• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8503-03586
  • خبرنگار : 71293

نوبخت در همايش يكصدمين سال قانون‌گذاري: پس از ابلاغ قوانين به دستگاه‌هاي اجرايي، هيچ نظارت سازمان‌يافته‌اي بر نحوه اجرا صورت نمي‌گيرد

محمدباقر نوبخت در ادامه‌ي همايش يكصدمين سال قانون‌گذاري به ارايه‌ي مقاله‌ي خود با عنوان بازگويي نقش احزاب در بهبود فرآيند قانون‌گذاري در ايران پرداخت و گفت: يكصدمين سال قانون‌گذاري فرصتي است تا ضمن برخورداري از تجربيات تلخ و شيرين گذشته و آگاهي از فراز و فرودهاي اين نهاد به‌ويژه در 6 دوره پيشين مجلس به دو سوال پاسخ دهيم؛ يكي اين‌كه ساز و كار انتخاب نمايندگان ذي‌صلاح و شايسته در جهت شكل‌گيري مجلس كارآمد چيست؟ ديگر اين‌كه روش بهبود فرآيند قانون‌گذاري چگونه است؟

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نماينده‌ي سابق مجلس افزود: در هر حوزه‌ي انتخابيه نمايندگان منتخب مردم بر اساس توانايي‌هاي احرازي در مشاغل قبلي و ميزان مردم‌پذيري و به سبب انتقاد به مشكلات و نگراني‌هاي مردم، از بين كانديداها و غالبا در رقابت، به مجلس راه پيدا مي‌كنند.

نماينده‌ي سابق مجلس با بيان اين‌كه قوانين كشور يكي پس از ديگري تصويب و براي اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ مي‌شود، به لوايح بودجه سالانه اشاره و تصريح كرد: لايحه‌ي بودجه‌ي دولت با تغييرات اندكي از سوي مجلس تصويب و براي اجرا ابلاغ خواهد شد كه پس از تصويب آن، به خاطر عدم دقت كافي در رسيدگي به رديف‌ها و بودجه شركت‌هاي دولتي، عدم رضايت مي‌كنند و به خاطر عدم توان پاسخگويي آنها، زمينه‌ي بازنگري با صرف هزينه‌هاي مادي و معنوي فراهم مي‌شود.

نوبخت خاطرنشان كرد: با اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس و تركيب كميسيون تلفيق مي‌توان چالش‌هاي مذكور در فرآيند رسيدگي به بودجه را تغيير داد.

وي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در احراز شرايط داوطلبين نمايندگي به مدرك كارداني (فوق ديپلم) اكتفا شده است و اين در حالي است كه جامعه فارغ‌التحصيلان دانشگاهي زيادي دارد. لذا داشتن مدرك فوق ديپلم بدون ضرورت بهره‌مندي از سوابق مديريتي و اجرايي، به هيچ وجه واقع‌بينانه نيست.

نوبخت پيشنهاد داد: با اصلاح قانون انتخابات و ضرورت برخورداري داوطلبان از سطح تحصيلات بالا، داشتن سوابق مديريتي و اجرايي نه تنها احراز شرايط از شائبه‌ي سياسي بودن فاصله مي‌گيرد، بلكه مجموعه‌اي از شايسته‌ها انتخاب مي‌شوند.

نماينده‌ي سابق مجلس با بيان اين‌كه تنظيم پيش‌نويس طرح‌ها و لوايح اولين گام قانون‌گذاري با انگيزه‌ي رفع موانع و مشكلات اجرايي و پر كردن خلاء قانوني است، پيشنهاد داد كه با اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس، قواعدي فراهم شود تا پيش‌نويس كليه طرح‌ها پس از بررسي‌هاي حقوقي، جهت امضا و طي مسير قانوني در اختيار نمايندگان قرار گيرد.

نوبخت هم‌چنين پيشنهاد داد كه هيات رييسه مجلس با دعوت از صاحب نظران در زمينه‌هاي مختلف، شرايطي فراهم كنند تا هيچ‌يك از طرح‌ها و لوايح و پيشنهادات در كميسيون‌هاي تخصصي بدون حضور كارشناسان بررسي نشود.

وي با بيان اين‌كه پس از ابلاغ قوانين به دستگاه‌هاي اجرايي، هيچ نظارت سازمان‌يافته‌اي صورت نمي‌گيرد، گفت: پيشنهاد مي‌كنم با تاسيس نهاد ويژه‌اي در مجلس و ارجاع وظيفه به ديوان محاسبات، شرايط براي بازبيني مصوبات و نظارت بر اجراي آن فراهم شود.

نوبخت در پايان تاكيد كرد: با اصلاح آيين‌نامه مجلس شرايطي فراهم شود كه اعضاي كميسيون‌هاي اصلي از بين نمايندگان باتجربه و با راي بالا انتخاب شوند و زمان رسيدگي به لايحه بودجه، از نيمه‌ي دوم هر سال آغاز شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha