• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8503-02162
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*گزارش كامل ايسناازحوادث 3‌شنبه‌شب و بامداد4شنبه كوي دانشگاه تهران* *آشوب‌طلبي برخي،بهانه نقض حريم دانشگاه نشود *عوامل هدايت درگيري منسوب به دانشجويان نيستند

*گزارش كامل ايسناازحوادث 3‌شنبه‌شب و بامداد4شنبه كوي دانشگاه تهران*
*آشوب‌طلبي برخي،بهانه نقض حريم دانشگاه نشود
*عوامل هدايت درگيري منسوب به دانشجويان نيستند

كوي دانشگاه تهران، شب گذشته شاهد تجمع عده‌اي از دانشجويان بود كه پس از ساعت‌ها صبح امروز با دخالت نيروي انتظامي پايان يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تجمع در ساعت21:30 شب گذشته (سه‌شنبه) و از مقابل ساختمان شماره 18 كوي دانشگاه تهران، در اعتراض به آن چه كه «به برخوردهاي صورت گرفته در ناآرامي‌هاي اخير شهر تبريز، بازنشسته شدن 9 تن از اساتيد دانشكده حقوق دانشگاه تهران و همچنين حمايت از اعتراضات برخي دانشجويان دانشگاه اميركبير» گفته مي‌شد، آغاز شد.

تعداد دانشجويان حاضر در تجمع پس از طي ساعات اوليه و حركت تجمع‌كنندگان به سمت درب‌هاي اصلي خوابگاه كوي دانشگاه تهران و سردادن شعار از سوي آنها به تدريج كاهش پيدا كرد كه عمدتا از دور نظاره‌گر ماجرا بودند.

معترضان سپس با فشار، درب بسته كوي را باز كردند و با شعار« دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد» براي لحظاتي به خيابان آمدند ولي با مداخله ماموران انتظامات كوي به داخل بازگشتند.

در ساعت 23، دانشجويان معترض با در مقابل درب اصلي كوي دانشگاه تهران در خيابان كارگر شمالي تجمع كردند كه در اين بين با به آتش‌كشده شدن برخي اشياء و شكستن شيشه‌هاي نگهباني كوي، شعارهايي بر ضد نيروي انتظامي مستقر در خيابان سرداده شد.

سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، از ساعات اوليه آغاز تجمع، در ابتداي خيابان اميرآباد مستقر بود و يگان‌هاي امنيتي - پليس ضدشورش - نيز تقريبا در تمامي كوچه‌ها و خيابان‌هاي منتهي به خيابان اميرآباد حضور داشتند.

در ادامه اعتراضات تجمع‌كنندگان شدت بيشتري گرفت و پس از سرداده شدن شعار از سوي تجمع‌كنندگان و پرتاب سنگ از سمت آنها به طرف نيروي انتظامي مستقر در محل، سنگ‌پراني از سمت دوطرف به سوي يكديگر آغاز شد.

در اين لحظات هسته‌ي اصلي اين تجمع كه عمدتا به سردادن شعار برضد مسوولان عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي مي‌پرداختند، در حدود 20-25 نفر بودند كه به نوعي هدايت اين تجمع را نيز برعهده داشتند.

پس از آن يكي از درب‌هاي خوابگاه كوي دانشگاه تهران كه محل درگيري و تجمع بود، چندين بار توسط تجمع‌كنندگان باز و توسط پليس مجددا بسته شد تا درگيري به صورت سنگ‌پراكني‌ از پشت درب‌هاي بسته ادامه پيدا كند.

در ادامه درجه‌داراني از نيروي انتظامي كه به منظور آرام كردن دانشجويان معترض از پشت درب‌هاي بسته با آنها به گفت‌وگو مي‌پرداختند، با اهانت‌هايي مواجه شدند.

اين تجمع سپس عمدتا با فحش‌هاي ركيك از سوي هر دو طرف و پرتاب سنگ ادامه پيدا كرد.

همچنين شعارهايي عليه رياست دانشگاه تهران از داخل كوي سرداده مي‌شد.

در اين شرايط با شكسته‌شدن شيشه‌ها خساراتي به كوي دانشگاه و خصوصا سلف خوابگاه وارد شد.

تعداد محدودي نيز با درست كردن مواد محترقه و آتش‌زا، چندين‌بار شعله‌هاي آتش را به خيابان اميرآباد كشاندند كه هربار با سرعت عمل آتش‌نشاني حاضر در محل شعله‌هاي آتش مهار شد.

در اين حال دشت كوهي، معاون دانشجويي خوابگاه كوي دانشگاه تهران، نيز سعي در آرام كردن دانشجويان معترض داشت و در جهت كمك به تردد بهتر آمبولانس‌ها و گروه‌هاي امدادي تلاش مي‌كرد.

طبق مشاهدات خبرنگار ايسنا حدود 10 - 15 نفر از افراد حاضر در كوي دانشگاه به دليل سنگ‌پراني‌ها دچار مصدوميت شدند كه تعدادي از آن‌ها به صورت سرپايي توسط دانشجويان پزشكي مورد مداوا قرار گرفتند و برخي نيز با آمبولانس به بيمارستان‌هاي اطراف منتقل شدند.

پس از نيمه شب و از حدود ساعت 2 بامداد امروز، حضور افرادي بدون لباس فرم مشخص در مقابل كوي دانشگاه به شكل قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا كرد كه اين امر باعث كمتر شدن تنش ميان دانشجويان و پليس ضدشورش و البته درگيري بيشتر آنها با افرادي بدون لباس فرم مشخص شد.

در اين شرايط تعداد معدودي از تجمع‌كنندگان با تخريب ساختمان‌هاي خوابگاه‌ها و كندن زمين به جمع‌آوري سنگ‌ براي مقابله طرف مقابل پرداختند.

همين افراد با استفاده از چرخ‌هاي دستي سنگ‌ها را از فواصل دورتر به محل درگيري مي‌رساندند.

در ساعت 4 بامداد در حالي كه مجددا درگيري ميان نيروهاي پليس، دانشجويان معترض و افرادي بدون لباس فرم مشخص تشديد شده بود عده‌اي از نظاره‌كنندگان اين درگيري در داخل كوي دانشگاه به خواندن سرود يار دبستاني پرداختند.

در ساعت پنج و سي دقيقه نيز در حالي كه از ساعت‌ها قبل درب ورودي خوابگاه كوي دانشگاه تهران به روي هر دو طرف درگير باز بود، با ورود عده‌اي افرادي بدون لباس فرم مشخص، درگيري و دستگير كردن هسته‌ي مركزي افراد معترض در كوي دانشگاه - كه بر اساس گفته‌هاي شاهدان عيني عمدتا مسوول سردادن شعارها و سنگ پراني‌ها به نيروي انتظامي بودند - شدت تجمع به طور قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته و كوي دانشگاه از آن پس آرام بود.

حسام‌الديني علامه، دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، در گفت‌وگوبا خبرنگار ايسنا درباره موضع انجمن اسلامي درباره حوادث شب گذشته(سه‌شنبه) كوي دانشگاه تهران، هرگونه ارتباط اين تجمع با اعضاي انجمن را رد كرد.

علامه گفت:« شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي جهت نشست ساليانه غروب روز سه شنبه تهران را به قصد مشهد ترك كردند و در قضاياي شب گذشته حضور نداشتند.»

وي افزود:« به نظر انجمن حوادث چند روز اخير دانشگاه بايد ريشه‌يابي شود و مطمئنا قسمتي كه مربوط به اهانت روزنامه ايران است بايد پيگيري شود.»

وي ادامه داد:«بخشي هم كه مربوط به مسائل صنفي است. مسلما همواره در بحث رفاهي دانشجو اشكالات و نواقصي پيش مي‌آيد اما هم هموطنان آذري زبان و هم دانشجوياني كه پيگير مسائل سياسي هستند را به خويش‌تن داري دعوت مي‌كنيم تا مانع از اين شوند كه با توجه به نزديكي به فصل امتحانات آرامش رواني دانشگاه نيز به هم بخورد.»

علامه ادامه داد:« مطمئنا كساني هستند كه تمايل دارند كه فضاي دانشگاه آشوب‌زده شود تا در آن فضا تمايلات خود را پيش ببرند و دانشجويان بايد با نگاه عاقلانه‌تري به اين قضايا نگاه كنند.»

وي گفت:« ارائه شدن چهره آشوب‌طلب و رفتارهاي غيرمدني به نفع دانشجويان و دانشگاه نيست و باعث مي‌شود كه در تقابل با اعتراضات غيرمدني، رفتارهاي غيرمدني در مقابل با دانشگاه ايجاد شود و اين‌گونه حريم علم شكسته مي‌شود.»

وي گفت:« از دانشجويان عزيز مي‌خواهيم حريم دانشگاه را حفظ كنند و اجازه ندهند با سوءاستفاده از به هم خوردن وضعيت دانشگاه پاي نيروهاي انتظامي و نظامي به دانشگاه باز شود.»

وي اظهار داشت:« طبق اسناد مسلم نزديك به 50 نفر از كساني كه از در قائله‌ي ديشب حضور داشتند از دانشجويان كوي دانشگاه نبودند و نزديك به 17 گالن بنزين و تعداد زيادي كوكتولمولوتوف تهيه شده بود و به سوي نيروهاي انتظامي و خيابان پرت مي‌شد كه نشان از برنامه‌ي از پيش تعيين شده دارد.»

علامه در عين حال ادامه داد:« هشدار مي‌دهيم حتي آشوب‌طلبي عده‌اي محدود و مشخص سبب اين بهانه نمي‌شود حريم دانشگاه نقض شود و عناصر غيررسمي و يا نيروهاي انتظامي به حريم دانشگاه پاي بگذارند. مسائل دانشگاه بايد با استفاده از نيروهاي داخل دانشگاه حل شود.»

معاون دانشجويي وزارت علوم از تصويب آيين‌نامه كانونهاي مشاوره دانشجويي، تهيه پرونده سلامت و پزشكي براي دانشجويان و اختصاص 5 درصد از بودجه رفاهي دانشجويان به سرانه مشاوره دانشجويي خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود ملاباشي، معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان، با اشاره به ضرورت توجه به بهداشت روان دانشجويان در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: اهميت اين مساله حتي از رفاه دانشجويي نيز بيشتر است زيرا مدعيان رفاه دانشجويي زياد هستند ولي مسايل ورزشي و مشاوره‌اي در دانشگاه‌ها به عنوان فوق برنامه تلقي مي‌شود.

وي با بيان اينكه آيين‌نامه‌ ادارات مشاوره يا همان كانونهاي مشاوره در هيات‌هاي امناي دانشگاه‌ها در حال تصويب است، گفت: در حال حاضر هيات امناي 10 تا 15 دانشگاه اين آيين‌نامه را بررسي كرده‌اند.

رييس سمينار بهداشت روان دانشجويان با اشاره به ضرورت پرداختن به بحث بهداشت روان دانشجويان از نظر وزارت علوم، تصريح كرد: مشاوره در توسعه پايدار دانشگاه، جلوگيري از فرسوده شدن دانشجو بر اثر فشارهاي رقابتي كنكور در زمان ورود به دانشگاه، قرار داشتن در سنين اوليه جواني و مواجهه با نيازها و تعارض‌ها، تجربه استرس‌هاي بدو ورود به دانشگاه، نگراني‌هاي دوران تحصيل و آينده شغلي دانشجويان اهميت زيادي دارد.

وي با تاكيد بر ضرورت توجه به مراكز مشاوره از منظر ويژگيهاي دانشجويان و محيط دانشجو، اظهار كرد: ويژگيهاي فردي زمينه ساز آسيب در برخي از دانشجويان است. در اين راستا ايجاد پرونده سلامت و پزشكي براي تهيه سابقه بيماري دانشجويان بايد مدنظر قرار بگيرد.

معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به راهكارهاي اين وزارتخانه تصريح كرد: توجه به مسايل تشكيلاتي، مالي و نيروي انساني مراكز مشاوره و همچنين توجه به سرانه مشاوره دانشجويي برخي از اقدامات بوده است كه براساس آن از امسال 5 درصد بودجه رفاهي دانشجويي به سرانه مشاوره دانشجويي اختصاص مي‌يابد و از آنجا كه سالانه يارانه‌ي نقدي بخش رفاهي بين 190 تا 300 هزار تومان است حدودا 15 هزار تومان به سرانه دانشجويي دانشجويان اختصاص مي‌يابد.

وي همچنين توجه به ضوابط تخصصي در جذب و به كارگيري مسوول و كارشناسان مراكز مشاوره دانشجويي را بسيار پراهميت عنوان كرد و گفت: تقويت مباني نظري بحث بهداشت رواني دانشجويان، هدايت و انجام پژوهش‌هاي كاردبري و بنيادي، برگزاري سمينارهاي بهداشت رواني دانشجويان و تهيه بانكهاي اطلاعاتي برخي از ضروريات بخش مشاوره است.

دكتر ملاباشي در خاتمه تدوين و اجراي برنامه‌هايي در زمينه شاداب سازي محيط‌هاي دانشجويي، توانمندسازي رواني اجتماعي دانشجويان از طريق آموزش مهارت زندگي، افزايش ارتباط موثر ميان دانشجويان، اساتيد و كاركنان دانشگاه‌ها، پيشگيري از آسيب‌هاي رواني اجتماعي، توجه به دانشجويان آسيب پذير و در معرض خطر، افزايش مشاركت دانشجويان در فعاليت‌هاي پيشگيرانه، توجه به نقش و جايگاه حوزه‌هاي موثر در بهداشت رواني دانشجويان را از ديگر ضروريات عنوان كرد.

دانشجونماها در درگيري شب گذشته مقابل كوي دانشگاه و كوي علوم پزشكي در درگيري با نيروهاي انتظامي، 5 تن از ماموران را از ناحيه سر زخمي كردند.

محمد تورنگ، رييس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا با بيان اين كه در درگيري شب گذشته عده‌اي از تفرقه‌افكنان دانشجونما در ميان دانشجويان كوي ظاهر شده و با در دست گرفتن هدايت بخشي از حادثه اقدام به حمله به سمت خودروهاي عبوري و تخريب اموال عمومي كرده بودند كه در اين حين ماموران نيروي انتظامي بر حسب وظيفه تامين امنيت وارد عمل شدند.

وي با اشاره به اين كه دانشجونماها با چوب و سنگ به سوي ماموران يگان ويژه و نيروهاي انتظامي حاضر در صحنه حمله كردند، افزود: در جريان اين برخوردها، سرهنگ خانچري، رييس مركز فوريت‌هاي پليسي 110 تهران بزرگ كه براي برقراري آرامش در صحنه حاضر شده بود نيز از سوي اين افراد از ناحيه سر مجروح شد.

رييس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ با اعلام اين كه پليس عاملان اين درگيري را منتسب به دانشجويان نمي‌داند، اظهار كرد: شب گذشته نيروي انتظامي با افرادي كه مخل امنيت عمومي شده و قصد آسيب رساني به اموال عمومي را داشتند، درگير و تعدادي را در اين رابطه دستگير كرد.

به گفته وي، تحقيقات اوليه از دستگير شدگان حاكي از آنست كه عوامل هدايت كننده اين درگيري منسوب به دانشجويان كوي نيستند.

در پي حوادث روز و شب گذشته در كوي دانشگاه، پليس از دانشجويان حاضر در كوي خواست كه با حفظ آرامش، خط مشي خود را از دانشجونماهايي كه با تشنج‌ زايي قصد بهره‌برداري از جو موجود دارند، را جدا كرده و از همراهي آنها خودداري كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha