• جمعه / ۲۶ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8508-14656

*منصور برقعي بجاي فرهاد رهبر*/كامل/ سي‌امين رييس سازمان مديريت با برنامه‌هاي جديد مي‌آيد اظهارات رهبر، برقعي، حسيني، شركا، كيارشي، نديمي و تمدن

*منصور برقعي بجاي فرهاد رهبر*/كامل/
سي‌امين رييس سازمان مديريت با برنامه‌هاي جديد مي‌آيد
اظهارات رهبر، برقعي، حسيني، شركا، كيارشي، نديمي و تمدن

حدود 60 سال سابقه و آمدن و رفتن 30 رييس براي يك سازمان مي‌تواند سوال برانگيز، تعجب‌آور و شايد به اعتقاد برخي عادي باشد اما اگر اين سازمان، يك سازمان حياتي براي اقتصاد يك كشور به نام "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي" باشد اندكي جاي شگفتي دارد! سي‌امين رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي رسما كار خود را آغاز كرد. او مهندس مكانيك است و نامش امير منصور برقعي.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايسنا، فرهاد رهبر كه با ورود دولت جديد در مركز برنامه‌ريزي كشور قرار گرفت پس از حدود 14 ماه فعاليت، رفتن را به ماندن ترجيح داد و هر چند كه ظاهرا استعفا نكرد اما رياست سازمان را به ديگري واگذار كرد. برقعي نيز كه از حدود سه ماه پيش با وي براي تصدي معاونت رييس‌جمهوري مذاكره شده بود و حتي روز چهارشنبه كه بحث تغييرات مطرح شد اين امر را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كرد بالاخره جانشين رهبر شد.

* رهبر فعلا سوت مي‌كند

در يكي دو ماه اخير و مخصوصا بعد از الحاق سازمان مديريت استان‌ها به استانداري‌ها و نيز بحث افزايش اعتبار بودجه‌اي استان‌ها موضوع استعفاي او مطرح شد ولي بارها خود و اطرافيانش تكذيب كردند. رهبر حتي در نشستي خبري تاكيد كرد كه " نه استعفا كرده و نه مي‌كنم" اما او حالا ديگر رييس نيست.

او اهل مصاحبه نبود و بيشتر عنوان مي‌كرد كه اول كار انجام مي‌دهيم بعد حرف مي‌زنيم. شايد به همين خاطر بود كه پس از اينكه رييس جديد حكم گرفت وي باز هم صحبت نكرد. البته اين بار در دسترس بود ولي گفت "ترجيح مي‌دهم فعلا حرفي نزنم".

هر چند گفته مي‌شد كه رهبر در دولت خواهد ماند و در پست ديگري خدمت مي‌كند اما نزديكان به وي مي‌گويند او پيشنهاد معاونت رييس‌جمهور در بخش نظارت را نپذيرفته است.

* برقعي با برنامه‌هاي جديد مي‌آيد

رييس جديد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از برنامه‌ها و اهداف مهم خود براي اين سازمان در آينده خبر داد.

مهندس امير منصور برقعي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا از برنامه‌ها و اهداف جديد خود در سازمان مديريت خبر داد و افزود: در آينده برنامه‌هايي را به اجرا مي‌گذاريم كه قطعا مفيد و تازه است.

او كه در بيست ‌و يكمين سفر هيات دولت به كردستان سفر كرده بود، توضيح داد: در اولين برنامه كاري در سفرهاي استاني رييس‌جمهور شركت كردم و در آينده محور برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري خود را در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي منتشر خواهم كرد و همه اهداف و كارها روشن مي‌شود.

* حسيني تغييرات را به فال نيك مي‌گيرد

سيدمحمدقاسم حسيني ـ معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا، انتصاب جديد رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را به فال نيك گرفت و گفت: اين تغيير و تحولات ناگهاني در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و در فصل بودجه‌ريزي قطعا تاثير زيادي در اقتصاد كشور به جا نمي‌گذارد زيرا تمام سياست‌ها و چارچوب و اهداف بخشنامه مشخص و روشن است و هيچ وقفه‌اي در كار اتفاق نمي‌افتد.

وي ادامه داد: تكليف همه كار‌ها روشن است و همه افراد سر كار‌هاي خود هستند و به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از انجام تغييراتي در لايحه متمم بودجه هم خبر داد و گفت كه تكليف اين تغييرات با ورود رييس جديد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مشخص مي‌شود.

* شركا مي‌گويد اگر با برنامه باشد مشكلي نيست

دكتر حميدرضا برادران شركا ـ رييس‌ پيشين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا درباره تغيير فرهاد رهبر هر نوع تغيير و تحول يك باره در كشور را مناسب ندانست و توضيح داد: تغيير و تحولات هزينه‌هاي زيادي را به دنبال دارد و به ضرر اقتصاد كشور است.

به گفته او در حال حاضر بيشتر نگراني در اين است كه تغييرات بدون برنامه باشد و اگر تغيير و تحولات همراه با هدف باشد نگراني وجود ندارد.

وي گفت: ظاهرا براي بودجه چه در داخل و چه در خارج از سازمان اقداماتي صورت گرفته اما تكليف و قطعي شدن متمم بودجه 85 هنوز روشن و معلوم نيست و فقط بايد منتظر ماند كه چه اتفاقي در كشور رخ مي‌دهد.

رييس پيشين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با بيان اينكه هيچ شناختي از رييس جديد سازمان ندارد افزود: اين حكم از سوي رييس جمهور صادر شده و او مي‌تواند در هر زماني معاون خود را تعيين كند و به دليل ناآشنا بودن و مشخص نبودن كار‌ها بهتر است كليه قضاوت‌ها در آينده صورت بگيرد.

* كيارشي او را نمي‌شناسد اما مي‌گويد برنامه‌ها همان است كه بود

دكتر وحيد كيارشي ـ رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا، درباره تغيير و تحولات اخير در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و انتصاب رييس جديد اين سازمان تصريح كرد: فرهاد رهبر تمام كار‌هاي خود را روز چهارشنبه انجام مي‌داده و هماهنگ با برنامه‌هاي رييس جمهور بوده است و حتي بليت سنندج را داشت و آماده رفتن به سنندج بود.

به گفته او سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در جريان عميق موضوع نبوده اما اين كار خيلي هم اتفاقي رخ نداده است.

وي توضيح داد: در حال حاضر نيز با آمدن رييس جديد كار‌ها به روال قبلي خود ادامه پيدا مي‌كند و كليه بحث‌ها و قوانين و مقررات بودجه 86ـ 85 عوض نشده و كار‌ها دنبال مي‌شود.

كيارشي ادامه داد: من آشنايي با رييس جديد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ندارم و اين يك تصميمي‌ از قبل بوده و كسي در جريان اين امر نبوده است.

وي گفت: فرهاد رهبر رييس مستعفي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سمت معاون رييس جمهور در راهبري و اجراي سياست‌گذاري اصل 44 قانون اساسي را نپذيرفت.

او توضيح داد: ما از اهداف و برنامه‌هاي رييس جديد سازمان خبر نداريم و اميدواريم در آينده تغيير و تحولات جديد صورت بگيرد.

كيارشي در پاسخ به اين پرسش مبني بر جايگزيني سه تن از معاونان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اظهار بي اطلاعي كرد و افزود: من از جايگزيني اين معاونان خبر ندارم و فعلا نيز مشخص نشده است.

* تمدن از شهامت رهبر تقدير كرد

مرتضي تمدن اقدام فرهاد رهبر در كناره‌گيري از رياست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور را نقطه قوت براي مديريت فعلي كشور دانست و گفت: وقتي مديري معتقد به برنامه‌اي نيست و جاي خود را به كسي ديگر مي‌دهد، شهامت و نقطه قوت او را مي‌رساند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا تصريح كرد: آقاي رهبر در زماني كه در راس سازمان مديريت بود، عنصر خلاق و توانمندي بود، ولي از تصميم رييس‌جمهور مبني بر ادغام سازمان مديريت استان‌ها در استانداري‌ها راضي نبود هرچند سعي كرد پس از اين تصميم، حامي اين تصميم باشد، اما قلبا اين كار را قبول نداشت و با شهامت جاي خود را به كسي داد كه اين برنامه را قبول دارد.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا اين تغيير در زمان بودجه‌نويسي، تغيير در فرآيند تنظيم بودجه ايجاد مي‌كند يا نه؟ خاطرنشان كرد: اين تغيير در روند تنظيم بودجه، هيچ خللي ايجاد نخواهد كرد؛ چرا كه روند بودجه‌ريزي در سازمان مديريت، تابع چارچوب خاصي است و تيمي در سازمان مديريت، بودجه را مي‌نويسند و آن را به دولت و مجلس ارايه مي‌كند و الآن نيز آن تيم كار خود را انجام مي‌دهند و با تغيير رييس سازمان، تغييري در روند بودجه‌نويسي و زمان ارايه‌ي لايحه بودجه شاهد نخواهيم بود.

به اعتقاد اين عضو فراكسيون اكثريت مجلس، بهتر است كه آقاي برقعي رئوس برنامه‌هايش را تشريح و جهت‌گيري‌هايش را مشخص كند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ مجلس با بيان اين‌كه آقاي برقعي بايد خود را براي تحولات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آماده كند، چون هم‌چنان پرونده تغيير و تحولات در سازمان مفتوح است، عنوان كرد: برقعي بايد پس از مرحله‌ي اول تصميم ادغام سازمان مديريت استان‌ها در استانداري‌ها، براي مرحله‌ي دوم كه تغيير در ستاد سازمان مديريت است، آمادگي داشته باشد.

به گفته‌ تمدن احتمالا فرآيند بودجه‌نويسي تغيير خواهد كرد. ساختار نظام استخدامي كشور در درون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يا تغيير مي‌كند و يا منفك خواهد شد كه اين تغيير و تحولات بايد با كار كارشناسي و تعمق و تأمل كافي باشد، تا به سيستم شوك وارد نشود و مهم‌ترين مسووليت آقاي برقعي اين است كه ستاد سازمان مديريت را براي اين تغييرات آماده كند.

نماينده‌ مردم شهركرد اظهار كرد: احتمالا در نخستين جلسات كميسيون برنامه و بودجه پس از تعطيلات، كميسيون جهت آشنايي با برنامه‌هاي آقاي برقعي ميزبان وي خواهد بود.

* نديمي نگران وضعيت بودجه‌ريزي كشور است

ايرج نديمي ـ عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ـ به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: تغيير مديريت در ايران هزينه‌هاي غير قابل انكاري دارد و عزل و نصب‌هاي پس از آن، تغيير معاونان و مديران و نيز تغيير برنامه‌ها به دنبال آن صورت مي‌گيرد؛ لذا مي‌توان گفت كه تغيير مديريت عمدتا به هزينه منتهي مي‌شود، چون هر مدير جديدي مي‌خواهد خود را با سياست‌ها هماهنگ و مجموعه را نيز با سياست‌هاي خود همراه كند كه طبعا عزل و نصب‌هاي دروني هم ايجاد خواهد شد.

به گفته وي تغيير وزراء، معاونان و مديران اجرايي در دولتي كه سال اول خود را طي مي‌كند، هزينه‌هاي متعددي در پي خواهد داشت كه كمترين هزينه‌ آن فرار نيروهاي پخته و موثر از نظام اجرايي، بي‌ثباتي مديريتي در كشور و مخدوش شدن نظام آمايشي ـ مهندسي بودجه است.

وي تصريح كرد: در چنين نظام مديريتي نوعي تملق، رفتارهاي ناشي از بي‌ثباتي مديريت، عدم اميدواري و برنامه‌ريزي براي آينده و ريسك مديريت ديده مي‌شود؛ لذا از اين منظر هر نوع نگاه به تغيير مديران نگاه منتقدانه است.

نماينده‌ي مردم لاهيجان در مجلس، به وجود ديدگاه‌هاي مطرح شده در خصوص تحول در سازمان مديريت و انتصاب رييس جديد آن اشاره و اظهار كرد: ديدگاه اول مي‌گويد كه تغيير مديريت ناشي از شجاعت، قاطعيت و لزوم هماهنگي است و تغييراتي كه در بحث وزراء، معاونان رييس جمهور و يا استانداران به وجود مي‌آيد، مثبت است؛ چرا كه در راستاي بهبود عملكرد مديريت است.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس اضافه كرد: ديدگاه دوم معتقد است اين تغيير مديريت دو نتيجه و قضاوت منفي را به دنبال دارد. اول اينكه اين طور استنباط مي‌شود كه انتخاب مدير سازمان از ابتدا اشتباه و نادرست بوده است. دوم اينكه در عين توانمندي، لياقت و كارآمدي مدير سازمان او را تغيير داده‌ايم.

نديمي با بيان اينكه شخصيت علمي و اجرايي دكتر رهبر بر اكثر نمايندگان و مسوولان پوشيده نيست، افزود: غير قابل انكار بودن نزديكي دكتر رهبر به رييس جمهور و از طرفي كاركرد نه چندان روشن شخصيت جانشين ايشان در رابطه با نظام برنامه‌ريزي و مديريت درون‌سازماني به منزله‌ي آن است كه اين گونه تغييرات بايد هدف‌دار باشد و هزينه و درآمد آن مورد بررسي و محاسبه قرار گرفته باشد.

نماينده‌ي مردم لاهيجان در مجلس در ادامه به پيامدها و اثرات عزل و نصب‌ها و تغيير وزرا و معاونان در دولت اشاره و اظهار كرد: برخي از اين هزينه‌ها در كوتاه‌مدت و برخي ديگر در آينده معلوم خواهند شد، ولي مهم‌ترين هزينه فرار نيروهاي متخصص، پخته و موثر از نظام اجرايي كشور تحت عنوان بازنشستگي، بازخريد و انتقال‌هاي گوناگون است و طبعا ثبات مديريت در كشور دچار خدشه‌ي اساسي خواهد شد.

نديمي در خصوص تاثير اين عزل و نصب در تدوين بودجه‌ سنواتي كشور، گفت: طبعا بودجه‌ دولت بايد در ماه‌هاي مختلفي از جمله مهر، آبان و آذر مراحل نهايي شدن را طي كند و از تغيير مديريت آنهم در سطح معاونان رييس جمهور و رييس سازمان مديريت قطعا هزينه‌هاي سنگيني به دنبال دارد كه كمترين آن اين است كه بودجه‌ي سال گذشته با تغيير ارقام فرستاده شود و نظام آمايشي ـ مهندسي بودجه مورد ترديد قرار بگيرد.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس، در عين حال تصريح كرد: براي بودجه‌ 86 با چنين روندي با مشكلات عديده‌اي روبرو خواهيم شد كه بخشي از آن به نبود تحول و استفاده نكردن از تجارب و بخشي ديگر به كليشه‌اي شدن نظام بودجه‌نويسي و عملياتي نشدن بودجه كه شعار دولت نهم است مربوط مي‌شود.

* سابقه رييس جديد و حكم رييس‌جمهور

برقعي پيش از اين معاون برنامه‌ريزي وزارت نيرو بود كه روز چهارشنبه با حكم رييس‌جمهور، رياست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را بر عهده گرفته است.

وي در سال 1336 در شهرستان قم متولد شده و تحصيلات خود را در مقطع كارشناسي مهندسي مكانيك در دانشگاه علم و صنعت تهران به پايان رسانده است.

برقعي سابقه فعاليت در سپاه پاسداران را در كارنامه خود دارد و در طرح سد كرخه و فرودگاه امام‌خميني (ره) فعاليت داشته و مدتي نيز رياست شركت سپاسد را بر عهده داشته است.

دكتر محمود احمدي‌نژاد ـ‌ رييس جمهور ـ‌ روز چهارشنبه با تشكر و قدرداني از زحمات دكتر فرهاد رهبر، در حكمي مهندس امير منصور برقعي را به عنوان معاون رييس جمهور و رييس جديد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور منصوب كرد.

متن كامل حكم رييس‌جمهور خطاب به برقعي به اين شرح است:

" بر اساس اصل يكصد و بيست و ششم قانون اساسي و با توجه به تعهد، شايستگي، توان علمي و سوابق مفيد اجرايي شما، به موجب اين حكم جنابعالي را به عنوان «معاون رييس جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي» منصوب مي‌نمايم.

اهميت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در ايجاد تحول بنيادين در كشور بر هيچ‌كس پوشيده نيست. محروميت‌زدايي و عدالت‌گستري جز در متن و محتواي برنامه‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت پايدار نمي‌شود.

توزيع عادلانه ثروت ملي، پيشرفت و تعالي كشور، بهره‌گيري مطلوب از نيروي انساني توانمند اين كشور، از طريق برنامه‌ريزي‌ عالمانه، واقع‌بينانه و مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي ميسر است و اين مهم درگرو استفاده از همه نيرو‌هاي صاحبنظر، انديشمند و معتقد به مباني عدالت است.

ارتقاء سطح مديريت و برنامه‌ريزي جهت انجام وظيفه اصلي آن يعني برنامه‌ريزي و نظارت و همچنين حذف اقدامات و دخالت‌هاي غير‌ضروري در امور اجرايي و واگذاري كليه اقدمات اجرايي بخش دولتي به دستگا‌ه‌هاي اجرايي از وظايف مهم شماست.

اين سازمان بايد از توان همه نيرو‌ها در راه ارائه خدمات ارزنده در عرصه برنامه‌ريزي استفاده كند و جنابعالي در تحقق برنامه‌هاي چهارگانه دولت شامل، عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا، پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور با استفاده از اين ظرفيت وظيفه خطيري بر عهده داريد. از خداوند متعال توفيق شما را در تحقق اين مهم مسالمت دارم."

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha