• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۸۷ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8707-10302
  • خبرنگار : 71233

لاريجاني درمراسم يادروز حافظ : حافظ كليد فهم عالم را در انسان‌شناسي مي‌داند

لاريجاني درمراسم يادروز حافظ :
حافظ كليد فهم عالم را در انسان‌شناسي مي‌داند

رييس مجلس شوراي اسلامي كه در شيراز به سر مي‌برد، شب گذشته در مراسم يادروز حافظ كه در حافظيه‌ي شيراز برگزار شد، شركت كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر علي لاريجاني در اين مراسم از حافظ به عنوان يك شخصيت جهاني نام برد كه بسياري از بزرگان فرهنگ و ادب در دنيا از او و فكرش آموختند.

وي خاطر نشان كرد: حضرت حافظ در اشعار خود دگرگوني و هوشياري در آدمي ايجاد كرد و بسياري از متفكران به سختي به گوشه‌هايي از افكار وي راه يافتند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به ويژگي‌هاي اشعار حافظ در انسان شناسي، افزود: حافظ كليد فهم عالم را در انسان‌شناسي مي‌داند و انسان شناسي حافظ از سنخ انسان‌شناسي فلسفي كه حكيمان ديگر پيمودند نيست؛ چرا كه از نظر وي انسان وقتي شناخت درست از خود پيدا مي‌كند كه فهم درست از مرگ داشته باشد يعني مرگ آگاه باشد.

وي خاطر نشان كرد: به نظر حافظ اگر كسي سير تجربه‌ي مرگ آگاهي را نداشته و خود را نشناسد، هستي را نخواهد يافت.

لاريجاني خاطرنشان كرد: از نظر حافظ انسان بايد كاملا به اين مقام برسد اين مقام ،‌مقامي است كه احساس قربت در آن كاملا هويدا مي‌شود .

رييس قوه مقننه يادآور شد: انسان بايد خود را بشناسد و براي خودشناسي مرگ آگاه باشد.

لاريجاني افزود: زبان هنري مناسب با معارف بلند هنري است كه حضرت حافظ شيرازي آن را در اشعار خود دنبال مي‌كند و به دنبال كشف حقيقت علم حصولي نيست.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهارداشت: زندگي مدرن امروز نه تنها محيط زيست بشر را به مخاطره نينداخته، بلكه قلب انسان را چراگاه‌ سفلگان قرار داده است و انسان امروز دچار بحران هويت شده است.

لاريجاني با تاكيد بر اين‌كه بايد به آراستگي ، ذهن و قلب حافظ و هنرمندي او در ابعاد مختلف ايمان آورد، گفت:‌ بايد سخنان زيادي در مورد اين شاعر بيان شود چرا كه قدر او بسيار بلند و رمز آلود است كه گشودن آن نياز به تتبع زيادي دارد.

رييس مجلس شوراي اسلامي برگزاري اين نشست‌ها را عاملي براي يادآوري گوهر تابناك حافظ دانست.

به گزارش ايسنا، در مراسم يادبود حافظ كه با حضور آيت الله حائري شيرازي نماينده‌ي ولي فقيه و امام جمعه شيراز ، نمايندگان مجلس ،‌استاندار شيراز و جمعي از مسوولين استان فارس و اساتيد و فرهنگيان كشور برگزار شده بود از دو دانش آموز دختر حافظ اشعار خواجه شيرازي با حضور لاريجاني قدرداني شد.

گفتني است در اين مراسم دكتر علي لاريجاني از كتاب خطي اشعار حافظ با خط شكسته‌ رونمايي كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha