• جمعه / ۱ تیر ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8604-00150

خاتمي: با هيچ زني مصافحه نكرده‌ام عطاي قدرت رسمي را به لقاي آن بخشيده‌ام نزديکي اسلام و مسيحيت جهان را از دست کينه توزان مي رهاند

خاتمي:
با هيچ زني مصافحه نكرده‌ام
عطاي قدرت رسمي را به لقاي آن بخشيده‌ام
نزديکي اسلام و مسيحيت جهان را از دست کينه توزان مي رهاند

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در نشست ماهانه بنياد باران به بيان گزارشي از سفر اخير اروپايي خود پرداخت و رسما با تكذيب شايعه دست دادن با زنان در سفر اخير به ايتاليا، گفت: با هيچ زني مصافحه نكرده‌ام و فيلم ارايه شده با واقعيت همخواني ندارد.

خاتمي، فيلمي كه اخيرا عليه او در برخي از سايت‌هاي اينترنتي اصولگرايان منتشر شده و نشان دهنده مصافحه او با چند زن ايتاليايي است را مونتاژ شده خواند و آن را تكذيب كرد.

پيش از اين نيز دفترخاتمي در اولين اقدام و پس از انتشار آن با صدور بيانيه‌اي اين اقدام را تكذيب و انتشار فيلم را عملي غير اخلاقي و خلاف شرع خواند.

*جا را براي كسي تنگ نمي كنم

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق ايران در اين نشست يادآور شد : قدرتمندان و كساني كه مي‌خواهند در قدرت بمانند، بدانند كه من خطاب به خيلي‌ها اعلام كرده‌ام عطاي قدرت رسمي را به لقاي آن بخشيده‌ام تا قدرتمندان احساس نكنند مزاحمشان هستم. اما آنها مطمئن باشند كه به سرنوشت مردم، كشور، انقلاب و اسلام پشت نمي‌كنم و كمك مي‌كنم به ديگران كه بيايند.

رييس بنياد باران گفت: من جا را براي كسي تنگ نمي‌كنم اما انتظار داريم آنها نيز جا را براي ما تنگ نكنند. اجازه بدهند مردم انتخاب كنند. جاي هر كس را ملت تعيين مي‌كند، اما بايد امكان انتخاب نيز داشته باشد.

*طرح 4 ماده‌اي خاتمي براي پايان درگيري گروه‌هاي فلسطيني

خاتمي در ادامه سخنان خود با بيان تاسف و تاثر شديد از درگيري ميان گروه هاي فلسطيني با ارايه يك طرح 4 ماده‌اي از گروه‌هاي درگير در فلسطين خواست با پايان دادن به خونريزي‌ كه تنها دشمن را شاد مي‌كند، دل مسلمانان جهان را شاد كنند.

" تكيه بر تحريم كاربرد سلاح فلسطيني عليه فلسطيني، بازگشت سريع و بدون پيش‌شرط به مرحله گفت‌وگو ومذاكره، تشكيل مجدد دولت وحدت ملي با توجه به راي مردم در تشكيل پارلمان فلسطين و فعال شدن همه كشورهاي اسلامي وعربي به ويژه ايران، مصر، عربستان و سوريه براي حل بحران فلسطين" چهار محور عمده طرح سيد محمد خاتمي براي پايان دادن به كشتار فلسطينيان توسط يكديگر است.

خاتمي با اعلام آمادگي و آغاز تلاش خود براي اجراي اين طرح گفت: گروه‌هاي درگير در فلسطين بايد حرمت‌ رسالت بزرگ نام فلسطين و ملت فلسطين را داشته باشند،‌ گروه‌هايي كه همه آنها سابقه‌ مبارزاتي دارند و تلاش مستمر آنها براي حفظ حقوق وموجوديت ملت فلسطين قابل قدرداني است، امروز متاسفانه به گونه‌اي مقابل هم قرار گرفته‌اند كه تنها دشمن از آن بهره مي‌برد.

* نزديکي اسلام و مسيحيت جهان را از دست کينه توزان مي رهاند

رييس جمهور سابق ايران در ادامه سخنان خود در نشست ماهانه بنياد باران در بيان گزارش سفرهاي خارجي خود گفت: نزديکي اسلام و مسيحيت جهان را از دست کينه توزان مي رهاند و در سفر اخير خود به اروپا بر لزوم نزديکي اسلام و مسيحيت با بهره‌گيري از دو محور ديني مشترک عدالت و محبت تاکيد کردم.

خاتمي که در سفراخيرش به ايتاليا و واتيكان با "پاپ" رهبر كاتوليك‌هاي جهان "پرودي" نخست وزير و "دالما" وزير خارجه ايتاليا ديدار و گفت وگو کرده است با اشاره به ديدار 55 دقيقه‌اي خود با پاپ گفت:‌ پاپ كه يك آلماني است و سخت به آيينش پاي بند است در اين ديدار بارها، سخنان قبلي خود در باره اسلام را توجيه و ترميم کرد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌گوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، فقر، تبعيض، گسترش سلاح‌هاي اتمي، بحران عراق و خاورميانه را به عنوان محورهاي گفت‌وگوهاي خود با رهبرکاتوليک‌هاي جهان برشمرد .

خاتمي افزود: در اين ديدار به پاپ گفتم فقدان دو عامل محبت وعدالت باعث شده ظلم ، نفرت و کينه در دنيا پراکنده شود، در حالي که اين دو عامل مهمترين محورهاي دو دين ابراهيمي اسلام و مسيحيت هستند.

وي با بيان اين که مي توان با تکيه بر دو محور عدالت و محبت و نزديک کردن دنياي اسلام و مسيحيت جهان را از دست کينه توزان و کساني که بذر تبعيض مي پاشند در آورد و جان ملت‌ها را آزاد کرد، افزود بايد در مسير تفاهم پيش رفت.

*نتيجه تعلل اروپا در حل موضوع هسته اي ايران

رييس جمهور سابق كشورمان گفت: در ديدار با رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا، با اشاره بر حسن نيت تهران و تعلل بزرگ اروپا در حل موضوع هسته‌اي ايران تحت فشار آمريکا، بار ديگر تاکيد کردم روش تعلل آميز اروپا اين بدبيني را در ايران ايجاد کرد که غرب مي خواهد ما را از حقوقمان محروم کند.

خاتمي افزود: در گفت‌وگو با نخست وزير ايتاليا تاکيد کردم که ايران از تکنولوژي هسته اي محروم نخواهد شد.

وي گفت: در اين باره با دالما، وزير خارجه ايتاليا مفصل‌تر صحبت کردم . به او گفتم ايران نيرومندترين و قوي ترين کشور منطقه است و اروپا بايد از اين موقعيت استفاده کند و با نزديک شدن به ايران با حفظ احترام متقابل در کل خاورميانه حضور داشته باشد و بتواند خود را از فشارهاي آمريکا رها کند.

وي در نشست اعضاي باران همچنين به ديدار خود با دانشجويان دانشگاه‌هاي ايتاليا در دانشگاه "گري کوريانا"، ‌جلسات پرسش و پاسخ در "ناپل" و "بارلي" و شرکت در جشنواره ده روزه شهر فرهنگي "اودينه" اشاره کرد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ ها همچنين به ديدارش با "لاگوس" رييس‌جمهور شيلي در نروژ ، ‌سخنراني در دانشگاه "سنت گالن" سوييس و شرکت در سي وهفتمين سمپوزيوم "سنت گالن" اشاره کرد.

*مردم بايد هميشه در همه صحنه‌هاي رشد و آباداني و آزادي حاضرباشند

رييس بنياد باران همچنين در بخشي از سخنان خود در نشست ماهانه اين بنياد با اشاره به تصويب گزارش عملكرد سال 1385 بنياد باران و نيز تصويب برنامه‌هاي جديد باران در شوراي عالي اين بنياد گفت: از همه كساني كه تلاش كردند در اين بنياد باراني‌ ببارد و همه كساني كه مستقيم‌تر و با وقت بيشتر براي باران تلاش كرده‌اند، به ويژه اعضاي شوراي عالي بنياد و نيز آقايان دكتر محمدرضا عارف، رييس هيات مديره، جمشيد انصاري، مديرعامل قبلي و مرتضي حاجي، مديرعامل فعلي بنياد باران سپاسگزاري مي‌كنم، اعضاي بنياد باران و مردم ما بايد هميشه در همه صحنه‌هاي رشد و آباداني و آزادي حاضر باشند از جمله در عرصه انتخابات و دين خود را به ايران و اسلام ادا كنند.

مرتضي حاجي :

منتظر مجوز تاسيس مركز تحقيقات راهبردي باران از وزارت علوم هستيم

مرتضي حاجي، مديرعامل بنياد باران نيز در سيزدهمين نشست تخصصي بنباد باران با اشاره به تصويب گزارش عملكرد سال 1385 و برنامه فعاليت‌هاي جديد بنياد باران در شوراي عالي اين بنياد، گفت: مراحل تاسيس مركز تحقيقات راهبردي باران از جمله معرفي كادر اوليه هيات علمي اين مركز انجام شده و منتظر مجوز تاسيس اين مركز از وزارت علوم هستيم.

مديرعامل بنياد باران در اين سخنان افزود: هيات مديره بنياد باران در سال 1385 موفق شد بسيار جدي و منظم و با حضور همه اعضا جلسات خود را برگزار كند.

*فهرست چالش هاي مهم و اساسي كشور

حاجي در بيان برنامه‌هاي در دست اجرا و فعاليت‌هاي جديد بنياد باران گفت: در سال گذشته فهرستي از چالش‌هاي مهم و اساسي كشور كه حاصل مباحث منظم كميسيون‌هاي تخصصي بنياد باران بود در جلسات هيات مديره باران، بررسي، تصويب و براي استفاده مراجع ذيربط ارايه شد.

وي همچنين گفت: هيات مديره بنياد باران همچنين با استفاده از مباحث كميسون‌هاي تخصصي بنياد باران راهبردهاي ميان‌مدت و مسير آينده باران را تصويب و به تاييد شوراي عالي بنياد باران رسانده است.

*مطالعات تخصصي باران براي شوراي شهر، مجلس هشتم و دولت

مديرعامل بنياد باران گفت: همان گونه كه مطالعات تخصصي باران با ارايه برنامه‌هاي كارشناسي شده براي شوراي شهر تهيه و به دوستان شوراي شهر ارايه شد ، بنياد باران، مطالعات تخصصي ويژه مجلس هشتم و دولت را با استفاده از تجارب و توان تخصصي مديران گذشته كشور و ديگر اعضاي بنياد باران در دست انجام دارد كه پس از نهايي شدن منتشر مي شود.

* تشكيل موسسه خيريه اميد باران

مديرعامل بنياد باران در سخنان خود در نشست ماهانه اين بنياد از تشكيل و ثبت " موسسه خيريه اميد باران " خبر داد و افزود: حسين رضايي، به عنوان مديرعامل اين موسسه كار تجهيز موسسه را آغاز كرده‌است و به ياري خدا از سال آينده به ارايه خدمات مي پردازد.

* فعال شدن كميته نهادهاي مردم نهاد و ديگر كميته هاي اجرايي باران

وي همچنين از فعال شدن كميته نهادهاي مردم‌نهاد (NGO) و ديگر كميته‌هاي اجرايي باران خبر داد و گفت: ما ارتباط با NGO ها را نه با هدف تحت پوشش دادن آنها بلكه براي پيگيري اهداف مشترك با آنها آغاز كرده‌ايم و اميدواريم آن را به خوبي پيگيري كنيم.

گفتني است قرار بود در نشست ماهانه روز چهارشنبه باران كه سيزدهمين نشست تخصصي اين بنياد بود، احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت اصلاحات در باره مباني و سياست هاي حوزه فرهنگ در دولت اصلاحات سخن بگويد كه به دليل كسالت پيش آمده براي وي، اين بحث به نشست ديگر باران در آينده موكول شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha