• شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 94062112801
  • خبرنگار : 30054

یک فعال صنعت مبلمان منزل تاکید کرد

نمایشگاه‌های مبلمان رقیب تولیدکنندگان شده‌اند

نمایشگاه‌های مبلمان رقیب تولیدکنندگان شده‌اند

یکی از فعالان صنعت مبلمان منزل گفت: برگزاری مداوم و مکرر نمایشگاه فروش مبلمان منزل کمکی به این صنعت نمی‌کند.

یکی از فعالان صنعت مبلمان منزل گفت: برگزاری مداوم و مکرر نمایشگاه فروش مبلمان منزل کمکی به این صنعت نمی‌کند.

محمد سرمدی، مدیر فروش شرکت آرشیتال در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: سال 93 نمایشگاه‌های مبلمان منزل زیادی در اماکن مختلف شهر تهران مثل برج‌میلاد، مصلی، سالن حجاب، نمایشگاه بین‌المللی و ... برگزار شد. متاسفانه نظارت کافی بر کیفیت محصولاتی که برخی تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها عرضه کردند، وجود نداشت. به همین دلیل اگر یک خریدار پس از خرید محصول، با مشکلی مواجه می‌شد، گاه امکان دسترسی به فروشنده یا فروشگاه را نداشت و خسارت زیادی می‌دید.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها به رقیبی برای تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند و بر حجم فروش بازار مبل ایران که قلب این صنعت در ایران است، نیز تاثیر منفی می‌گذارند. در حالی‌که کیفیت محصولاتی که توسط تولیدکنندگان خوشنام و شناسنامه‌دار در یافت‌آباد عرضه می‌شوند به هیچ وجه با محصولات عرضه شده در نمایشگاه‌های پراکنده قابل مقایسه نیست.

سرمدی در ادامه به تحلیل وضعیت بازارهای مبل واقع در یافت‌آباد (پایتخت مبلمان ایران‌) پرداخت و گفت: انتظار می‌رود در یافت‌آباد نیز نظارت‌ها جدی‌تر و پیگیرانه‌تر شود. گاه اشخاص با کمترین عمل و مهارت نسبت به این صنعت، یک واحد فروشگاهی را اجاره می‌کنند و با عرضه محصولات زیرپله‌ای، به جنگ تولیدکننده‌های با کیفیت می‌آیند. این افراد به اعتماد مشتری‌ها ضربه می‌زنند.

وی به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مبلمان منزل اشاره کرد و با تقدیر از شورای ملی مبلمان به‌دلیل عملکردشان در این دوره از نمایشگاه گفت: زمان برگزاری نمایشگاه مبلکس 94 مناسب نبود، نمایشگاه روز جمعه شروع شد و وسط هفته به پایان رسید. ساعت برگزاری نمایشگاه هم با ساعت کار اداره‌ها و شرکت‌ها منطبق بود. به همین دو دلیل بسیاری از شهروندان نتوانستند فرصت کافی برای بازدید از نمایشگاه پیدا کنند. اگر این روند در برگزاری نمایشگاه سال آینده اصلاح نشود، بدون شک تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بیست و چهارم، کمتر می‌شود.

این فعال صنعت مبلمان منزل افزود: کیفیت نمایشگاه‌های صنعت مبلمان در مراکز استان‌ها بسیار پایین است و تولید‌کننده‌های ضعیف و بی‌نام و نشان در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند. به همین دلیل برندهای قدرتمند حاضر به حضور در نمایشگاه‌های استانی نیستند.

کاهش تعرفه‌های گمرکی برای واردات مواداولیه

سرمدی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا تعرفه‌های گمرکی را برای واردکردن مواداولیه تولید مبلمان کاهش دهند.

وی تاکید کرد: اگر واردات مواداولیه ارزان شود، قیمت تمام‌شده محصولات نیز پایین می‌آید و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری در بازار عرضه کنند.

مدیر فروش شرکت آرشیتال در مورد حضور برندهای خارجی در بازار مبل گفت: اگر مشکلات و هزینه‌های تامین مواداولیه، کاهش یابد، تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند به سادگی با برندهای خارجی رقابت کنند و سهم آنها را از بازار داخل کم کنند. بازار کشورهای CIS، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی نیز برای حضور محصولات ایرانی مستعد است و اگر تولیدکننده‌های ایرانی بتوانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند می‌توانند در زمینه صادرات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

طراحی، مشکل بزرگ صنعت مبلمان ایران

سرمدی در ادامه به یکی از مشکلات بزرگ صنعت مبلمان ایران اشاره کرد و گفت: طراحی یک مشکل بزرگ در صنعت مبلمان ایران است. طرح همه مبل‌های ایرانی، کپی نسخه‌های خارجی است. ایراد هم در نظام آموزشی کشور ماست که فارغ‌التحصیلان رشته طراحی صنعتی دانشگاه‌ها، توان طراحی یک مبلمان خوب را ندارند.

وی افزود: رشد شهرنشینی و افزایش استقبال مردم از مبلمان، سبب شده برخی از تولیدکنندگان قدیمی مبلمان منزل، رشد مالی زیادی داشته باشند. جای تعجب است که برخی از این تولیدکننده‌های قدیمی علیرغم پیشرفت زیادی که از نظر مالی کردند، حاضر نیستند، فعالیت تولیدی خود را به سمت علمی و اصولی‌شدن پیش ببرند و از نام خودشان یک برند معتبر بسازند. با توجه به مسیری که صنعت مبلمان در پیش گرفته، اگر این تولیدکننده‌های با تجربه، به سمت برندسازی حرکت نکنند، دیر یا زود بازار خود را از دست می‌دهند.

سرمدی تاکید کرد: تولیدکنندگان رسمی مبلمان، انتظار دارند اگر در شرایط سخت اقتصادی موجود فعالیت می‌کنند و تعدادی نیروی جوان را به کار گرفته‌اند، دولت از آنها نیز حمایت کند. متاسفانه در برخی موارد ماموران بعضی سازمان‌ها برخوردهای خشک و یکجانبه‌ای با تولیدکننده‌ها دارند که انگیزه آنها را با توسعه از بین می‌برد.

مبلمان آرشیتال، یکی از اولین تولیدکنندگان مبلمان ریلکسی داخل کشور است. این شرکت از 20 سال پیش تولید مبلمان منزل را آغاز کرده و هم‌اکنون در شش شعبه محصولات خود را عرضه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha