• یکشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94091508851

ادغام آزمون‌های آزاد و دولتی مستلزم افزایش سهم مصاحبه دانشگاه‌ها

ادغام آزمون‌های آزاد و دولتی مستلزم افزایش سهم مصاحبه دانشگاه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی شرایط یکسانی را برای داوطلبان به وجود می‌آورد اما لازم است سهم مصاحبه دانشگاه‌ها افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی شرایط یکسانی را برای داوطلبان به وجود می‌آورد اما لازم است سهم مصاحبه دانشگاه‌ها افزایش یابد.

علیرضا رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد طرح ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد و دولتی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: پذیرش متمرکز دانشجو در دانشگاه‌ها باعث می‌شود ارزشیابی یکسانی از داوطلبان صورت گیرد اما این مساله نیازمند فراهم آمدن شرایطی نیز هست.

وی افزود: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از طریق آزمون متمرکز باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود و از این رو مثبت است اما لازم است سهم مصاحبه دانشگاه‌ها در طرح سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در دنیا پذیرش داوطلبان تحصیلات تکمیلی از سوی اساتید صورت می‌گیرد تاکید کرد: لازم است خود استاد دانشجو را بپذیرد زیرا در دوران تحصیل دانشجو با استاد در ارتباط است و استاد می‌تواند توان پژوهشی علمی و اخلاقی دانشجو را ارزیابی کند.

رضوانی تصریح کرد: دانشجویانی در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند که با کسب رتبه خوب وارد دانشگاه می‌شوند اما در دانشگاه موفق عمل نمی‌کنند و این مساله به این دلیل است که پذیرش دانشجو براساس نمرات بوده و به شکل پایه‌ای صورت نگرفته است.

وی همچنین ادامه داد: دانشجو صرفا با خواندن کتاب و جزوه و شرکت در آزمون نباید سنجیده شود، زیرا این مساله باعث افزایش میزان مدرک‌گرایی می‌شود. از طریق مصاحبه می‌توان بار علمی دانشجو را سنجید و دریافت که آیا دانشجو واقعا اهل پژوهش است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اگر سهم مصاحبه در آزمون تحصیلات تکمیلی سهم مناسبی باشد هم دانشجو به حق خود می‌رسد و هم دانشگاه‌ها به اهداف خود می‌رسند و دانشجو صرفا با داشتن یک مقاله وارد تحصیلات تکمیلی نمی‌شود و دانشجویان براساس توان علمی وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند.

رضوانی در پایان عدم پذیرش داوطلبان براساس پتانسیل‌های دانشگاه و عدم پذیرش براساس نیاز سنجی دانشگاه‌ها را از دیگر معایب آموزش عالی برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha