• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 93121005989
  • خبرنگار : 71511

با موضوع مطالبات دانشگاهیان از وزارت علوم؛

مناظره انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد

مناظره انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد

مناظره دانشجویی انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با موضوع مطالبات دانشگاهیان از وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

مناظره دانشجویی انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با موضوع مطالبات دانشگاهیان از وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، جواد فومنی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، رضا نظری مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و محسن منصوری دبیر کل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به مناظره پرداختند.

فومنی در این نشست اظهار کرد: اگر با دانشجویی برخورد شود، استادی بازنشسته شود تشکلی باز یا بسته شود، از دید ما باید سازوکاری آکادمیک وجود داشته باشد. اگر نهادی از بیرون دانشگاه افراد دانشگاه احضار کند که چرا در فلان کلاس حرف زده ای ، چیزی نوشته ای و آن‌ها را مجبور به ترک تدریس و تحصیل کنند استقلال دانشگاه زیر سوال رفته است.

نظری ادامه داد: انقلاب اسلامی پایگاهی برای دیدن و نظر دادن در مورد مسائل مختلف است وقتی از این پایگاه به دانشگاه نگاه می کنیم متوجه می شویم که رسالتی برای آن مشخص شده ما استقلال دانشجو و دانشگاه را هم از همان دریچه می بینیم. امام (ره) برای دانشگاه رسالت هایی مطرح کرده است، قطع وابستگی و استقلال کشور از همان رسالت ها است.

نقاشی در بخش دیگر این مناظره تصریح کرد: ما از وزارت علوم انتظار داریم که مفهوم کلیدی استقلال و آزادی را به صورت آکادمیک داشته باشد. وقتی می گوییم استقلال و آزادی آکادمیک یعنی این گفت‌و‌گو در چارچوب انقلاب است . پیش از انقلاب فشارهای زیادی بر دانشجویان و اساتید دانشگاه ها وارد می شد. انقلاب اسلامی آمد که چنین فشارهایی از جامعه برداشته شود.

وی ادامه داد: نباید سرفصل های کتاب های دانشگاهی را یک نهاد بیرونی مشخص کند و به عنوان دستور العمل به دانشگاهیان ابلاغ کند. این اساتید هستند که می دانند چه چیزی برای دانشجویان لازم و ضروری است . اگر کسی از همه فیلترهای مربوط به دانشگاه عبور کرده دیگر نباید عدم اطمینان را تجربه کند.

این فعال دانشجویی همچنین گفت:‌باید به آزادی تشکل های صنفی و سیاسی در دانشگاه تاکید کنیم. کرسی های آزاد اندیشی ،‌برون داد لازم را نداشته . در صورتی که اگر کرسی های واقعی آزاد اندیشی برگزار شود بسیار پیشرفت خواهیم کرد. همانطور که مدنظر شهید مطهری بوده است باید اساتید سیاسی با هر عقیده و نظری که هستند با هم صحبت کنند .

منصوری همچنین در ادامه این نشست گفت : در حال حاضر وزارت علوم با آن مجموعه ای که باید نیاز علمی کشور را تامین کند فاصله دارد. رتبه علمی ما با توجه به اینکه 30 سال قدمت پس از انقلاب داریم خوب است اما ضریب هوشی دانشجویان ما بیشتر است. باید بیشتر پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد:‌ حوزه مدیریتی ، علمی و سیاسی ، فرهنگی را باید در این وزارتخانه مورد بررسی قرار دهیم. اگر مدیریت نهاد علمی ضعیف باشد قطعا نمی توانیم انتظار علم را داشته باشیم.

فومنی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی دارای شعور هستند، خاطر نشان کرد: اجازه بدهید که دانشگاهی ها خودشان اظهار نظر کنند و تصمیم بگیرند. در جایی که تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف نظرتان است می گویید از آرمان های انقلاب عبور کرده و در جایی که به نفعتان است می گویید برای شما فکر می کنید که اگربه دانشجویان آزادی داده شود حاصل آن ولنگاری می‌شود؟ اگر جوابتان بله است می گوییم که شما شعوری برای جامعه دانشگاهی قائل نیستید.

نظری همچنین گفت:‌دو ویژگی آگاهی و آزادی لازمه انسان هستند. دانشگاه تهران یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود یعنی یک آدم علمی پیدا نمی شود که به عنوان مدیر معرفی کنید؟ حتما باید اشخاصی که صبغه سیاسی دارند را معرفی کنید؟

نقاشی با اشاره به مخالفت های جبهه اصولگرا با فرجی دانا اظهار کرد: چه طور یک فرمانده جنگ را به یک فرد غربی تعبیر می کنید؟ بعد از انقلاب با این همه نهادهای اسلامی، کتاب های معارف ، حضور نمایندگان محترم مقام معظم رهبری و پایگاه های بسیج در دانشگاه هنوز نگران گفتمان دانشگاهی هستیم؟ این یعنی آن که نمی توانید به دانشگاهیان اعتماد کنید.

منصوری در پایان این نشست گفت:‌ راحت ترین کاری که در سالهای اخیر شده است، ژست گرفتن و عقب ایستادن بوده . نقد می کنند و کنار می کشند. این چه استدلالی است که فلانی چون فرمانده جنگ بوده حالا خوب است؟ ما رئیس جمهور ،نماینده رهبری، نخست‌وزیر و رئیس مجلس داشته ایم که از راه خود خارج شده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha