• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8802-08832
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

مراسم نکوداشت استاد طب اطفال دکتر فخرالدين قوامي برگزار شد دكتر لاريجاني: محور توسعه علوم، اساتيد هستند

همزمان با هفته بزرگداشت معلم و روز استاد، مراسم نکوداشت استاد طب اطفال دکتر فخرالدين قوامي، در سالن اجتماعات بيمارستان فوق تخصصي کودکان بهرامي برگزار شد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه علوم پزشکي تهران، دکتر باقر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه محور توسعه علوم، اساتيد هستند، گفت: نقش محوري و اساسي گستره علوم، بستگي به حضور انسان هايي دارد که محور توسعه و رشد علم را تضمين مي کنند.

وي ادامه داد: در آموزش پزشکي بحث تعليم و تعلم مرتبط با امکانات است، اما افرادي چون مرحوم دکتر قريب و استاد قوامي نقش محوري در شکل گيري دانش آموختگان دارند.

دکتر لاريجاني با اشاره به پيشرفتهاي آموزش و پژوهش در دانشگاه علوم پزشکي تهران، تصريح کرد: در کنار اين پيشرفت‌ها نقش اساتيد پيشکسوت و گرانمايه پر رنگ و تأمل برانگيز است.

وي ادامه داد: با توجه به پيشرفت‌هايي که در زمينه رتبه‌بندي بين‌المللي و آمار رو به رشد آموزشهاي پزشکي داشته‌ايم؛ چنانچه در صدد دستيابي به افق‌هاي بزرگتري باشيم بايد تلاش خود را افزون‌تر کنيم.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه رشته‌هاي طب داخلي، زنان و کودکان اساس علوم پزشکي هستند، تاکيد کرد: توجه به اين سه رشته مي‌تواند به پيشرفت علم پزشکي کمک شاياني کند.

وي با اشاره به تدوين نقشه جامع علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: با تدوين و ترسيم اين نقشه در چهارچوب هاي کشور و در يک افق 15 ساله مي‌توان به پيشرفت‌هاي بزرگي دست يافت، در اين نقشه سعي شده است مسير آينده دانشگاه را ارتقا بخشيم.

رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه حدود 43 درصد مقالات پزشکي نمايه شده محصول استادان و دانشجويان اين دانشگاه است، تصريح کرد: هرچه دانش پزشکي پيشرفت کند وجود اساتيدي مانند دکتر قوامي که داراي برجستگي‌هاي فراواني است پيشرفت دانشگاه را تسهيل مي‌بخشد.

وي با بيان اينکه تعداد کساني که بتوانند در پيشرفت دانشگاه تأثيرگذار باشند زياد نيست؛ گفت: شخصيت‌هايي مانند دکتر قريب و قوامي شخصيت‌هاي برجسته‌اي هستند که هر چند سال يکبار به منصه ظهور مي‌رسند.

گفتني است استاد فخرالدين قوامي در تاريخ 22 خرداد 1309 در منطقه شميران تهران در خانواده‌اي متدين و فرهنگي به دنيا آمد.

تحصيلات ابتدائي خود را در مدرسه خيريه دزاشيب و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان شاپور و البرز گذراند. در سال 1327 وارد دانشکده پزشکي دانشگاه تهران شد و بعد از فراغت از تحصيل به مدت 3 سال از سال 1333 به عنوان دستيار افتخاري دکتر قريب در بيمارستان امام خميني(ره) فعلي مشغول به کار شد. در سال 1336 دوران دستياري رسمي خود را در بيمارستان هاي امام خميني(ره) و بهرامي آغاز کرد.

در سال 1340 به عنوان رئيس درمانگاه بيمارستان بهرامي که آن زمان زير نظر مرحوم دکتر مختارزاده اداره مي شد، مشغول به کار شد.

در سال 1346 به افتخار دانشياري نايل شد و در تمام دوران خدمت پيگير امور مربوط به دانشجويان و مداواي بيماران خردسال و محروم منطقه شرق تهران بود.

در طول ايام انقلاب همواره حضوري فعال در بيمارستان بهرامي داشت. در سال 1367 مسئوليت رياست بيمارستان بهرامي را به عهده گرفت و در سال 1380 به افتخار بازنشستگي نايل شد. از آن به بعد کماکان به صورت افتخاري در بخش عفوني بيمارستان بهرامي به امر درمان بيماران و آموزش دانشجويان ادامه داد.

وي تجربيات گران بهاي خود را در زمينه بيماريهاي کودکان همواره در اختيار شاگردان خود قرار داده است و از وي همواره به عنوان اسوه اخلاق، صداقت و رک‌گوئي و تواضع و فروتني نام برده مي شود.

شايان ذکر است اين مراسم با ذکر خاطرات و تجربيات اساتيد، دانشجويان و شاگردان استاد قوامي همراه بود؛ همچنين از سوي هيأت رئيسه دانشگاه علوم پزشکي تهران، بيمارستان بهرامي و نزديکان دکتر به وي جوائزي اهدا شد.

گفتني است تالار اجتماعات بيمارستان فوق تخصصي کودکان دکتر بهرامي به نام دکتر قوامي نامگذاري شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha