• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9006-03239
  • خبرنگار : 71021

راز استخوان‌هاي غار كشف شده‌ «نام‌نيك» چيست؟

راز استخوان‌هاي غار كشف شده‌ «نام‌نيك» چيست؟

جمعي از غارشناسان و غارنوردان حرفه‌اي كشور به دنبال كشف غار چاهي جديدي در استان سمنان، اسكلت‌هاي حيواني از خانواده‌ي گربه‌سانان را نيز پيدا كردند كه احتمال مي‌دهند بقاياي ببر مازندران باشد.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمعي از اعضاي انجمن غارنوردي و غارشناسي ايران به‌دنبال برگزاري چهارمين اردوي سراسري غارنوردي در غار «سُم» (دومين غارعميق کشور)، دهانه‌ي چاهي به عمق 8 متر را يافتند كه پس از بررسي نقشه‌هاي زمين‌شناسي و شواهد ظاهري، احتمال وجود چاه‌هاي بيشتري را نيز دادند. آن‌ها پس از دو روز جست‌وجوي سطحي و بررسي ساختار تکتونيکي غار، با برداشتن موانع انسداد انتهاي چاه 8 متري و عبور از گذرگاهي تنگ و سخت به مدخل چاه ديگري به عمق 20 متر و سپس با عبور از دالاني، به چاه سوم به عمق 35 متر رسيدند كه با مشاهده‌ي چهارمين چاه، وجود سيستمي مشابه سيستم غار «سُم» را امكان دادند.

 

اين غارنوردان پس از جستجوي بيشتر با بقاياي اسکلت انسان و جانوران مختلفي روبه‌رو شدند كه در اين ميان جمجمه و اسکلت بزرگي که شباهت زيادي به گربه‌سانان دارد، توجه آن‌ها را جلب كرد. به گمان اين غارنوردان مشخصات اين اسكلت به ببر مازندران مي‌ماند.

بهروز محمدي، سرپرست اين گروه از غارنوردان، درباره‌ي اين جريان به خبرنگار ايسنا توضيح داد: غار سُم پس از «پرو» در استان كرمانشاه، دومين غار چاهي عميق كشور است كه در روستاي «نام‌نيك» از توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد. ما به همراه گروه زمين‌شناسي در حال بررسي اين غار بوديم كه در همان منطقه‌ دهنه‌ي غار جديدي را كشف كرديم.

وي افزود: دهنه‌ي اين غار چاهيب، از جهت شمالي - جنوبي، 2 متر و در جهت شرقي - غربي، 8 متر است كه ورودي آن شيب تندي دارد، درون غار بسيار مرطوب است كه اين مساله به رويش خزه و گياهان جنگلي درون غار منجر شده است.

او ادامه داد: اين گروه غارنورد پس از حدود دو ساعت كند و كاو درون چاه‌هاي اين غار، اسكلت‌ حيوان بزرگي را يافتند كه با در نظر گرفتن خصوصيات آن به نظر مي‌رسد اين اسكلت به ببر مازندران تعلق داشته باشد، چون اين منطقه جزء زيستگاه اين ببر بوده است.

محمدي به ايسنا گفت: ما عكس‌هايي را از اين اسكلت، تهيه و به كارشناسان مسؤول در سازمان حفاظت محيط زيست ارايه كرديم كه هنوز تشخيص قطعي نداده‌اند، چون نياز دارند اين اسكلت‌ را از نزديك مشاهده و آزمايش كنند.

وي افزود: اين غار فوق‌العاده تنگ و تاريك است و وجود اسكلت‌هاي مختلفي كه ما درون اين غار يافتيم، اين احتمال را مي‌دهد كه نسان‌ها و حيوانات به داخل اين غار چاهي افتاده‌اند. بنابراين مي‌طلبد براي دهنه‌ي اين غار، اقدامات حفاظتي انجام شود.

اما محمد نصرتي - کارشناس پستانداران دفتر حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست ـ كه تصاوير اين اسكلت را ديده است در تشخيص آن به خبرنگار ايسنا، گفت: هنوز نمي‌توان در اين باره قضاوت كرد؛ اما دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي اين سازمان با توجه به اشرافي كه روي جمجمه‌ها دارد، مي‌تواند پس از بررسي و آزمايش اين اسكلت، تشخيص دهد كه آيا واقعا ببر مازندران درون اين چاه گرفتار شده يا نه.

او كه خودش احتمال مي‌هد اين اسكلت‌ها متعلق به پلنگ باشد، اظهار كرد: ما حتما بايد اين اسكلت را آزمايش مي‌كنيم، چون زاويه‌ي عكس‌هاي گرفته شده، خاص است. بايد از نزديك جزئيات بيشتر را مشاهده و نمونه‌ها را آزمايش كرد تا قدمت آن را نيز تشخيص دهيم.

نصرتي درباره‌ي اهميت يافتن اسكلت‌ ببر مازندران در اين منطقه، گفت: تصور ما اين است كه ببر مازندران حدود شصت يا هفتاد سال پيش منقرض شده و اگر آزمايش‌ها نشان دهد اين اسكلت‌ها متعلق به ببر مازندران بوده و اخيرا هم مرده است،‌ فرضيه‌ي نخست باطل مي‌شود و اين موضوع به تحقيقات ما كمك زيادي مي‌كند.

با اين حال جواد نظامدوست ـ رييس هيات مديره‌ي انجمن غارنوردي و غارشناسي ايران ـ كه همراه اين گروه ، از كاشفان غار «نام‌نيك» بوده است، درباره‌ي امكان جابجايي اين اسكلت براي تشخيص، گفت: انتقال اين اسكلت‌ها به خارج غار قطعا اكوسيستم درون غار را مختل مي‌كند، ضمن آن‌كه بررسي بقاياي اين جاندار در آن محل، از نظر تشخيص موقعيت و ديگر جزييات حتما بهتر خواهد بود.

وي افزود: ما نامه‌اي را به كارگروه غارشناسي كشور مي‌فرستيم تا رسيدگي‌هاي لازم را در اين‌باره انجام دهد. بايد توجه شود تشخيص دادن ماهيت اين اسكلت‌ها، اهميت زيادي مي‌تواند داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha