• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۸۵ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-04939

/كامل/ليست مشترك ستادائتلاف اصلاح‌طلبان واعتماد ملي براي شوراها *حاجي:به برگزاري انتخابات بدون حاشيه پايبنديم *زماني قمي:ليست ما با نام اعتمادملي منتشرمي‌شود

/كامل/ليست مشترك ستادائتلاف اصلاح‌طلبان واعتماد ملي براي شوراها 
*حاجي:به برگزاري انتخابات بدون حاشيه پايبنديم
*زماني قمي:ليست ما با نام اعتمادملي منتشرمي‌شود

رييس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي ليست مورد ائتلاف اين حزب با ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراها را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) محمود زماني قمي اظهار داشت: اين ليست مشترك ميان اصلاح‌طلبان است كه اعتماد ملي اين ليست را با نام خود منتشر خواهد كرد و ممكن است ديگر احزاب و گروه‌ها نيز اين ليست را با نام مورد انتخاب خودشان معرفي كنند.

وي اسامي اين ليست را به اين ترتيب اعلام كرد: محمدعلي نجفي، معصومه ابتكار، احمد مسجد جامعي، پيروز حناچي، تقي‌زاده خامسي، علي نوذرپور، زهرا صدراعظم نوري، سيد شهاب‌الدين طباطبايي، سيد كمال تقوي‌نژاد، مهندس افشين حبيب‌زاده، عباس ميرزاابوطالبي، الهه راستگو، اسماعيل دوستي، هادي ساعي و حسن كريمي.

مرتضي حاجي سخنگوي ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز طي نشستي كه در همين راستا برگزار شد، اسامي مورد اشاره را به عنوان ليست مشترك بين اين ستاد و حزب اعتماد ملي اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد، چرا تا پايان مهلت قانوني تجديد‌نظرها واعلام نهايي صلاحيت‌ها، صبر نكرديد تا پس از آن ليست خود را ارائه كنيد، خاطرنشان كرد: منتظر شدن براي اعلام نهايي تاييد صلاحيت‌ها، به معني امضا كردن سند راي نياوردن است؛ چرا كه از زماني كه فرصت اعلام نهايي تاييد صلاحيت‌هاست تا روز شروع تبليغات،‌ تنها 48 ساعت وقت است. در اين مدت كوتاه، كسي نمي‌تواند هيچ فعاليتي انجام دهد. با توجه به اين قضيه ناگزير بوديم، بر دوستان تاييد صلاحيت‌شده قناعت كرده و از ديگران عذرخواهي كنيم.

حاجي در پاسخ به سوال ديگري تصريح كرد: ما سعي كرديم تاكنون به مسوولان اجرايي و نظارت اعتماد كامل داشته باشيم و آن‌ها را دعوت كرده‌ايم كه همه تلاش خود را براي اجراي دقيق مقررات، به طور يكسان براي همه‌ي كانديداها‌، مشابه اعمال كنند.

وي با بيان اين‌كه " تاكنون اتفاقي نيفتاده كه خلاف اين قضيه را ثابت كند" در عين حال به ردصلاحيت‌هاي گسترده كانديداها در برخي استان‌ها اشاره كرد و گفت: بطور كلي ما فكر مي‌كنيم، هم‌اكنون با اين اميد كار را بايد ادامه دهيم.

به گزارش ايسنا، سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه تلاش داريم به نحوي نيروهاي‌مان را ساماندهي كنيم كه سر هر صندوق، كساني براي نظارت حضور داشته باشند تا انتخابات بدون حاشيه برگزار شود، افزود: ما به برگزراي يك انتخابات بدون حاشيه پايبنديم و اميدواريم مسوولان اجرايي و نظارت نيز به قضيه پايبند باشند، تا يك انتخابات مورد قبول مردم برگزار شود.

حاجي ادامه داد:‌ برخي شهرها از جمله شيراز براي ارائه‌ي فهرست به دليل ردصلاحيت گسترده مشكلات جدي دارند. ما سعي كرديم در همه جاي كشور در انتخابات شركت كنيم و ستادهاي استان‌ها را به اين امر تشويق كرديم، اما در برخي جاها به دليل نداشتن كانديدا، نمي‌توانيم ليست ارئه دهيم،‌ اين مشكل بزرگ در استان‌ها تنها به دست هيات نظارت آن استان حل مي‌شود.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اين‌كه " قهر كردن از صحنه‌ي انتخابات، مناسب نيست و هيچ دستاوردي ندارد" افزود: ما از اين پس چون بيشترين تبليغات‌مان چهره به چهره خواهد بود، مردم را براي حضور در صحنه تشويق مي‌كنيم و مي‌گوييم به صحنه بياييد و به هركس كه مي‌خواهيد راي دهيد، قهر كردن هيچ دستاوردي ندارد. كساني كه به صحنه نمي‌آيند به اين معني است كه به سرنوشت خود بي‌تفاوت هستند و اين پسنديده‌ي يك شهروند متعهد و قابل، نيست.

حاجي درباره‌ي يكسان بودن فهرست انتخاباتي ستاد ائتلاف با حزب اعتماد ملي، خاطرنشان كرد: در استان‌ها كه از ابتدا، مشكلي از لحاظ ائتلاف، بين اعتماد ملي و ساير گروه‌ها وجود نداشت،‌در تهران نيز اعتماد ملي تمايل داشت كه بطور مستقل وارد شود،‌ اما بعد از رايزني‌ها، فهرست‌هاي‌مان از نظر كانديدا يكسان شد،‌ اما اين حزب، براي تبليغات مستقل فعاليت كرده و با فهرست مستقلي هم به صحنه مي‌آيد.

سخنگوي ستاد ائتلاف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد: آيا ائتلاف به معناي ادامه‌ي راه سازندگيست، گفت: اگر منظور اين است كه كشور را پيش ببريم و به توسعه برسانيم، هدف ما همين است،‌ اما اگر منظور اين باشد كه اين ائتلاف به دوره‌ي خاصي از دولت‌ها برگردد، اين طور نيست و ائتلاف ما ارتباط به هيچ دوره‌ي خاصي ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حاجي با تاكيد بر اهميت حضور مردم در تصميم‌گيري‌هاي مهم مانند انتخابات گفت: مردم با پايبندي به ضوابط مردم‌سالاري و هوشياري پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند و اميدواريم امسال نيز شاهد انتخابات باشكوه مردم باشيم.

وي هم‌چنين با تشكر از فرهيختگاني كه خود را براي خدمت به مردم در شوراهاي شهر و روستاها كانديدا كرده‌اند، گفت: از تمام خواهران و برادراني كه به دليل محدوديت تعداد نتوانستيم از وجود آن‌ها استفاده كنيم عذرخواهي مي‌كنم و هم‌چنين از آقاي اسحاق جهانگيري و خانم اشرف بروجردي تشكر خاص مي‌كنم كه با درخواست ما براي نامزدي ثبت نام كردند و تا آخرين لحظه ما را همراهي كردند و به اقناع طرفين كوشيدند و در نهايت تمايل خود را براي انصراف به عمل درآوردند.

وي افزود: ياد مي‌كنيم از نامزدهايي كه ثبت نام كردند اما تا امروز تاييد صلاحيت آن‌ها معلوم نشده و جاي آن‌ها در اين رقابت خالي است. علي‌رغم آن‌كه زودتر قرار بود نتايج اعلام شود، اما متاسفانه اين‌گونه نشد. البته هنوز فرصت قانوني تمام نشده و ما هم گله‌مند نيستيم اما علاقه‌مند بوديم زودتر اسامي را اعلام كنند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم‌چنين گفت: از مسوولان، دبيران كل و اعضاي احزاب اصلاح‌طلب تشكر مي‌كنيم كه با سعه صدر و پذيرش يك فعاليت مشترك، از سهم‌خواهي خودداري كردند و 15 نفر اسامي اعلام شده، كانديداي همه‌ي آن‌ها هستند و خوشحاليم از اين‌كه توانستيم به جمع‌بندي مناسب برسيم و اين سعه صدر براي گذشتن از حقي كه هر تشكيلاتي مي‌تواند از آن برخوردار باشد، از دستاوردهاي مهم اين انتخابات بود.

حاجي ادامه داد: ياد مي‌كنم از تشكل‌هايي كه در روز تاسيس ستاد در قالب گروه‌هاي 20 گانه حضور نداشتند اما در طول فعاليت‌ها ائتلاف را همراهي كردند. البته اين حمايت ادامه پيدا خواهد كرد. با تاكيد بر اين‌كه از اين تجربه‌ها براي فعاليت‌هاي آينده‌ي خود بهره‌ي فراوان ببريم.

به گزارش خبرنگار ايسنا سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به خبرنگاران گفت: اصلاح‌طلبان بر روي خواست‌هاي خود پا گذاشته و به اين جمع‌بندي رسيدند كه در كار جمعي كه خدا بيشتر همراه آن است نفع بيشتري وجود دارد و رسيدن به اين منافع، دستاوردي است كه در سطح ملي نيز دستاورد خوبي است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه ليست نهايي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تا چه حد منطقي است و آيا اين ائتلاف تكامل يافته‌ي ائتلاف شش روزه در زمان انتخابات رياست جمهوري بوده است يا نه؟ پاسخ داد: به نظر ما اين فهرست منطقي است؛ چراكه تلاش‌مان همواره اين بوده كه اين افراد تخصص‌شان مرتبط باشد با وظايف ده‌گانه‌ي شوراها و اين افراد تقريبا و تحقيقا حداقل با يكي از اين بندها مرتبط هستند و تلاش شده است افرادي در فهرست قرار بگيرند كه ملتزم باشند به اين‌كه طبق قانون شوراها فعاليت كنند و مهم‌تر اين‌كه چهره‌هاي انتخاب شده با رنگ و بوي كمتر سياسي و حزبي هستند. ما فكر مي‌كنيم اين تيم انسجام خوبي دارد و كانديداها با جديت در انجام وظايف خود خواهند كوشيد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اين‌كه براي رسيدن به هر تصميم جديدي يك پيشينه‌ي تجربي هم لازم است، خاطرنشان كرد: در اين ائتلاف از نتايج تلخ و شيرين گذشته استفاده شده است.

خبرنگار ديگري از حاجي پرسيد كه چه تضميني وجود دارد كه اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها پيروز شوند، پس از ورود به شوراها، مانند شوراي اول درصدد ورود به مجلس يا رياست جمهوري نباشند؟ و هم‌چنين به نظر مي‌رسد شوراي سوم با شوراي اول و دوم متفاوت است. آيا براي اين شورا سناريويي پيش‌بيني كرده‌ايد يا نه؟ حاجي پاسخ داد: ما با كانديداهاي‌مان اين موضوع را در ميان گذاشته‌ايم كه شوراي شهر جايگاه خاص خود را دارد و همه بايد با اين قصد ثبت نام كنند كه تا آخر در آن باقي مي‌مانند و در مجموعه شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان هم اين جمع‌بندي حاصل شده است كه اگر اكثريت با اصلاح‌طلبان بود و كسي خواست به هر دليلي از آن خارج شود، اصلاح‌طلبان به خروج او راي نخواهند داد. اما به هر حال رفتن از يك كار به كار ديگر در اين سطح از افراد از روي هدف نيست، بلكه ممكن است آن‌ها تشخيص بدهند كه بهتر است در بخش ديگري فعاليت كنند. اما ما تاكيد مي‌كنيم كه شوراي شهر جايگاه مهمي دارد و هركس كه اهل خدمت است بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را ببرد.

وي هم‌چنين درباره‌ي گروه‌هاي مردمي موسوم به جنبش مردمي اصلاحات گفت: اسم تعيين‌كننده نيست، بلكه محتوا مهم است. اين ستاد (ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان) بر اساس تصميم شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كه متشكل از 20 تشكل اصلاح‌طلب است و در طول فعاليت خود بيش از 10 الي 12 گروه بيرون از مجموعه نيز با آن همكاري كرده‌اند، تشكيل شده و هم‌چنين از حزب اعتماد ملي كه تشكيلات بزرگ و معتبر بيروني بود نيز دعوت به همكاري شد و فهرست مشتركي ايجاد كرديم ولي به هر حال چون اصلاح‌طلبان طيف وسيعي هستند ممكن است تشكيلاتي باشد كه بخواهد ليست ديگري ارايه دهد كه اين چيز بدي نيست و ما را نگران نمي‌كند. ما از آن‌ها نيز دعوت به همكاري كرديم و خواستيم كه آن‌ها اين همراهي را غنيمت بدانند اما اگر نظر ديگري داشته باشند نظرشان محترم است. ضمن اين‌كه با حضورشان در انتخابات فضا را پرشورتر مي‌كنند و از آن‌ها سپاسگزاريم.

حاجي افزود: اگر در شورايي كه تشكيل مي‌شود، همه‌ي اعضا از يك طيف نباشند، بناي ما بر همكاري است. مسايل شهر و روستا كه در شمار وظايف شوراهاي شهر و روستاست، موضوعاتي است كه براي همگان مشترك است. مثلا نمي‌توان گفت اگر اصلاح‌طلبان وارد فضاي دودآلود شوند ضرر مي‌بينند اما غيراصلاح‌طلبان نه. بلكه اين فصل مشتركي است كه در آن مي‌تواند يك تجربه‌ي همكاري خوبي را مشاهده كرد و از اين تجربه و دستاورد براي اين‌كه نزديك‌تر كار كنيم مي‌توان بهره برد. بنابراين فكر نمي‌كنم اين بد باشد كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان (اصولگرايي به معني مجازي آن) با هم فصل مشترك داشته باشند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي فهرست نهايي و سوابق كانديداها گفت: فهرست ما فهرست نهايي است و با توجه به اين‌كه افراد قطعي شده‌اند مشكلي پيش نمي‌آيد كه فهرست دچار تغيير شود. اين 15 نفر كه اسامي‌شان اعلام شده دور هم جمع مي‌شوند، برنامه‌ها را با هم مرور مي‌كنند و طبيعتا شهرداري كه انتخاب مي‌كنند بايد به اين برنامه معتقد باشد، اما اين بستگي به جمع‌بندي نهايي دارد كه نام شهردار را قبل از انتخابات اعلام كنيم يا بعد از آن.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي‌كنيد چند درصد شعارهاي‌تان تحقق پيدا مي‌كند؟ گفت: اين برنامه‌اي است كه شورا به آن پايبند خواهد بود و جايي كه ممكن است نياز به كمك دولت و مجلس داشته باشيم بستگي دارد به ميزان پذيرش و همكاري آن‌ها. اما تا جايي كه به شوراي شهر مربوط باشد، مطمئنا به برنامه‌هاي خود عمل خواهد كرد. از اين جهت خوشبينيم كه مشكلي با دولت نخواهيم داشت؛ چون در اين‌جا مسايل مشترك و غيرسياسي است كه دو جناح مي‌توانند در آن با يكديگر همكاري كنند.

حاجي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي نقش آقايان خاتمي، هاشمي و كروبي در رسيدن به ليست واحد گفت: آقاي كروبي دبيركل يك حزب است، بنابراين نقش مستقيمي در توافق بين ستاد و حزب اعتماد ملي داشته است. اما آقايان خاتمي و هاشمي نه در تنظيم فهرست دخالتي داشتند و نه در اين‌كه با كسي به تفاهم برسيم يا نه. البته ما منكر ديدارهاي‌مان با آقاي خاتمي نيستيم اما ايشان فقط تاكيدشان بر اين بود كه به تفاهم برسيم و روي افراد انتخابي، نه آقاي هاشمي و نه آقاي خاتمي دخالتي نداشتند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اين‌كه هنوز فضاي انتخاباتي آماده نيست، گفت: ما فكر مي‌كنيم راي اكثريت را مي‌آوريم. البته هنوز فضاي انتخاباتي آماده نيست.

وي با بيان اين ادعا كه " طي يك نظرسنجي متاسفانه مشاركت مردمي كمتر از 40 درصد نشان داده شده است" ادامه داد: اين نشان مي‌دهد هنوز برخي اصلا حتي نمي‌دانند كه روز انتخابات چه روزي است و اين به عهده‌ي رسانه‌ها و راديو تلويزيون است كه به ايجاد اشتياق انتخاباتي كمك كنند. ما انتظار داريم با توجه به اين‌كه مردم ما فرهيخته هستند به ليست انتخاباتي ما راي دهند؛ چرا كه اين افراد سوابق‌شان در حوزه‌هايي كه فعاليت كرده‌اند شناخته شده است و به نظر ما لازم نيست كه چهره‌هاي كشوري باشند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، حاجي خاطرنشان كرد: سعي ما در اين راستان بوده كه از بين حدود 200 نفر، نامزدهاي متعلق به اردوي اصلاح‌طلبان، با نگاه به صلاحيت‌هاي فردي و تخصص‌هاي مرتبط با وظايف شوراي شهر و پايبندي به ضوابط كار جمعي و يك فعاليت مشترك تيمي كه در خدمت مردم باشد، كانديداهاي خود را انتخاب كنيم.

وي با بيان اين‌كه " براي مديريت شهر تهران، برنامه‌اي تهيه كرده‌ايم" خاطرنشان كرد: البته در استان‌ها و شهرهاي ديگر متناسب با شرايط هر يك از آن‌ها و با نگاه كلي به اصول برنامه‌ي جداگانه‌اي در ستاد، تدوين و اعلام خواهد شد.

حاجي با تاكيد بر اين‌كه " برنامه‌ي مربوط به شهر تهران بزرگ را رايزني با متخصصان و بهره‌گيري از اسناد و مطالعات موجود در شهرداري و مراكز تحقيقاتي و تماس‌هاي نسبتا نزديك و مستمر با برخي شهروندان براي مشخص كردن مشكلات و نظرات آن‌ها، تدوين‌ كرده‌ايم" در عين حال به برخي رئوس اين برنامه اشاره كرد و گفت: براي تدوين هر برنامه و شناختن وضعيت آن‌چه براي آن برنامه‌ريزي مي‌كنيم مقدماتي لازم است، لذا نگاه به نارسايي‌ها در شهر تهران كه براي همه ملموس باشد، در ابتدا مورد توجه ما واقع شده است.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مسائلي نظير آلودگي هوا، حاشيه‌نشيني و مشكلات شديد مردم حاشيه‌نشين،‌ وضعيت حمل و نقل، ناامني و بافت قديمي شهر را از جمله مواردي عنوان كرد كه مورد توجه قرار گرفته است.

حاجي با بيان اين‌كه " با تاسيس شوراي شهر، امكان مشاركت مردم در تصميم‌سازي‌ها نسبت به گذشته افزايش يافته است" خاطرنشان كرد: با تاسيس شوراياري‌ها و توزيع اختيارات در بين منتخبين مردم در محلات مختلف،‌ امكان مشاركت مردم در تصميم‌سازي‌ها به مراتب افزايش مي‌يابد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، در ادامه‌ي سخنان خود خاطرنشان كرد: براي دستيابي به يك شهر توسعه يافته، آرام و آرام بخش و محيط زيست مطلوب براي شهروندان تهراني، حدود 10 محور برنامه‌هايي پيش‌بيني شده است كه دو برنامه كوتاه‌مدت و بلند‌مدت را براي آن پيش‌بيني كرده‌ايم.

وي ‌محور ايمني و سلامت شهروندان، تامين آرامش و امنيت رواني شهروندان، ساماندهي اقتصاد شهري مبتني بر منابع پايدار، تامين فضا و امكانات براي اوقات فراغت مردم را از جمله محورهاي مذكور برشمرد و خاطرنشان كرد: تيم‌هايي را بطور مشخص براي هر محله و برآورد نيازهاي آن‌ها، مشخص كرده‌ايم كه در برنامه‌هاي محلي مورد توجه ما قرار گرفته و در زمان مقتضي به آن پرداخته خواهد شد.

حاجي ترافيك شهر تهران را به عنوان معضل مهم شهروندان از ديگر محورهاي مذكور عنوان كرد و گفت: ساده و روان‌سازي مقررات اداري براي پاسخگويي سريع، ساماندهي سيما و كالبد شهر، توسعه‌ي مشاركت مردم در امور و بها دادن به سرمايه‌داران انساني، ترغيب و تشويق بخشي خصوصي و حمايت از سرمايه‌گذاران و جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي كمك بيشتر به مسائل مورد نياز شهري، از ديگر محورهاست.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، امور اجتماعي، فرهنگي و آموزشي، توسعه‌ي فرهنگسراها و ايجاد تنوع بيشتر در فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري و فراهم‌كردن مكان‌هايي كه جوانان با فراغ بال به پرورش استعدادهاي خود بپردازند و همچنين توجه ويژه به مناطق حاشيه‌اي و ساكنين اين مناطق را از محورهاي ياد شده برشمرد.

حاجي مسائل زوج‌هاي جوان و مشكل مسكن آن‌ها و فرهنگ مسكن‌سازي و تهيه‌ي مسكن استيجاري با قيمت مناسب را از ديگر محورهاي مدنظر، عنوان كرد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه‌ي سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه گام بعدي اصلاح‌طلبان را براي فعاليت‌هاي انتخاباتي جويا شد، گفت: تبيين برنامه‌ها، معرفي چهره كانديداها و برگزاري مراسم و اجتماعات و گفت‌وگوي رودررو با مردم، ‌از برنامه‌هاي آينده ماست، البته برخي از احزاب و تشكل‌ها به طور جداگانه ستادهايي را تاسيس كرده‌اند كه البته ما علاقه‌منديم هر حزبي كه توانايي دارد اين كار را صورت دهد.

وي خاطرنشان كرد: 15نفري كه اسم‌شان به عنوان كانديداهاي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان خوانده شد، كساني هستند كه صلاحيت‌شان تاييد شده است.

به گزارش ايسنا هم‌چنين زماني قمي در نشست مطبوعاتي حزب اعتماد ملي در مورد انتخابات مجلس خبرگان اظهار داشت: سياست حزب اعتماد ملي در حمايت از كانديداهاي انتخابات خبرگان در درجه‌ي اول خط امامي و اصلاح‌طلب بودن كانديداهاست كه اگر تعداد قابل توجهي اين ويژگي را نداشته باشند به عناصر مستقلي روي مي‌آوريم كه با امام(ره)، انقلاب و جمهوري اسلامي قرابت داشته باشند.

وي با بيان اين‌كه " خط قرمز حزب اعتماد ملي در حمايت به طور كلي افراطي‌گري است" تاكيد كرد: عناصري كه احتمالا راي مردم را زينت بدانند و جامعه را مدرج كنند و به بهانه‌هايي جمهوريت را كم اهميت جلوه دهند قطعا مورد حمايت حزب اعتماد ملي نخواهند بود.

وي خاطرنشان كرد: حزب اعتماد ملي معتقد است جمهوري اسلامي با همان مايه و پايه‌اي كه امام ارائه كرده بايد تقويت و حمايت شود، بنابراين تفكري كه در مسير تقويت مسير اسلاميت و جمهوريت توام با هم گام برمي‌دارند، مورد حمايت حزب اعتماد ملي خواهد بود و به عناصري كه قرائت تازه‌اي را عرضه مي‌كنند توجه نخواهيم كرد.

وي با بيان اين‌كه " حزب اعتماد ملي قبل از سال 85 با اعلام رسمي توسط دبيركل آ،ن شركت در انتخابات و ارائه‌ي فهرست انتخاباتي را به عنوان دو عنصر ثابت حزب داشته است" گفت: امروز فهرست ما نهايي شده، اين سياست بدون كم و كاست ادامه پيدا كرده است.

وي از بخش‌هاي ديگر اصلاح‌طلبان خواست براي رقابتي شدن انتخابات و هدف‌هاي منطقي ديگر فهرست انتخاباتي خود را براي چهارمين دوره‌ي انتخابات خبرگان اعلام كنند و ادامه داد: اگرچه ممكن است تعداد كمي را بتوانند در فهرست خود معرفي كنند كما اين‌كه حزب اعتماد ملي نيز به اندازه‌ي تمام نمايندگان مجلس خبرگان نامزد نخواهد داشت و تنها حدود 70 نفر در فهرست پيشنهادي‌اش قرار دارد. بنابراين دوستان اصلاح‌طلب ما مي‌توانند با توافق‌هايي با ديگر اصلاح‌طلبان مانند حزب اعتماد ملي عمل كنند.

رييس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي ادامه داد: البته حزب اعتماد ملي قطعا گلايه‌ها و حتي اعتراضاتي را دارد اما در كنار آن شركت در انتخابات و ارائه‌ي فهرست انتخاباتي را جزء سياست لايتغير خود مي‌داند. به عنوان مثال آقاي كروبي در مورد حضور زنان در مجلس خبرگان نامه نوشتند و همچنين نامه‌ي اعتراض‌آميزي به روند صلاحيت‌ها نوشته شد، اما شركت در انتخابات و ارائه‌ي فهرست را به عنوان يك اصل مسلم براي رقابتي كردن و سلامت انتخابات و معرفي افراد شايسته جزء موضوعات اساسي خود مي‌دانيم.

زماني قمي در مورد رد صلاحيت عباسي فرد و مجيد انصاري در انتخابات خبرگان، گفت: ما اعتراض خود را در قالب نامه‌ي آقاي كروبي اعلام كرديم و هنوز هم از رد صلاحيت آقايان عباسي فرد و مجيد انصاري در رقابت انتخاباتي شديدا اظهار تاسف مي‌كنيم و طبعا اگر مسيري براي تلاش باقي بماند آقاي كروبي دريغ نخواهد كرد، اما بسيار علاقمند بوديم به گونه‌اي ديگر با آقاي عباسي فرد و مجيد انصاري رفتار مي‌شد.

وي در مورد انتخابات شوراهاي شهر و ارائه‌ي ليست از سوي تشكل متبوعش، گفت: ليست حزب اعتماد ملي با اجماع صد در صد از سوي اصلاح‌طلبان ارائه خواهد شد.

وي در راستاي ارائه‌ي يك ليست از سوي حزب اعتماد ملي و ائتلاف اصلاح‌طلبان از كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي، گرامي‌مقدم، مهندس نوروززاده و گرشاسبي از اعضاي شوراي مركزي حزب تقدير كرده و همچنين از ديگر شخصيتهاي كشور مانند حجت‌الاسلام‌والمسلمين خاتمي، سيد حسين مرعشي و مرتضي حاجي كه براي تحقق وحدت و همگرايي تلاش كردند قدرداني كرد.

وي با بيان اين‌كه " سياست حزب اعتماد ملي تفاهم بوده و هست" گفت: در اين سياست به بعضي از دوستان خود در جبهه‌ي اصلاح‌طلب اثبات كرديم كه حزب اعتماد ملي و شخص آقاي كروبي مصالح كشور و مردم براي‌شان بسيار بااهميت است و به رغم شايعاتي كه نسبت به موضع‌گيري‌هاي حزب در جامعه شده بود سرانجام وحدت و همگرايي با پادرمياني و حمايت كامل حزب اعتماد ملي محقق شد و اين سياست چيزي نبود جز موضع مدبرانه‌ي آقاي كروبي كه براي مجموعه‌ي حزب اعتماد ملي در كشور داشتند.

وي ادامه داد: بنابراين به نظر مي‌رسد ديگر فضايي كه در گذشته شاهد آن بوديم و نظرات متفاوتي كه درخصوص حزب مطرح مي‌شد، امروز آن نظرات و بهانه‌ها مرتفع شده است.

وي با بيان اين‌كه " تعدادي از جناح رقيب نسبت به اصل تفاهم و تعامل خوشحال نبودند" گفت: با هر نگاهي كه دوستان رقيب و نيمه رقيب به ما داشتند امروز حادثه و واقعه‌اي را به تماشا مي‌نشينند كه در آن همگرايي به جاي واگرايي برجسته شده است و اصل اين تفاهم به نفع مردم و منافع كشور خواهد بود.

وي با اشاره به روند شكل‌گيري تفاهم در ميان حزب متبوعش با ديگر اصلاح‌طلبان، گفت: در سياست تفاهم سعي خواهد شد فهرست‌هاي انتخاباتي در مراكز استان‌ها و تهران با حداكثر اشتراك و حتي انطباق به مردم ارائه شود. حزب اعتماد ملي به عنوان يك جريان تازه شكل گرفته كه خود را در همه‌ي استان‌ها و كل كشور گسترش داده، علاقمند است كه در كنار هدف‌هاي مهم ديگر حزب را به عنوان يك تشكل بزرگ، فراگير و مردمي به ايران معرفي كند. بنابراين عنصر مهم سياست و تفاهم از نظر حزب اعتماد ملي آن خواهد بود كه فهرست‌هاي مشتركي در كل كشور فقط با نام حزب اعتماد ملي منتشر شود. البته ممكن است تشكل‌هاي ديگر نيز همان فهرست مشترك اصلاح‌طلبان را با نام‌هاي ديگر منتشر كنند. البته علت انتشار فهرست اصلاح‌طلبان با نام حزب اعتماد ملي معرفي بيشتر حزب است.

وي گفت: همچنين سياست دوم حزب اعتماد ملي كه توسط دبيركل عنوان مي‌شود آن است كه به شوراهاي استاني اختيار داده‌اند با مدلي كه خود طراحي مي‌كنند گروه‌هاي اصلاح‌طلب در استان‌هاي خود به تفاهم برسند و ليست مشترك با تابلوي اعتماد ملي منتشر كنند.

وي با بيان اين‌كه "شكل‌گيري تفاهم در شهر تهران با تلاشي كه از مرداد سال جاري شروع شد و ادامه پيدا كرد آغاز شد" افزود: با دريافت حدود 200 نام در فهرست‌هاي نامزدها و تلاشي كه مهندس نوورززاده و گرامي مقدم به عمل آوردند همچنين با تدوين شاخص‌هايي كه عمدتا مبتني بر عمران شهري، برنامه‌ريزي شهري، اقتصاد، حقوق شهري و سوابق و تجربيات نامزدها در خصوص مديريت شهري و موضوعات مشابه بود به تعداد 50 نفر رسيديم.

وي ادامه داد: پس از دقت بيشتر و گفت‌وگوهاي فشرده‌تر و راهنمايي‌هاي دبيركل حزب و تلاش‌هايي كه صورت گرفت، خوشحاليم كه اعلام كنيم اصلاح‌طلبان و نيروهاي خط امام در شهر تهران براي نامزدهاي پيشنهادي ويژه انتخابات سومين دوره‌ي شوراي شهر تهران به فهرست كاملا واحد رسيده‌اند.

رييس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي ادامه داد: براي ما موضوعات مورد انتظار مردم در شهر تهران يك اولويت است. دادن شان لازم به پايتخت كشور كه عقبه‌ي بزرگي از تمدن و ديانت را با خود دارد، جزء موضوعات اصلي شوراي شهر آينده خواهد بود. همچنين كار و تلاش، همگرايي و همدلي در درون اعضاي شهر از مهمترين عناصر مورد توجه حزب اعتماد ملي خواهد بود، بنابراين تركيب پيشنهادي ليست به گونه‌اي است كه اين ويژگي‌ها در آن‌ها محقق و مستمر باشد.

وي از حاشيه‌نشيني، ترافيك، محيط زيست و پاركينگ اتومبيل به عنوان معضلات شهر تهران ياد كرد و گفت: حزب اعتماد ملي در مورد هركدام از اين معضلات، برنامه‌هايي دارد كه طي روزهاي آينده از طريق رسانه‌ها ارائه خواهد كرد.

وي با بيان اين‌كه " سعي كرده‌ايم عناصر منطبق با امكانات شهر تهران را معرفي كنيم واز دادن وعده‌هاي ناشدني پرهيز خواهيم كرد" گفت: همچنين از فعاليت‌هايي كه با وظايف شوراها ارتباط نداشته باشد، پرهيز خواهيم كرد. به عنوان مثال ما به شفاف‌سازي منابع مالي و بودجه‌اي در شهر تهران اهميت خواهيم داد و گزارش دوره‌اي از آن‌چه در شوراي شهر تهران و شهرداري خواهد گذشت، ارائه مي‌كنينم. همچنين جزء سياست‌هايمان است كه ساكنان هر منطقه از درآمدهاي و هزينه‌هاي منطقه خود مطلع باشند، بنابراين اصل شفاف‌سازي در شهر تهران در سياست ما گنجانده شده است. همچنين اصرار داريم مذاكرات شوراي شهر به صورت علني به نظر مردم برسد، زيرا خود مردم شكل‌دهنده‌ي شوراها هستند، بنابراين بايد از تصميم‌گيري‌ها مطلع شوند و بتوانند نظرات خود را از طريق نمايندگان به شوراي شهر برسانند.

وي با بيان اين‌كه شعار انتخاباتي حزب متبوعش "تهران ما به تو مي‌انديشيم" است، گفت: ما با اين شعار وارد عرصه‌ي انتخابات خواهيم شد.

وي در مورد معرفي شهردار نيز گفت: مصاديقي را به عنوان شهردار داريم كه طي روزهاي آينده و در زمان خودش شهردار را نيز قبل از انتخابات معرفي خواهيم كرد.

رييس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي با بيان اين‌كه" جلسات علني شوراي شهر بايد مانند مجلس از شبكه‌ي راديويي پخش شود" گفت: در واقع شوراي شهر بايد يك شبكه‌ي راديويي مجزا داشته باشد و در صورتي كه ما پيروز شويم از سازوكار قانوني استفاده كرده و يك شبكه‌ي راديويي براي جلسات شوراي شهر اختصاص خواهيم داد.

زماني قمي در مورد حضور پرشور مردم در انتخابات، گفت: قطعا براي رقابتي شدن و يك انتخابات رقابتي پرشور تلاش مي‌كنيم و البته به اندازه خودمان تاثيرگذار هستيم ، بنابراين مجريان و ناظران بر انتخابات نيز در ايجاد فضاي انتخاباتي مناسب و پرشور موثر هستند اما ما به سهم خود و به عنوان احزاب اصلاح‌طلب براي حضور گسترده‌ي مردم در انتخابات گام برمي‌داريم.

وي تاكيد كرد: البته خبر همگرايي اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آتي تاثير مثبتي بر حضور مردم درانتخابات خواهد گذاشت.

وي در پاسخ به اين سوال كه احزاب و رسانه‌ها فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را انجام مي‌دهند اما مردم نسبت به انتخابات آتي بي‌تفاوت هستند، گفت: مردم به موضوعاتي كه پيرامون‌شان اتفاق مي‌افتد حساسيت لازم را نشان مي‌دهند، البته ما از نخبگان و احزاب انتظار داريم كه با سعه‌ي صدر به ميدان بيايند و مردم را براي حضور پرشور ترغيب كنند.

وي با بيان اين‌كه " ما در شهرها و استان‌هاي مختلف تفاوت‌هايي را در مورد تاييد يا رد صلاحيت افراد داشته‌ايم" گفت: در برخي شهرها مانند اروميه و اصفهان ما براي ارائه‌ي فهرست انتخاباتي تا اين لحظه دچار مشكل هستيم مگر اين‌كه تعدادي از اين افراد تاييد صلاحيت شوند و برگردند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آقاي كروبي و آقاي خاتمي طي جلسه‌اي ليست اصلاح‌طلبان را نهايي كرده‌اند؟ گفت: اصلا اين‌گونه كه در برخي مطبوعات عنوان شده نبوده است، آقاي خاتمي و آقاي كروبي با هم ليست را تعيين نكرده‌اند، البته هر دوي آن‌ها تلاش‌هاي زيادي براي تفاهم و تعامل احزاب وگروه‌هاي اصلاح‌طلب در جهت رسيدن به يك ليست واحد داشته‌اند و ليست نهايي اصلاح‌طلبان و اعتماد ملي در جلسه‌اي با حضور بنده، مهندس نوروززاده، گرامي مقدم و آقاي حاجي نهايي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha