• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8910-10129
  • خبرنگار : 71290

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي خبر داد: نورگيري رصدخانه‌ ملي ظرف چهار سال آينده تكميل گريد علمي كشور در ارديبهشت ماه

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي خبر داد: 
نورگيري رصدخانه‌ ملي ظرف چهار سال آينده
تكميل گريد علمي كشور در ارديبهشت ماه

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي با بيان اين كه سه طرح كلان ملي در پژوهشگاه در حال پيگيري و انجام است از اولين نورگيري رصدخانه ملي طي چهار سال آينده و پيشرفت 15 درصدي طرح شتابگر ملي خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه گريد علمي كشور تا ارديبهشت ماه سال آينده تكميل شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد جواد لاريجاني كه در حاشيه مراسم آغاز به كار كارگاه بين‌المللي سياستگذاري علم و فناوري و توسعه پايدار سخن مي‌گفت خاطرنشان كرد: در حال حاضر اجراي سه طرح كلان ملي در پژوهشگاه پيگيري مي‌شود كه يكي از آنها طرح رصدخانه‌ ملي است كه رصدخانه‌اي كاملا حرفه‌اي و با قطر 5/3 متر است. در واقع يكي از مدرن‌ترين تلسكوپ‌هاي دنيا خواهد بود كه در حال حاضر پيشرفت 40 درصدي داشته و اميدواريم ظرف چهار سال آينده اولين نورگيري را انجام دهيم.

پيشرفت 15 درصدي پروژه شتابگر ملي

وي، شتابگر ملي يا سينكروترون ملي را از ديگر طرح‌هاي پژوهشگاه عنوان و تصريح كرد: اين شتابگر يك آزمايشگاه بسيار بزرگ با كاربردهاي وسيع در پزشكي، بيولوژي، علم مواد و ... است كه هم اكنون 15 درصد پيشرفت داشته است و شايد ده سال طول بكشد تا اولين كار خود را آغاز كند.

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي افزود: نهايتا در حالت كامل اين شتابگر چيزي حدود سه هزار دانشمند از رشته‌هاي مختلف مي‌توانند از آن استفاده كنند.

راه‌اندازي گريد علمي تا ارديبهشت ماه

لاريجاني، گريد علمي را از جمله‌ طرح‌هاي كلان در دست اجراي پژوهشگاه برشمرد و اظهار داشت: گريد علمي يك گريد محاسباتي است كه 80 درصد پيشرفت داشته و اميدواريم در ارديبهشت ماه سال آينده كامل شود. در صورت تكميل شبكه، مراكز عمده علمي كشور در يك پروتكل محاسباتي به يك ابررايانه بسيار وسيع متصل مي‌شوند.

وي درباره‌ي توان پردازشي اين گريد علمي گفت: معمولا با امكاناتي كه پردازشگرهاي مختلف دارند از 13 ترافلاپ گرفته تا رايانه‌هاي شخصي مي‌توانند در داخل اين گريد قرار گيرند.

لاريجاني ادامه داد: توان پردازشي بزرگترين رايانه پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي،13 ترافلاپ است كه فكر مي‌كنم بتوانيم با اين طرح آن را به 40 ترافلاپ برسانيم.

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در بخش ديگري از سخنانش درباره‌ي ارزيابي خود از رشد علمي كشور گفت: ايران طي سي سال گذشته دستاوردهاي عظيم علمي و تكنولوژيك داشته و به يك كشور پيشرو در منطقه تبديل شده است.

وي با بيان اين كه هيچ كشوري در تمامي رشته‌ها پيشرفته نيست، اظهار داشت: ايران در رشته‌هاي قابل توجهي مانند دانش و تكنولوژي هسته‌يي، دانش فضا، نانوفناوري، سلول‌هاي بنيادي، علوم كامپيوتر، فيزيك نظري و نجوم از كشورهاي پيشرو خاورميانه به شمار مي‌رود.

لاريجاني تصريح كرد: اميدواريم با تلاش دانشمندان و نيروي انساني كارآمد كشور پرچم‌دار علم و دانش در بسياري از زمينه‌هاي علمي باشيم.

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي با اشاره به آمار توليدات علمي كشور خاطرنشان كرد: از لحاظ چاپ مقالات علمي، ايران با داشتن حدود 13 هزار مقاله در سال در جايگاه دوم بعد از تركيه قرار دارد و ساير كشورهاي خاورميانه مانند مصر، عربستان و الجزاير در درجات پايين‌تري قرار دارند.

وي تصريح كرد:‌ از لحاظ كيفيت دستاوردهاي علمي مقالات بسيار خوب و با كيفيتي توليد شده است كما اين كه در سال جاري فيزيكدان جوان ايراني به نام دكتر عسگري مقاله خود را در مجله‌ «ساينس» به چاپ رساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha