• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8908-13016
  • خبرنگار : 71290

/اداي احترام جامعه علمي به دكتر آلنوش طريان/ جشن نودمين سالروز تولد «مادر ستاره‌شناسي ايران» برگزار شد

/اداي احترام جامعه علمي به دكتر آلنوش طريان/
جشن نودمين سالروز تولد «مادر ستاره‌شناسي ايران» برگزار شد

جشن نودمين سالروز تولد دكتر آلنوش طريان، نخستين بانوي فيزيكدان و مادر ستاره‌شناسي ايران، شب گذشته با حضور جمعي از اهالي علم و پژوهش، همكاران، شاگردان و علاقمندان استاد در محل باشگاه آرارات تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر منيژه رهبر، عضو هيات علمي دانشگاه تهران در سخناني در اين مراسم اظهار كرد: اولين باري كه با نام دكتر آلنوش طريان آشنا شدم، قبل از رفتن به دانشگاه بود و تا آن زمان تنها دو نفر به مقام استادي رسيده بودند كه يكي دكتر طريان و ديگري از دانشكده ادبيات بود كه هر دو خانم بودند.

وي افزود: براي من جاي تاسف داشت كه دكتر آلنوش طريان در سال 58 تقاضاي بازنشستگي دادند درحالي كه بايد اين شرايط فراهم مي‌شد تا دانشجويان از تجربيات و دانش وي بهره‌مند شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اين كه اگر توانسته‌ايم قدمي برداريم در اثر تلاش‌ها و تشويق‌هاي خالصانه اساتيدي چون دكتر طريان بوده است، گفت: دكتر طريان گفته بودند كه "ماه و خورشيد، پسر و دختر من هستند". مي‌خواهم به خانم دكتر طريان بگويم كه تمام فارغ‌التحصيلان فيزيك كه علاقه و انگيزه‌شان را در اين علم تقويت كرديد ، پسرها و دخترهاي شما هستند.

به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم مهندس گئورك وارطان، نماينده ارامنه تهران و شمال كشور در مجلس شوراي اسلامي به ايراد سخناني پرداخت.

همچنين دكتر شهرتاش، مديركل امور اجتماعي مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري نيز در اين مراسم اظهار كرد: طريان، عزيزي است كه سال‌هاي متمادي از عمر خود را در شناساندن رمز و راز هستي و نشان دادن عظمت خالق در چشم مخلوقان صرف كرد. ما هرگز اين گونه تلاش‌ها را در جبهه‌هاي مقدس علمي از ياد نخواهيم برد.

وي تصريح كرد: بانوي بزرگي كه در فيزيك، ستاره و نجوم چنان تلاش كرد كه خود به ستاره‌اي در‌آسمان علم و دانش تبديل شد.

دكتر سيد حجت‌الحق حسيني، عضو هيات علمي مركز ستاره‌شناسي تهران نيز سخناني كوتاه را ايراد كرده و پس از آن پيام اسقف اعظم ارامنه قرائت شد.

در بخشي از اين پيام آمده است : خانم طريان به عنوان يكي از بنيانگذاران علم ژئوفيزيك در ايران و همچنين به عنوان ستاره شناس و دانشمند، گنج‌هاي انديشه و روح خود را تقديم ميهن خود كرده و در راه تعالي سطح علمي نسل جديد به كار گرفته است. وي در خانواده‌اي با تحصيلات عالي ديده به جهان گشود و فرزندي شايسته براي پدر و مادر خود شد. والدين او داراي تحصيلات عالي بودند كه با ارزاني نمودن مهر خود نسبت به دخترشان، اين مهر را به تمام هم ميهنان خود تسري دادند.

دكتر غفوري‌فرد، عضو هيات رييسه مجلس هم در سخناني با بيان اين كه از شاگردان دكتر طريان بوده اظهار كرد: در فرهنگ ما بر احترام به علم و دانش تاكيد شده و ملت ما با احترام به علم و دانش و فرهنگ بزرگ شده و احترام به بانيان علم و دانش در خون ما است.

در پايان مراسم كه به همت انجمن بانوان ارامنه ايران و موسسه ترجمه و تحقيق هور برگزار شد، استاد طريان پس از دريافت لوح تقدير، شمع نودمين سالروز تولد مادر ستاره شناسي ايران را خاموش كرد.

گفتني است، دكتر آلنوش طريان كه تمامي زواياي زندگي خود را با آسمان و علم افلاك و ستارگان پيوند زد در 9 نوامبر 1920 ميلادي (1299 هجري شمسي) در تهران متولد شد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي در 1326  موفق به كسب مدرك ليسانس رشته علوم فيزيك از دانشگاه تهران شد و بلافاصله در سمت كارمند آزمايشگاه فيزيك در دانشكده علم دانشگاه تهران استخدام شد.

وي پس از يك سال به سمت متصدي عمليات آزمايشگاهي در دانشكده علوم منصوب شد. استاد طريان مدتي بعد با هزينه شخصي براي ادامه تحصيل در رشته فيزيك اتمسفر در دانشگاه سوربن به فرانسه رفت و دانشنامه دكتري خود را در سال 1335  از دانشكده علوم اين دانشگاه دريافت كرد.

استاد طريان علي رغم دعوت براي تدريس در دانشگاه سوربن به ايران بازگشت و با رتبه دانشياري در رشته ترموديناميك، در گروه فيزيك دانشگاه تهران مشغول به كار شد. دكتر طريان در 1343 به مقام استادي ارتقا يافت و به اين ترتيب اولين زن فيزيكداني شد كه در ايران به مقام استادي رسيد.

به گزارش ايسنا، وي در 1345 به عضويت كميته ژئوفيزيك دانشگاه تهران درآمد و در 1348 رسما به رياست گروه تحقيقات فيزيك خورشيدي موسسه ژئوفيزيك تهران منصوب شد.

طريان، بنيان‌گذار نخستين رصدخانه و تلسكوپ خورشيدي در تاريخ نجوم ايران است.

استاد طريان، مادر نجوم ايران، توانست دانشجويان فراواني را از نزديك با مباحث مربوط به فيزيك آشنا كند و تجربه كار با تلسكوپ و ديگر ابزار رصدخانه‌اي را براي آنها امكان‌پذير كند.

استاد آلنوش طريان پس از 30 سال خدمت صادقانه به كشورش و پرورش اساتيدي ارزشمند، در سال 1358 بازنشسته شد.

از جمله مهمترين خدمات علمي دكتر طريان مي‌توان به پايه‌گذاري نخستين رصدخانه فيزيك خورشيدي و نخستين تلسكوپ خورشيدي ايران و ارائه درس‌هاي فيزيك خورشيدي و اخترفيزيك براي نخستين بار در كشور اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha