• یکشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9002-01535.177630

/ثبت‌نام خانوارهاي جديد آغاز شد/ توصيه‌هاي رييس مركز آمار براي دريافت يارانه نقدي

/ثبت‌نام خانوارهاي جديد آغاز شد/
توصيه‌هاي رييس مركز آمار براي دريافت يارانه نقدي

همزمان با فعال شدن سامانه جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار‌هاي كشور براي پرداخت يارانه نقدي رييس مركز آمار ايران به سوال‌هاي رايج در اين زمينه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه تا روز گذشته اين سامانه مسدود بود، از امروز دوباره در دسترس كاربران قرار گرفته است.

نشاني اين سامانه www.yaraneh.amar.org.ir است. بر اين اساس در صورتي كه قبلا اطلاعات خانوار در اين سامانه ثبت شده باشد، مي‌توان براي مشاهده يا اصلاح آن با استفاده از كد ملي سرپرست خانواده و رمز عبور اقدام كرد.

رمز عبور عددي 8 يا 9 رقمي است كه در سمت چپ پشت كارت ملي افراد درج شده است.

هم‌چنين ثبت‌نام خانوارهاي جديد در اين سامانه نيز امكان پذير است. اين سامانه مربوط به دريافت يارانه نقدي است.

به گزارش ايسنا، آخرين بار در آذر ماه سال گذشته اين سامانه براي ثبت اطلاعات جديد باز شد كه به گفته مديرعامل سارمان هدفمندسازي يارانه‌ها، حدود 9 ميليون نفر در آن ثبت نام كردند.

پيش از اين مركز آمار ايران اعلام كرده بود وقايع چهارگانه طلاق، ازدواج، تولد و وفات را به طور خودكار با همكاري سازمان ثبت احوال ثبت خواهد كرد و نيازي به مراجعه خانوارها براي اين كار نيست.

تا كنون 70 ميليون نفر از جمعيت كشورمان در اين سامانه براي دريافت يارانه نقدي ثبت نام شده‌اند و بايد ديد در اين مرحله چه تعداد بر ‌آن افزوده خواهد شد.

از سوي ديگر بر اساس اعلام قبلي سامانه www.refahi.ir براي ثبت شماره حساب‌ خانوارها تا پايان ارديبهشت ماه باز خواهد ماند.

* توصيه‌هاي رييس مركز آمار براي دريافت يارانه نقدي

در اين زمينه عال آذر، رييس مرکز آمار ايران، اظهار كرد: تحولات و تغييرات اطلاعات خانوارها مانند تولد، فوت، طلاق و ازدواج به طور مستمر از طريق سازمان ثبت احوال براي ما ارسال و در سامانه مرکز آمار اعمال مي شود.

وي افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تحول اقتصادي دولت، بايد سالانه دو بار سامانه مرکز آمار ايران براي اصلاح اطلاعات اقتصادي در دسترس عموم قرار گيرد.

او گفت: پارسال در ارديبهشت و آذر اين کار انجام شد و سه ميليون و 600 هزار نفر معادل يک ميليون و 300 هزار خانوار با مراجعه به اين سايت اطلاعات خود را اصلاح يا ثبت نام جديد کردند.

آذر اظهار كرد: در اين سايت دو نوع اصلاحات هويتي شامل شماره شناسنامه يا شماره ملي و اطلاعات اقتصادي مانند ميزان درآمد و يا تغيير نشان پستي قابل اصلاح است.

رييس مرکز آمار ايران افزود: موارد تولد، فوت، ازدواج و طلاق از طريق ثبت احوال به طور الکترونيک براي مرکز آمار ايران ارسال مي‌شود و با اين حال خانوارها مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه، ثبت اين موارد را کنترل کنند، اما نيازي به مراجعه حضوري به مرکز آمار نيست.

آذر گفت: در صورتي که ازدواج انجام شده باشد بايد افراد به عنوان خانواده جديد ثبت نام کنند و ابتدا بايد افراد از خانوارهاي قبلي حذف شده باشند.

وي درباره کساني که از قبل و با پرکردن فرم کاغذي اطلاعات اقتصادي خانوار کد رهگيري دريافت کردند اما اجازه افتتاح حساب به آنان داده نمي‌شود، افزود: ممکن است هويت سرپرست يا اعضاي برخي از اين خانوارها در ثبت احوال تاييد نشده باشد و اطلاعات آنان در سامانه مرکز آمار موجود نباشد.

آذر گفت: اين افراد بايد به سامانه مرکز آمار مراجعه کنند و اطلاعات خود را کامل کنند تا ما اين اطلاعات را به سازمان هدفمندي يارانه ها بدهيم.

وي افزود: اگر اين خانوارها با مراجعه به سامانه متوجه شدند که اطلاعات آنان وجود ندارد بايد اطلاعات خود را به عنوان يک خانوار جديد ثبت و به فرمانداري ها يا استانداري‌ها مراجعه کنند و کد رهگيري خود را به اين مراجع بدهند تا اطلاعات آنان ثبت شود و براي ما بفرستند تا بتوانيم براي پرداخت معوقات آنان اقدام کنيم.

وي گفت: عده اندکي با اين مشکل مواجه هستند و تاکنون 13 هزار نفر در اين زمينه اقدام کرده‌اند و مشکل آنان برطرف شده است.

رييس مرکز آمار ايران درباره پرداخت معوقات يارانه‌ها گفت: تصميم‌گيري در اين زمينه برعهده کارگروه طرح تحول اقتصادي دولت و اجراي آن با سازمان هدفمندي يارانه‌هاست.

آذر افزود: ما به طور هفتگي اطلاعات را از طريق سازمان ثبت احوال راستي‌آزمايي مي‌کنيم و به سازمان هدفمندي تحويل مي دهيم و سياست پرداخت با اين سازمان است.

وي گفت: اميدواريم افرادي که کد رهگيري دارند اما اطلاعات آنان در سامانه ثبت نشده است بتوانند معوقات خود را دريافت کنند.

آذر افزود: بيشترين مشکلات مراجعان، درخصوص ميزان پرداخت و تعداد نفر است يا اينکه افراد نتوانسته اند حساب بازکنند که اين مشکلات به حداقل رسيده است.

رييس مرکز آمار ايران افزود: برخي از افراد نيز اين دغدغه را دارند که آيا ازدواج و تولد فرزند آنها ثبت شده است يا نه که به اين افراد مي‌گوييم مطمئن باشند اطلاعات به طور مستمر ثبت مي شود و نيازي به مراجعه به مرکز آمار نيست.

به گفته آذر شماره پيامک 300000 از فردا صبح براي اطلاع رساني در اين زمينه درنظر گرفته شده است. همچنين تلفن گوياي 0218587 پاسخگوي ابهام ها در اين زمينه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha