• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91021105797
  • خبرنگار : 71214

وزير علوم خبر داد:

اشتغال19هزار فناور درشركتهاي دانش‌بنيان{ خ}اختصاص50درصدتحقيقات دانشگاهي به تقويت بخش دفاعي

اشتغال19هزار فناور درشركتهاي دانش‌بنيان{ خ}اختصاص50درصدتحقيقات دانشگاهي به تقويت بخش دفاعي

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از اشتغال 19 هزار فناور در واحدهاي فناوري و شركت‌هاي دانش بنيان، اختصاص 150 ميليارد تومان بودجه براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي كشور از سوي رييس‌جمهور، اجراي طرح‌هاي كلان ملي مصوب شوراي عتف، افزايش پروژه‌هاي تحقيقات دفاعي از هزار به دو هزار پروژه و انعقاد بيش از 70 ميليارد تومان قرارداد همكاري با وزارت صنعـت، معدن و تجارت خبر داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از اشتغال 19 هزار فناور در واحدهاي فناوري و شركت‌هاي دانش بنيان، اختصاص 150 ميليارد تومان بودجه براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي كشور از سوي رييس‌جمهور، اجراي طرح‌هاي كلان ملي مصوب شوراي عتف، افزايش پروژه‌هاي تحقيقات دفاعي از هزار به دو هزار پروژه و انعقاد بيش از 70 ميليارد تومان قرارداد همكاري با وزارت صنعـت، معدن و تجارت خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشجو كه در مراسم افتتاح كرسي يونسكو در زمينه همكاري دانشگاه و صنعت در فرآيند توسعه پايدار در دانشگاه علم و صنعت سخن مي گفت، همچنين با اشاره به ضرورت توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور اظهار كرد:‌ توليد ملي، فرهنگ و گفتمان خاصي دارد كه بايد در جامعه غالب شود و دراين زمينه دانشگاه‌ها وظيفه گفتمان سازي و فرهنگ سازي دارند تا بتوانند توليد ملي را تقويت كنند.

وي با بيان اين‌كه مصرف محصولات خارجي بلايي براي مملكت است، تصريح كرد: دانشگاه ها مي‌توانند در زمينه توليد ملي فرهنگ سازي كرده و فرهنگ اعتماد به نفس و خودباوري را ايجاد كنند. بايد اين گفتمان كه همان گفتمان «ما مي‌توانيم» و گفتمان «يا راهي خواهيم يافت يا راهي خواهيم ساخت» را ايجاد كنيم و آن رادر كشور غالب كنيم.

دانشجو با اشاره به به سخنان امام خميني (ره) كه اگر دانشگاه‌ها اصلاح شوند جامعه اصلاح مي‌شود خاطرنشان كرد: اين سخنان گوهربار امام خميني(ره) اختصاص به زمينه خاصي ندارد و در همه موضوعات كاربرد دارند به گونه‌اي كه اگر دانشگاه‌ها در مسير گفتمان سازي پيش رو بوده و خط شكن باشند مي‌توان جامعه را نيز همراستا كرد. جامعه دانشگاهي بايد مصرف كالاهاي خارجي را مضموم دانسته و در اين زمينه گفتمان غالبي را ايجاد كند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها در حمايت از كار و سرمايه ايراني عنوان كرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مراكزي هستند كه سرمايه‌هاي نقدي ملت را به سرمايه نيروي انساني تبديل مي‌كنند.در واقع هر يك از ما در هر مسووليتي چه در حوزه قضايي، چه در حوزه تقنيني و چه در حوزه اجرايي نقش آفريني مي كنيم حاصل دانشگاه ها و تبديل سرمايه‌هاي نقدي بيت المال به نيروي انساني است.

وي با اشاره به اين كه نيروي انساني زيربنايي‌ترين سرمايه هر كشوري است، ادامه داد: اگر بتوانيم نيروي انساني را به گونه‌اي تربيت كنيم كه گفتمان ما مي‌توانيم و خودباوري را غالب كند سرمايه‌هاي نقدي را كه در اختيار داريم درمسيري كه جامعه مي خواهد قرار داده‌ايم و در غير اين صورت نسل جوان خود را خود باخته و با نگاه به غرب تربيت كرده و بدون شك در اين بيت المال خيانت كرده‌ايم. در واقع دانشگاه‌ها بايد نيروي انساني متخصص، شجاع، اهل ريسك، آزاده و با غيرت و همت تربيت كنند و اگر اين كار را انجام دهند خود را در مسير شعار سال قرار داده‌اند.

دانشجو در ادامه در خصوص چگونگي حمايت از كار در سال جاري اذعان كرد: در چشم انداز جهاني كه بيش از 90 درصد رشد اقتصادي آن حاصل رشد فن‌آوري بوده و حدود 78 درصد آن حاصل رشد فن‌آوري‌هاي برتر است، بايد دانش را در دانشگاه‌ها به فن‌آوري تبديل كرده و آن را به صنعت ارائه دهيم تا صنعت با فن‌آوري‌هاي پيشرفته محصولات قابل رقابتي را توليد كنند.در واقع بايد دانش را در راستاي توليد ثروت و در مسير ايجاد فن‌آوري قرار دهيم تا بتوانيم گفتمان مصرف توليدات داخلي را تكميل كنيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين‌كه از دو سال پيش تاكنون تبديل دانش به فن‌آوري يكي از اهداف وزارت علوم بوده كه در دستور كار قرار گرفته است تصريح كرد: از دو سال گذشته تاكنون تحقيقات را به سمتي هدايت كرده‌ايم كه ناظر بر حل مشكلات و گره‌هاي دروني باشد و همچنين توجه‌ ويژه‌اي بر حوزه كاربرد و تبديل دانش به فن‌آوري در راستاي حل مشكلات داخلي داشته‌ايم.

وي در خصوص فعاليت‌هاي انجام شده تصريح كرد:‌در سال گذشته موفق شديم تا تعداد پارك‌هاي علم و فن‌آوري را به 30 پارك برسانيم تا در تمام استان‌ها، پارك‌هاي علم و فن‌آوري به عنوان واسطه وجود داشته باشند واسطه‌اي كه دانش دانشگاه‌ها را به فن‌آوري و محصول تبديل كرده و آن را به صنعت تحويل مي دهند. همچنين تعداد مراكز رشد را از 42 به 110 مركز رسانده‌ايم و مركز رشد علوم انساني را در قم راه اندازي كرده‌ايم.

دانشجو ادامه داد: همچنين تعداد واحدهاي فن‌آور مستقر در پارك‌ها و مراكز رشد از حدود هزار به بيش از دو هزار و 600 واحد رسيده و بالغ بر 19 هزار نفر فن‌آور در اين واحدها مشغول به كار هستند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اجراي طرح‌هاي كلان ملي مصوب شوراي عالي عتف در سال جاري عنوان كرد: در اين ميان تفاهم نامه‌هايي با مجموعه‌هاي دفاعي داريم.همچنين براساس برنامه‌هاي مصوب 50 درصد تحقيقات دانشگاه ها را در مسير افزايش اقتدار دفاعي قرار خواهيم داد و امسال درصدديم هزار پروژه دانشگاه‌ها را به دو هزار پروژه برسانيم.

وي با اشاره به اجرايي شدن 40 طرح مصوب كلان ملي شوراي عالي عتف در سال جاري تصريح كرد:‌در پايان سال گذشته و براساس وعده رييس جمهور قرار شد يك صد ميليارد تومان به تجهيز آزمايشگاه‌هاي كشور اختصاص پيدا كند كه در سال جاري 150 ميليارد تومان براي تجهيزات آزمايشگاهي اختصاص پيدا كرده و طرح تقسيم آن در معاونت پژوهشي وزارت علوم انجام شده است و اجرايي خواهد شد.همچنين در سال گذشته حدود 70 ميليارد تومان قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد كرده‌ايم و در طرح‌هاي كلان ملي مصوب شوراي عالي عتف هم اين وزارتخانه همكاري مناسبي داشته است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پايان اعتمادسازي در ميان صنايع را يكي ديگر از وظايف دانشگاه‌ها و انتظارات از دانشگاه‌ها بر شمرد و تصريح كرد: ايران به همت جامعه دانشگاهي و پژوهشگران خود رشد علمي بالايي يافته و همچنين در منطقه رتبه نخست را از آن خود كرده است كه بايد در آينده اين رشد را در خدمت توليد ملي و محصول ملي قرار دهيم.همچنين توصيه مي‌شود كه يونسكو آزادگي خود را از دست نداده و در ميان بازي‌هاي آلوده سياسي قرار نگيرد تا همانند برخي سازمان‌هاي بين المللي وجهه خود را از دست ندهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha