• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8607-08167
  • خبرنگار : 71342

با حضور مهتاب كرامتي و نماينده‌ي يونيسف، برنامه‌هاي هنري روز جهاني كودك تشريح شد

با حضور مهتاب كرامتي و نماينده‌ي يونيسف،
برنامه‌هاي هنري روز جهاني كودك تشريح شد

امروز "مهتاب كرامتي" سفير حسن نيت يونيسف در ايران روز جهاني كودك را به كودكان ايراني و كساني كه دوست دارند بر لب كودكان لبخند بنشانند تبريك گفت.

به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بازيگر سينماي ايران با همراهي نماينده‌ي يونيسف در ايران، نگار اسكندرفر مدير موسسه كارنامه و كامبوزيا پرتوي كارگردان سينماي ايران برنامه‌هاي هفته بزرگداشت روز جهاني كودك را كه قرار است در خانه هنرمندان ايران برگزار شود، تشريح كردند.

مهتاب كرامتي اظهار اميدواري كرد: برگزاري اين هفته تنها جنبه‌ي سمبليك نداشته باشد، بلكه هدف ما اين باشد كه سال‌هاي كودكي خوبي براي كودكان فراهم كنيم.

اين برنامه قرار است از فردا ـ شانزدهم مهر ماه ـ با همكاري يونيسف و موسسه فرهنگي هنري "كارنامه" برپا شود.

كريستين سالازار، نماينده يونيسف در ايران در اين نشست خبري گفت: اين جشن با برگزاري سميناري در شهر قم و با تمركز بر شعار سال 2007 يونيسف؛ "جهاني شايسته كودكان، جهاني بدون خشونت" آغاز شد، كه در آن از رهبران مذهبي خواستيم در تحقق اين شعار به ما كمك كنند.

وي ادامه داد: تنها گرفتن جشن براي اين روز كافي نيست، چرا كه ما خواهان اقدامات عملي هستيم و از همين فرصت استفاده مي‌كنيم و از جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهيم طرح ملي "خشونت عليه كودكان" را تدوين كند.

وي با اشاره به تجربيات مفيد اما پراكنده ايران در زمينه جلوگيري از اعمال خشونت بر كودكان ادامه داد: ‌اكنون زمان آن فرا رسيده است كه اين اقدامات پراكنده را گردهم ‌آوريم و آن را به طرح ملي جلوگيري از خشونت عليه كودكان تبديل كنيم.

به گزارش ايسنا در ادامه اين نشست نگار اسكندرفر، مدير موسسه فرهنگي هنري كارنامه گفت: هفته‌ي جهاني كودك را با همراهي هنرمنداني همچون عزت الله انتظامي، ايرج طهماسب، كامبوزيا پرتوي، مرضيه برومند و آيدين آغداشلو با اجراي برنامه‌هايي همچون نمايش فيلم، اجراي تئاتر، برگزاري كارگاه نقاشي، برگزاري جلسات كتاب‌خواني و خاطره‌گويي برگزار مي‌كنيم.

اسكندرفر توضيح داد: در طول سال‌هاي فعاليت در موسسه كارنامه همواره با جواناني رو به رو مي‌شدم كه به دليل آسيب‌ها و محدوديت‌هاي دوران كودكي‌شان با مشكلاتي رو به رو بودند و بسياري از استعدادهاي آنان مهجور مانده بود و امكان رشد و بالندگي پيدا نكرده بود. بنابراين از حدود 2 سال پيش دغدغه استعداديابي اين هنرجويان را داشتم و بعد از

گفت‌وگو با مهتاب كرامتي به عنوان سفير حسن نيت يونيسف در ايران تلاش كرديم با همكاري يونيسف، اين هفته فرهنگي هنري را برگزار كنيم.

به گفته وي طرح برگزاري يك هفته‌اي جشن را با يونيسف در ميان گذاشتيم و بعد از اعلام آمادگي آن‌ها حدود 2 ماه پيش تفاهم‌نامه همكاري ما امضاء شد.

مدير موسسه كارنامه گفت: تلاش مي‌كنيم برنامه‌هاي ما در جهت استعدادشناسي و ايجاد زمينه‌يي براي رشد و پرورش كودكان باشد.

وي در عين حال يادآور شد: برنامه پيشنهادي من بسيار گسترده‌تر از برنامه فعلي بود، ما در نظر داشتيم مسابقه فيلم‌هاي درباره كودكان و نيز مسابقه فيلمسازي براي كودكان 12 تا 16 سال را برگزار كنيم، اما به دليل فرصت اندكي كه داشتيم اجراي اين برنامه‌ها ميسر نشد. ضمن اين كه محدوديت‌هاي مالي و نيز گرفتن مجوز براي نمايش‌ها و فيلم‌هايي كه قبلا اجرا و اكران شده بودند، ما را بيشتر محدود كرد.

وي درباره بخش كتابخواني اين جشن توضيح داد: اين بخش توسط گروه ترويج كتاب شوراي كودك و با استفاده از روش‌هاي تكنيكي برگزار مي‌شود كه طي آن هنرمنداني كه از آن‌ها نام برده شد، خاطرات خود را براي بچه‌ها نقل مي‌كنند و براي آنان كتاب مي‌خوانند.

به گزارش ايسنا همچني كامبوزيا پرتوي، فيلمساز حاضر در جلسه نيز اظهار اميدواري كرد: اين برنامه سال آينده به صورت پربارتر و با برنامه‌ريزي بهتري برگزار شود.

سپس كريستين سالازار، نماينده يونيسف در ايران با توضيحاتي در باره خشونت عليه كودكان در كشورهاي گوناگون گفت: اين خشونت در تمام كشورها اعمال مي‌شود و هيچ كشوري نمي‌تواند ادعا كند كه چنين خشونتي در آن وجود ندارد، اما آمار درستي براي مقايسه كشورهاي گوناگون وجود ندارد، ضمن اين كه شكل اعمال اين خشونت در دختران و پسران متفاوت است.

به اعتقاد وي برگزاري روز جهاني كودك فرصتي است براي بالا بردن آگاهي عموم خانواده‌ها در مورد چگونگي رفتار با كودكان تا از طريق آن آموزش بدون خشونت را ترويج كنيم.

وي ادامه داد:‌ جهان بدون خشونت جهاني است كه بازي‌هاي كامپيوتري و اسلحه‌هاي خشونت دارند داشته باشد و خانواده‌ها نقش هنر را در جهت ايجاد جهاني پر از آرامش براي كودكان در نظر بگيرند.

او اظهار اميدواري كرد: با تصويب قانون ايجاد دادگاه‌هاي اطفال در مجلس، بسياري از مشكلات قضايي مربوط به كودكان حل شود.

به گزارش ايسنا، پخش فيلم‌هاي "وقتي همه خواب بودند" ( فريدون حسن پور)‌، "باشو غريبه كوچك" ( بهرام بيضايي)، "يكي بود ، يكي نبود" ( ايرج طهماسب)، "گلنار" ( كامپوزيا پرتوي) ، "نان و شعر" ( كيومرث پوراحمد) و "بازي بزرگان" ( كامپوزيا پرتوي) و پسر مريم (حميد جبلي) در كنار اجراي نمايش‌هاي "ماه‌پيشوني" (آزاده انصاري) و "بابام تو كاغذا گم شد" ( نوال شريفي ، گيتا صالحي) ، "كنسرت حشرات" ( مريم سعادت)، "پسر و گرگ" ( محمد اعلمي و هديه هاشمي) ، برگزاري كارگاه پانتوميم توسط بهرام ريحاني و كارگاه صورتك سازي توسط افسانه قلي‌زاده از برنامه‌هاي اين هفته به شمار مي‌رود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha