• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: علم

ساخت دوربین‌های مادون قرمز بهتر و ارزان‌ با همکاری دانشمندان ایرانی

محققان علوم مهندسی دانشگاه آرکانزاس با همکاری «ابوذر مصلح» و «سید امیر گتمیری» نوعی ماده نیمه‌رسانای جدید ساخته‌اند که می‌توان از آن برای ساخت دوربین‌های مادون‌قرمز ارزان‌تر و بهتر استفاده کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این دوربین‌های مادون‌قرمز را می‌توان در گوشی‌های هوشمند و دیگر فناوری‌ها استفاده کرد. ماده نیمه‌رسانای تولیدشده، قلع ژرمانیم است که در لایه‌هایی روی سیلیکون انباشت شده است.

به گفته «فیشر یو»، دانشیار مهندسی برق دانشگاه آرکانزاس، عملکرد این ماده ساده، آینده‌ای امیدوارکننده را برای ساخت آشکارسازهای تصویری ساخته‌شده از قلع ژرمانیم نوید می‌دهد.

دانشمندان حاضر در این مطالعه با استفاده از فرآیندی فناورانه امکان انباشت‌شدن فیلم‌های نازک قلع ژرمانیم را روی سیلیکون فراهم کردند و این عمل را بدون آسیب‌رساندن به مدارهای یکپارچه آن انجام دادند.

محققان این ماده را در درصدهای مختلف ترکیب ماده و در دماهای منفی 196.1 تا 26.85 درجه سانتی‌گراد آزمایش کردند. آن‌ها به دنبال بررسی چگونگی عملکرد این ماده در دماهای اتاق برای کاربردهای دیداری شب در آینده بودند. این امر کاربران را به کیفیت تصاویر تجهیزات نظامی و ماهواره‌ای مجهز می‌کند. این ماده همچنین پتانسیل کاربردهای دیگر در ساخت لیزر و سلول‌های خورشیدی را دارد.

گروه‌های تحقیقاتی معدودی از قلع ژرمانیم برای تولید ماده نیمه‌رسانا جهت استفاده در تراشه‌های رایانه‌ای و ابزار الکترونیکی بهره می‌برند.

بنیاد ملی علوم، نیروی هوایی آمریکا و همچنین آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی این کشور (دارپا) حامیان مالی این پژوهش گزارش شدند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Optics Express منتشر شده است.