• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082918714
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

به منظور آشنایی عموم جامعه با علوم زمین

جشنواره سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان در موزه علوم‌ زمین برپا می‌شود

جشنواره سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان در موزه علوم‌ زمین برپا می‌شود

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به‌ منظور آشنایی عموم جامعه با علوم زمین، جشنواره سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان را در موزه علوم‌ زمین کشور برپا می کند.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به‌ منظور آشنایی عموم جامعه با علوم زمین، جشنواره سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان را در موزه علوم‌ زمین کشور برپا می کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، موزه علوم زمین با برگزاری جشنواره مذکور از 11 تا 15 آذر ماه امسال ضمن ارائه و معرفی نمونه‌ها، سنگ‌ها، سنگواره‌ها و وسایل معدنکاری قدیمی‌ خود به فرهنگ‌سازی و ارتقای علاقه‌مندی عموم جامعه به دانش زمین‌شناسی و معدنکاری و همچنین آشنایی عموم جامعه با زیبائی‌های منحصر به فرد سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌های جهان خواهد پرداخت.

بر همین اساس و به‌ منظور آشنایی و بهره‌مندی بیشتر به اختصار مطالبی درباره این مجموعه از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ارائه شده است.

از آن جهت که شاید همه افراد فرصت پرداختن به ظرایف دانش زمین‌شناسی را از آبشخور طبیعی آن و آزمایشگاه بزرگ کره زمین نداشته باشند، نقش موزه‌ها در این راستا برجسته‌تر می‌شود. موزه علوم زمین پنجره‌ای زیبا به این دنیای گوناگون است تا علاوه بر فراهم کردن فرصت پرداختن به این مفاهیم ارزشمند، بازتابی از رشد و توسعه‌یافتگی فرهنگی جوانان این مرز و بوم و توفیقی برای پر کردن مطلوب اوقات فراغت باشد.

موزه علوم‌ زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موزه‌ای تخصصی است که به‌ طور خاص نمونه‌هایی از سنگ، کانی، سنگواره (فسیل) و اشیای معدنکاری قدیمی به‌ دست آمده از نقاط مختلف داخل و خارج کشور را در خود جای داده است.

در این موزه حدود 400 نمونه سنگ‌های آذرین، آذر آواری، رسوبی و دگرگونی جمع‌آوری و دو هزار نمونه کانی و بیش از 1200 نمونه سنگواره و 65 نمونه ابزار معدنکاری قدیمی مکشوفه از معادن ایران و اشیای باستان‌شناسی نگهداری و به نمایش گذاشته شده‌اند.

قسمت‌های مختلف موزه علوم‌ زمین شامل بخش وسایل معدنکاری قدیمی و اشیای باستان‌شناسی، سنگ‌ها، کانی‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی، انواع سنگواره‌ها، سنگواره مهره‌داران و سالن نمایش فیلم‌های زمین‌شناسی و علوم وابسته است.

در بخش‌های ویژه نیز علاقه‌مندان می‌توانند با شهاب سنگ‌ها و بلور کوارتز رشد داده شده توسط کارشناسان داخلی و آثار استخوانی و سنگواره ردپا و تخم دایناسور آشنا شوند.

در بخش مربوط به وسایل معدنکاری قدیمی و اشیای باستان‌شناسی تعداد 65 قطعه از وسایل معدنکاری قدیمی و اشیای باستان‌شناسی کشف شده از معادن مختلف ایران از جمله معدن اسفندقه، منصورآباد یزد، معدن مس سیرجان و برخی معادن دیگر نگهداری می‌شود. این اشیاء شامل پیه‌سوزهای معدنی، پای‌افزارهای معدنی، داربست‌های چوبی، دستار و گوی‌های مربوط به خرد کردن کانسنگ‌ها و بقایای کوره‌های ذوب آهن و سرچکش‌های سنگی و آهنی است که در حقیقت گوشه‌ای از تاریخ معدنکاری ایران باستان را به نمایش می‌گذارند.

همچنین در بخش مهره‌داران سنگواره این بخش از موزه شامل سنگواره‌های شاخصی از تمام دوره‌های زمین‌شناسی کامبرین تا عهد حاضر است. سنگواره‌ها در دو گروه گیاهی و جانوری از سازندهای مختلف کشور جمع‌آوری شده‌اند.

در بخش سنگواره مهره‌داران بقایای استخوانی پستانداران میوسن ایران (کشف شده از دشت مراغه) از جمله بقایای کرگدن‌ها، هیپاریون‌ها (اسب‌های قدیمی)، زرافه و ماستادون (فیل‌های قدیمی) است. سنگواره‌های منحصربه‌ فرد ماهی مربوط به دوره ائوسن ایران قرار دارند.

از نکات در خور توجه این مجموعه وجود اولین و تنها آثار استخوانی دایناسورهای ایران، سنگواره تخم و ردپای این موجودات، سنگواره ردپای فیل، قطعات تنه‌های درخت سنگ شده و ماکت‌هایی از تمامی آثار ردپای دایناسور در ایران که تاکنون در نواحی مختلف یافت شده و ماکت‌هایی از سنگواره‌های منحصربه‌ فرد دیگر موزه‌های جهان است.

شناخت و شناساندن جاذبه‌های زمین‌شناسی ایران زمین، ایجاد کانون جدید و علمی برای سوق دادن دانسته‌های علوم‌ زمین، آموزش همگانی برای شناخت زمین و پدیده‌های مربوط به علوم‌ زمین، ایجاد فضای مناسب برای تحقیق و بررسی علاقه‌مندان و متخصصان و دانشجویان زمین‌شناسی، جذب گردشگران و عموم اقشار مردم و دانش‌پژوهان جهت بازدید از پدیده‌های زمین‌شناسی، سنگ‌ها، کانی‌ها و فسیل‌ها و سایر رخدادهای علوم‌ زمین به عنوان آیات و نشانه‌های حکمت و قدرت خداوندی که دربردارنده مجموعه‌ای از زیبائی‌های فراوان است.

این موزه با مساحتی بالغ بر 345 متر مربع همزمان با تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال 1338 تاسیس شد.

بر همین اساس جشنواره سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان در موزه علوم‌ زمین فرصت مناسبی است تا با اطلاع‌رسانی مناسب در این راستا، موزه‌ علوم‌ زمین را بیشتر برای مردم معرفی کرده و فرهنگ بازدید از موزه نیز بیشتر ترویج یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۸ ۰۸:۰۸

با سلام و خسته نباشید، در صورت امکان تاریخ نمایشگاه تمدید گردد و تا 5شنبه و جمعه نیز ادامه یابد. زیرا تاریخ و ساعات برگزاری نمایشگاه دقیقا منطبق با ساعات کار اداری است و امکان بازدید برای شاغلین ادارات وجود ندارد، مگر با اخذ حداقل یک نیمروز مرخصی.