• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93061911563

موفقیت دانشمندان در تولید کلیه‌های پروتز انسانی در آزمایشگاه

محققان علم پزشکی احیای «مرکز پزشکی بپتیست» دانشگاه ویک فارست در کالیفرنیای شمالی چالش بزرگ موجود بر سر راه تولید کلیه‌های جایگزین (پروتز) انسانی در آزمایشگاه را حل کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آن‌ها با مطالعه کلیه‌های خوک که‌ به اندازه کلیه‌های انسان بودند، موفق‌ترین شیوه برای حفظ جریان خون در شریان‌های خونی اندام‌های جدید را طراحی کردند.

تا پیش از این، کلیه‌های ساخته‌شده در آزمایشگاه به اندازه کلیه‌های موش بودند و پس از پیوند به دلیل تشکیل لخته‌های خونی فقط برای یک یا دو ساعت دوام می‌آوردند. با این حال، در مطالعه جدید، شریان‌های موجود در کلیه‌های خوک که به اندازه‌ کلیه‌های انسان هستند، چهار ساعت در آزمایشگاه دوام آوردند و دانشمندان هم‌اکنون به دنبال بررسی چگونگی حفظ طولانی‌تر جریان خون در این اندام‌ها هستند.

در صورت موفقیت شیوه جدید پوشاندن کارآمدتر شریان‌ها با سلول‌های اندوتلیال (که جریان خون را به صورت روان‌تر حفظ می‌کنند)، می‌توان آن را به اندام‌های پیچیده دیگری از جمله لوزالمعده و کبد اعمال کرد.

جزئیات این مطالعه در مجله Technology منتشر شد.