• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8508-06105
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

خاتمي در جمع ايرانيان مقيم انگليس: منطقه تاب تحمل بحران ديگري را ندارد نوع برخورد در پرونده هسته‌يي با هدف جلوگيري از پيشرفت ايران صورت مي‌گيرد

خاتمي در جمع ايرانيان مقيم انگليس: 
منطقه تاب تحمل بحران ديگري را ندارد
نوع برخورد در پرونده هسته‌يي با هدف جلوگيري از پيشرفت ايران صورت مي‌گيرد

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها و تمدنها، اظهار داشت: ايرانيان مقيم خارج فرصتي مطلوب براي كمك به پيشرفت زادگاه خود دارند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در ديدار با جمع كثيري از ايرانيان و مسلمانان مقيم بريتانيا در مركز اسلامي انگلستان با بيان اين مطلب، افزود: در سالهاي پس از انقلاب به دستاوردهاي بزرگي در كشور رسيده‌ايم ، اما هنوز برخي عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي، علمي، فني، اقتصادي و مديريتي وجود دارد و كارهاي بسياري بايد در كشور انجام شود.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با برشمردن ويژگيهاي جغرافيايي، فرهنگي، تاريخي و سياسي ايران ، رابطه متقابل اسلام و ايران را يك معجزه دانست و گفت: ايرانيان بهترين دين را براي خود برگزيدند و اسلام نيز بهترين مسير را كه ايران بود، براي خود انتخاب كرد.

وي موقعيت جغرافيايي ممتاز، منابع طبيعي سرشار و متنوع، جواني و نشاط سرزمين، پيشينه تاريخي و هويت تمدني عظيم، پيش و پس از ظهور اسلام را از ديگر ويژگيهاي كمياب ايران توصيف، و اظهار داشت: ايرانيان از پيشتازان انديشه‌هاي روشنگري و حركت به سوي جامعه جديد مدني در منطقه و جهان شرق بوده‌اند.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها و تمدنها در ادامه با يادآوري اينكه چند ماه بيشتر از گرامي‌داشت سده انقلاب مشروطيت در ايران نمي‌گذرد، افزود: در اين جنبش اجتماعي خواست ملت براي تعريف حقوق مردم و تعيين حدود حكومت، در چارچوب قانون اساسي تحقق پيدا كرد، هر چند عواملي پس از وقوع اين انقلاب مانع از اجراي كامل آن شدند.

بر اساس اين گزارش خاتمي همچنين اظهار داشت: حتي جنبش اسلامي مردم ايران متفاوت از حركتهاي كشورهاي منطقه بوده؛ به گونه‌اي كه جمهوري اسلامي ايران پس از تشكيل خواستار گفت‌وگو بر اساس منطق بود، اما در موارد ديگر مانند افغانستان، به دنبال ايجاد ترور و وحشت بودند.

وي آزاديخواهي و استقلال طلبي را ويژگي بارز ايرانيان برشمرد و گفت: با ظرفيتهايي كه كشور ما دارد، بايد در مسير اعتلا و پيشرفت حركت كنيم ،اما برخي با دشمني و تهديد مانع از انجام اين كار مي‌شوند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه با اشاره به پيشرفتهاي كشور از قبيل توسعه مخابرات از طريق فيبر نوري، خودكفايي در توليد گندم، مهندسي ژنتيكي برنج، افزايش تعداد دانشجويان، سلولهاي بنيادي، نانوتكنولوژي، برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران را يكي از اين دستاوردها دانست كه برخورد با آن با انگيزه جلوگيري از پيشرفت كشور صورت مي‌گيرد.

وي همچنين با مردوددانستن نگراني‌هايي كه در قبال اهداف برنامه‌ي هسته‌اي ايران مطرح مي‌شود، گفت: ايران عضو "ان.پي.تي" است، علي‌رغم عضو نبودن در پروتكل الحاقي به شرايط سختگيرانه آن داوطلبانه عمل كرده و تحت بازرسي مداوم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد.

خاتمي با بيان اينكه با فتواي مقام معظم رهبري درباره حرام بودن تسليحات اتمي، حكم قاطع شرعي و حكومتي در اين خصوص در ايران صادر و اجرا شده است، خطاب به كشورهاي غربي گفت: رژيم‌هاي تحت حمايت شما در زرادخانه خود صدها كلاهك هسته‌اي انباشته‌اند، عضو ان.پي.تي نيستند و قطعنامه‌هاي سازمان ملل را نيز اجرا نمي‌كنند، در حاليكه ايران پيشنهاد منطقه عاري از سلاحهاي هسته‌اي را داده است.

وي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به اينكه ايران از طريق مذاكره به حقوق خود برسد و جامعه بين‌الملل نيز از ترديد ناشي از تبليغات منفي درباره اهداف برنامه اتمي ايران خارج شود، تاكيد كرد: منطقه تاب تحمل بحران ديگري را ندارد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها و تمدنها در ادامه با ابراز نگراني از وضعيت حاكم بر نظام سياسي جهان، خط مشي "تهاجم پيشدستانه" دولت آمريكا و برخي كشورهاي غربي و "تندروي و ترورهاي ارتجاعي" در واكنش به آن در برخي كشورهاي اسلامي را حلقه‌هايي دانست كه همديگر را تكميل مي‌كنند.

وي همچنين برآيند خدمت‌رساني اين دو خط مشي را ترويج موج اسلام هراسي براي خشن جلوه دادن دين اسلام و توجيه جنايات در كشورهاي اسلامي معرفي كرد.

رييس‌جمهور سابق كشورمان در اين نشست در پاسخ به سوالي درباره سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال تداوم اشغالگري كشورهاي بيگانه در عراق نيز گفت: ما از ابتدا با اشغال عراق مخالف بوديم، شايد هيچكس به اندازه ايران از سقوط ديكتاتور عراق بهره نبرد، اما با روش انجام اين كار موافق نبوديم.

وي با بيان اينكه ايران به سازمان ملل پيشنهاد داده بود در عراق نيز نظير فرمول مذاكرات كشور همسايه افغانستان عمل شود، تصريح كرد: متاسفانه دولت آمريكا در اوج خودپرستي به اين پيشنهاد اعتنا نكرد و با اشغال عراق باعث انتقال پايگاه تروريسم به عراق شد.

خاتمي با تاكيد بر اينكه تداوم اشغالگري وضعيت بحراني عراق را تشديد مي‌كند، پايان سريع اشغال اين كشور و همچنين تقويت دولت منتخب عراق تحت نظر سازمان ملل براي خروج آن از وضعيت كنوني را خواستار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha