• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8707-11135.76766

گيربكس دستي اتوماتيك شده به همت محققان ايراني به توليد رسيد خودرو ايراني با گيربكس دستي اتوماتيك شده داخلي تا پايان سال به بازار مي‌آيد

محققان جوان ايراني در قالب يك شركت خصوصي و با حمايت جهاد دانشگاهي موفق به كسب دانش فني طراحي و ساخت گيربكس دستي اتوماتيك شدند.

مهندس فرشيد اميري، كارشناس ارشد خودرو از دانشگاه صنعتي شريف و مجري طرح گيربكس دستي اتوماتيك شده در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه سيستم گيربكس‌هاي دستي اتوماتيك شده (AMT) سال 96 توسط شركت BMW روانه بازار شد، گفت: گيربكس‌هاي معمولي با مكانيزم‌هاي دنده‌يي و يك كلاچ خشك عملياتي تعويض دنده و كلاچ گيري را به راننده مي‌سپارند، اما گيربكس‌هاي اتوماتيك مكانيزم متفاوتي دارند به طوري كه اصلا كلاچ خشك نداشته بلكه كلاچ هيدروليكي و سيستم پيچيده انتقال دارند.

وي افزود: همين امر موجب مي‌شود در نسل معمول گيربكس‌هاي خودكار، حداقل 15 تا 20 درصد مصرف سوخت افزايش پيدا كرده و قيمت آنها نيز حدودا دو برابر گيربكس‌هاي دستي است.

اميري، درباره گيربكس دستي اتوماتيك شده،‌ توضيح داد: در اين طرح جديد از همان سيستم دستي كه داراي راندمان بالا، قيمت ارزان و مصرف سوخت پايين است استفاده شده و با استفاده از مكانيزم عمليات رباتيك تعويض دنده و كلاچ‌گيري انجام مي‌شود.

وي با بيان اين كه طرح گيربكس دستي اتوماتيك شده (AMT) تصريح كرد: از سال 96 ميلادي اين گيربكس‌ها بازار زيادي را به خود اختصاص داده كه در حال حاضر هفت درصد بازار اروپا را سيستم گيربكس دستي اتوماتيك فرا گرفته‌اند.

اين كارشناس ارشد خودرو خاطر نشان كرد: بررسيها نشان مي‌دهد كه بازار هفت درصدي سيستم گيربكسهاي دستي اتوماتيك شده به 20 درصد افزايش خواهد داشت كه به معني يك انقلاب در صنعت خودرو محسوب مي‌شود.

همچنين تمامي شركت‌هايي كه در دنيا اين نوع گيربكس‌ها را ارائه داده‌اند،‌ هر كدام با يك تكنولوژي و الگوي خاص تغييرات اتوماسيون را انجام مي‌دهند.

وي با اشاره به اين كه گيربكس دستي خودكار شده طراحي ساخت داخل كه اخيرا در نمايشگاه فن‌آوري‌هاي برگزيده كشور نيز ارائه شد در حد سيستم‌هاي پيشرفته موجود دنياست اظهار كرد: پس از مذاكرات مختلف با شركت خودروسازي داخلي،‌ در نهايت قراردادي با شركت پارس خودرو براي استفاده از اين گيربكس در خودرو تندر 90 مخصوص جانبازان و معلولان منعقد شده است كه اميدواريم تا پايان سال روانه بازار شود.

گفتني است، طرح توليد گيربكس دستي اتوماتيك شده در يكي از واحدهاي فن‌آور مستقر در مرکز رشد واحدهاي فن‌آوري جهاد دانشگاهي کرمانشاه اجرا شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha