• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8904-00448

*رونمايي از اسكناس 10 هزار توماني* دبيركل بانك مركزي: حذف 3 صفر از پول ملي به بعد از هدفمندي يارانه‌ها موكول شد

*رونمايي از اسكناس 10 هزار توماني*
دبيركل بانك مركزي:
حذف 3 صفر از پول ملي به بعد از هدفمندي يارانه‌ها موكول شد

بانك مركزي اسکناس 10 هزار توماني را رونمايي كرد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم سيدمحمود احمدي ـ دبيركل بانك مركزي ـ با اشاره به ورود اسكناس‌هاي 10 هزار توماني از فردا به شبكه بانكي گفت: ورود اين اسكناس‌ها مترادف خروج چك‌پول‌هاي0 و 100 هزارذ توماني از چرخه اقتصادي كشور نيست و موضوع جمع‌آوري چك‌پول‌ها هنوز قطعي نيست. در حال حاضر 10 ميليون قطعه اسكناس 10 هزار توماني در بانك مركزي چاپ شده است و تا پايان سال اسكناس‌هاي 10 هزار توماني به 200 ميليون قطعه خواهد رسيد.

وي گفت: هر اسكناس‌ تابلويي از فرهنگ و اعتقادات يك كشور است و اسكناس 10 هزار توماني تلفيقي از هنر اسلامي و ويژگي‌هاي امنيتي است و بيش از يك هزار كارشناس بانك مركزي براي آن زحمت كشيده‌اند. متاسفانه شاهديم كه نگهداري اسكناس در كشور بسيار نامطلوب است و با توجه به اينكه هزينه‌هاي توليد، توزيع و استفاده اسكناس در مبادلات بالاست و سالانه قريب 30 ميليارد تومان هزينه توليد اسكناس در كشور مي‌شود، بايد فرهنگ استفاده مردم از اسكناس افزايش يابد.

احمدي گفت: تا سال 82 كاغذ مورد نياز اسكناس از خارج وارد مي‌شد و از آن موقع توليد داخل مي‌شود و كاغذ توليد داخلي در حد استاندارهاي خوب دنيا و در مواردي حتي بالاتر از آن‌هاست؛ كارخانه تكاب هم‌اكنون كاغذ مورد نياز براي اسكناس، پاسپورت، چك‌ها و كارت ملي و ساير اسناد رسمي را توليد مي‌كند.

وي در مورد جمع‌آوري ايرا‌ن‌چك‌ها از بازار گفت: بانك مركزي جمع‌آوري ايران‌چك را در دستور كار دارد ولي هنوز تصميم قطعي در اين زمينه اخذ نشده است؛ 50 درصد معاملات روزمره مردم به وسيله ايران‌چك‌ها انجام مي‌شود و از اين پس مردم بايد هنگام تحويل ايران‌چك‌ها، آن‌ها را پشت‌نويسي كنند. بعد از ورود اسكناس‌هاي پنج هزار توماني به بازار سرانه اسكناس در كشور بهبود يافت و با ورود اسكناس 10 هزار توماني نيز اين آمار بهبود خواهد يافت.

دبيركل بانك مركزي درباره حذف سه صفر از پول ملي گفت: برنامه حذف سه صفر از پول ملي جدي بوده و هست اما به خاطر لايحه هدفمندي يارانه‌ها قرار شد اجراي اين طرح به بعد از اجراي قانون هدفمندي موكول شود.

مصطفي عباسي ـ مدير کارخانه توليد کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزي ـ در اين مراسم با اشاره به مشخصات امنيتي اين اسكناس اظهار كرد: اين اسکناس داراي سه سطح امنيتي است که در سطح اول قابل تشخيص به وسيله عامه مردم از طريق نخ‌هاي امنيتي و واترمارک است. در سطح دوم، اين موارد امنيتي از سوي متصديان بانکي و کارشناسان قابل شناسايي است و در سطح سوم تنها به وسيله دستگاه‌هايي كه بانك مركزي در اختيار دارد قابل تشخيص است.

وي گفت: جنس کاغذ اين اسکناس پنبه و رنگ آن سبز زيتوني است. اين كاغذ از مواد اوليه مرغوب توليد شده و رعايت استانداردهاي توليد از مقاومت بالايي در برابر عوامل شيميايي مانند آب، مواد شوينده و همچنين مقاومت مکانيکي استاندارد در برابر پارگي، تاي مضاعف و کشش برخوردار است به نحوي که در صورت استفاده صحيح و نگهداري مناسب از اين اسکناس بايد عمري حدود هفت تا هشت سال داشته باشد.

در همين زمينه صنيعي ـ مديركل مسكوكات و نشر اسكناس بانك مركزي ـ هم توضيحاتي در باره ويژگ‌هاي هنري بكار رفته در اين اسكناس ارائه كرد.

به گزارش ايسنا ابعاد اسکناس 10 هزار توماني، 166 ميلي متر در 79 ميلي متر و همانند اسکناس پنج هزار توماني است.

تصوير سه بعدي امام (ره) به صورت واترمارک در اين اسکناس وجود دارد و همچنين عدد 100 هزار ريال بصورت لاتين در زير اين پرتره چاپ شده است. همچنين براي اولين بار در توليد کاغذ اين اسکناس از دو نوع نخ امنيتي استفاده شده که يک رشته آن نخ پنجره اي و از نوع هولوگرام است. قطر اين رشته نخ 2.5 ميليمتر است و آرم بانک مرکزي در وسط نخ وجود دارد.

نخ امنيتي ديگري به طور پنهان و از جنس پوليستر با عرض يک ميلي متر در ميان کاغذ وجود دارد كه آرم و نوشته بانک مرکزي بر روي آن با تابش اشعه ماوراي بنفش با سه رنگ سبز، آبي و قرمز قابل مشاهده است.

وجود الياف فلورسنتي نامرئي در کاغذ که تحت تابش اشعه ماوراي بنفش قابل مشاهده است از ديگر مشخصه‌هاي اين اسکناس است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha