌اي براي تحقق هدف خود برنامه‌ريزي‌هايي انجام مي‌دهند و وقتي كه آن موضوع و هدف منتفي شد، قاعدتا برنامه‌ريزي‌ها براي رسيدن به آن هدف منتفي مي‌شود. مگر اينكه طرح و برنامه‌ي جديدي طراحي شود.

فدايي در عين‌حال تاكيد كرد: در مورد منتفي يا عدم منتفي شدن شوراي هماهنگي بايد نظر بانيان شوراي هماهنگي را جويا شد.

**رييس مجلس شوراي اسلامي، در حاشيه‌ي كنگره‌ي جمعيت ايثارگران در پاسخ به سوالي در مورد مباحث موجود بين اصولگرايان، گفت: ما نه تنها اميدواريم كه اصولگرايان دچار اختلاف نشوند، بلكه اميدواريم نيروهاي دوم خرداد هم با وحدت با ديگران در اداره‌ي كشور حضور داشته باشند و اختلافات بين همه برطرف شود.

به گزارش ايسنا غلامعلي حدادعادل افزود: در واقع ما آنها را نيز دوستان خود مي‌دانيم و معتقديم نيروهاي اصولگرا براي آنكه دچار اختلاف نشوند تنها كافي است اصولگرا باشند و اگر به اصول اهميت دهند، مي‌دانند كه اختلافات هميشه بر سر فروع است و آنجا كه بر سر مسائل فردي است، حاضر به فداكاري خواهند بود و تنها راه اين است كه اختلافات صدمه ايجاد نكند.

حدادعادل تصريح كرد: در گذشته هم تجربه ثابت كرده علي‌رغم اختلافاتي كه وجود داشته وقتي پاي اصول به ميان آمده نيروي اصولگرا تعهد خود را به اصول نشان داده است و نمونه‌ي آن اختلاف سليقه‌اي بود كه در انتخابات رياست جمهوري وجود داشت كه در آن زمان نيز شاهد بوديم اين اختلافات سليقه به وحدت اصولگرايي در نهايت صدمه‌اي نرساند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در خصوص ادامه‌ي فعاليت شوراي هماهنگي، گفت: نام‌ها آن اندازه هم مهم نيست كه روحيه‌ي همكاري مهم است. مهم خود هماهنگي و اتحاد است. در نيروهاي اصولگرا اين روحيه وجود دارد. حال اگر تجربه يك زماني اقتضا مي‌كرد كه شوراي هماهنگي مركز اين هماهنگي باشد آن درست و اگر ديديم كه امروز هم همان اقتضا وجود دارد همان راه را ادامه مي‌دهيم، اگر به نتيجه نرسيديم كه بايد يك ساز و كار تازه‌اي انتخاب كرد و انتخاب مي‌كنيم.

وي ادامه داد: مهم داشتن روحيه‌ي همكاري و هماهنگي كه وجود دارد نه اصراري به كنار زدن نامي است و نه اصرار بر حفظ نامي به هر قيمت. بايد متناسب با اقتضاي شرايط كار كرد.

حدادعادل هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد به نتيجه رسيدن مذاكرات لاريجاني در مسكو، گفت: مذاكرات مسكو هنوز نتيجه‌اي نهايي و قطعي آن اعلام نشده است و نمي‌توانيم بر اساس اظهارنظر برخي خبرگزاري‌ها داوري كنيم. بايد منتظر پايان اين مذاكرات و بازگشت لاريجاني باشيم تا بتوانيم ارزيابي دقيقي از مذاكرات مسكو داشته باشيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: مذاكرات با سه كشور اروپايي نيز به دنبال همين است و اين نشانه‌ي همان عزم و اراده‌ي ما است كه براي احقاق حق خود هم‌چنان مذاكره و فعاليت‌هاي ديپلماتيك را يكي از راه‌ها مي‌دانيم.

وي با اشاره به مذاكرات ماه مارس شوراي حكام و در آينده در هر محفل تصميم‌گيري جهان، ضامن موفقيت ايران را حضور ملت در صحنه دانست و افزود: تاكيد ملت بر استفاده از انرژي هسته‌اي به صورت صلح‌آميز ضامن اين موفقيت است. اين عزم و اراده‌ي ملي بزرگ‌ترين پشتوانه‌ي مقامات ما در مذاكره با ديگران است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، هم‌چنين در خصوص سوال ديگري در مورد شوراي هماهنگي، گفت: مسلما با هر تحولي يك تشكل تازه زاده مي‌شود و ما از آن استقبال مي‌كنيم. از شكل‌گيري گروه‌هاي جوان و جديدي كه به مباني انقلاب مومن باشند و كار كنند استقبال مي‌كنيم. اصولگرايي به معناي اين است كه هيچ مهم نيست كه ما بر سر قدرت نباشيم، مهم آن است كه آنكه بر سر قدرت است شايستگي و توان خدمت به كشور را داشته باشد و اسمش هر چه مي‌خواهد باشد.

حداد عادل تصريح كرد: اين نگاه ما به آينده است. بودن شوراي هماهنگي و تغيير نام آن هيچ تغييري در روند تحولي كه در كشور ايجاد شده به وجود نخواهد آورد.

رييس مجلس، هم‌چنين در مورد سفر بوش به هند و اظهار نظرات رييس جمهور آمريكا، گفت: اين سفر يك سفر نمايش قدرت بعد از ناكامي‌هايي است كه آمريكا در سياست خود در منطقه داشته است و تظاهرات مردم هم يك نمايش قدرت از سوي ملت‌ها است. همين كه سفر بوش به افغانستان به آن اندازه محرمانه مانده است حكايت از وحشت آنها از نيروي مردمي است و اين سفر بيش از آنكه به نفع آمريكا باشد به نفع كشورهاي منطقه تمام خواهد شد.

وي در مورد نظر مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: مجلس اگر نيازي به اصلاح قانون انتخابات و حتي قانون احزاب باشد آمادگي كامل دارد در اين زمينه اقدام كند. در حال حاضر شاهد خللي از جانب قانون نيستيم. اگر معلوم شود كه بايد قانون هم تغيير كند آمادگي داريم قانون را براي فعال‌تر شدن بهتر احزاب اصلاح كنيم.

رييس مجلس، در مورد عدم اختصاص بودجه به احزاب، گفت: احزاب بايد بر پايه‌ي مشاركت افراد خودشان شكل بگيرند. علت اينكه مجلس تمايلي به اختصاص بودجه براي احزاب ندارد، اين است كه نمي‌خواهد احزاب شكل دولتي به خود بگيرد.

حدادعادل ادامه داد: اگر مجلس باز هم تصويب كند كه بودجه‌اي به آنها اختصاص يابد طبعا اين بودجه در اختيار احزاب قرار مي‌گيرد. اما مجلس هفتم تمايلي به اين كه احزاب از بيرون از اعضاي خود تقويت شوند، ندارد و معتقد است احزاب بايد قوت خود را از نيروهاي طرفدار و اعضاي خودشان پيدا كنند.

وي هم‌چنين در مورد نظر وزير ارشاد در خصوص نظارت ويژه بر خبرنگاران و وبلاگ‌نويسان و صدور كارت ويژه از سوي وزارت ارشاد براي خبرنگاران، گفت: معتقديم نظارت به معناي ايجاد محدوديت نيست، دشمن آزادي هرج و مرج و لجام گسيختگي است. اگر خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها خواهان يك فضاي آزادي و منطقي هستند بايد اجازه دهند دولت و مجلس و در يك كلمه قانون حدود كار آنها را مشخص كند.

رييس مجلس، خطاب به خبرنگاران گفت: دشمن شما مجلس، دولت و قانون نيست، بلكه دشمن شما كساني هستند كه با استفاده از آزادي، هرج و مرج وارد مي‌كنند و به اصولي خدشه وارد مي‌سازند كه آن اصول مورد قبول شما هم هست و اين نظارت براي جلوگيري از آن افراد است.

حدادعادل در پايان گفت: مجلس و دولت براي آزادي اطلاع‌رساني و آزادي كار رسانه‌اي تاكيد دارند. بارها گفته‌ام تنها كساني كه فاسدند از آزادي اطلاع‌رساني وحشت مي‌كنند. هر كس قصد خدمت‌گزاري دارد و دستي در فساد ندارد نبايد هيچ نگراني از بيان حقيقت داشته باشد. مجلس و دوستان ما در دولت همه طرفدار آزادي مطبوعات هستند. نظارت هم براي اين است كه اين آزادي دچار هرج و مرج نشود و از درون پوسيده نشود.

در اين كنگره شخصيت‌هايي چون داوود دانش‌جعفري وزير اقتصاد، فتاح وزير نيرو، سيدحسين موسوي تبريزي دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، علي‌رضا محجوب دبير كل خانه كارگر، الياس نادران، احمد توكلي رييس مركز پژوهشهاي مجلس، جمعي از نمايندگان عضو ائتلاف آبادگران مجلس، محمدنبي حبيبي دبير كل حزب موتلفه اسلامي، يوسف‌پور معاون پارلماني وزير نيرو، سليمي نمين مدير مركز مطالعات تاريخ ايران، ابراهيمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، محمود دعايي مديرمسوول روزنامه اطلاعات و ...حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha