• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94080401450

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب خبر داد

آغاز طرح بررسی فرونشست زمین در محدوده تخت‌جمشید و دشت مرودشت

آغاز طرح بررسی فرونشست زمین در محدوده تخت‌جمشید و دشت مرودشت

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) از آغاز طرح بررسی علت ترک‌خوردگی‌های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم خبر داد.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) از آغاز طرح بررسی علت ترک‌خوردگی‌های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، طهمورث یوسفی با اعلام این خبر گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بررسی دلایل این موضوع را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نیز ایستگاه‌های GPS در نقش رستم، تخت‌جمشید و دشت مرودشت نصب شده است.

وی با اشاره به ترک‌خوردگی‌های ایجاد شده در اطراف تخت‌جمشید تصریح کرد: این ترک‌خوردگی‌ها در واقع ادامه شکاف‌های ایجاد شده در جنوب خاوری کوه رحمت در 10 سال گذشته است که بر اثر افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت مرودشت اتفاق افتاده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تخت‌جمشید در دامنه جنوبی این کوه قرار گرفته، ترک‌خوردگی در حاشیه جنوبی این بنای عظیم سنگی در حال رخ ‌دادن است که با توجه به خطرپذیری آن باید کنترل و راهکاری برای آن اندیشیده شود.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با بیان اینکه این فرورفتگی‌ها، شکاف‌ها و ترک‌ها به مرور خطراتی را برای تخت‌جمشید به‌ دنبال دارد، افزود: علیرغم اینکه سرعت آسیب‌پذیری این ترک‌خوردگی‌ها کند است و بازسازی و مرمت آسیب‌ها غیرممکن و یا پرهزینه است، باید اقدامات اساسی و سریع برای پیشگیری و پایش انجام شود.

بر اساس این گزارش، تخت جمشید به عنوان یکی از بناهای شاخص جهان مطرح است و امروز ترک‌های ایجاد شده در تخت جمشید این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است.

همچنین ترک‌های ایجاد شده در اطراف این بنای جهانی دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است که بررسی و برطرف کردن آسیب‌های ناشی از آن به تخت‌جمشید را خواستار هستند.

برخی از کارشناسان و مسؤولان استان فارس بر این باورند که فرونشست زمین بر اثر برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی امروز به عنوان یک بحران جدی در فارس مطرح است که می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای مردم به همراه داشته باشد.

پدیده فرونشست زمین و فروچاله‌ها پدیده‌های طبیعی هستند که به تدریج و در بلندمدت در طبیعت ایجاد می‌شوند و خطرهای فراوانی را به دنبال دارند و در دشت تخت جمشید به دلیل خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی ایجاد شده است.

تشدید پدیده خشکسالی در استان فارس در دشت تخت جمشید خود را به گونه فرو چاله‌ها و فرونشست زمین نشان داده که نگرانی بی حدی را برای مسؤولان، دوستداران میراث فرهنگی و مردم ایجاد کرده است.

پدیده فرونشست زمین‌های اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید یک هشدار جدی است که مسؤولان استان فارس باید به این مهم توجه داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha