• شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94111006020
  • خبرنگار : 71551

ادای احترام ناسا به جانباختگان سوانح فضایی

فیلم انفجار شاتل «چلنجر»

فیلم انفجار شاتل «چلنجر»

ناسا در سی‌امین سالگرد واقعه انفجار شاتل فضایی «چلنجر»، روز پنجشنبه 28 ژانویه 2016 به قهرمانان خود که در سوانح انفجار فضاپیماهای «چلنجر»، «آپولو 1» و «کلمبیا» جان باخته‌اند، ادای احترام کرد.

ناسا در سی‌امین سالگرد واقعه انفجار شاتل فضایی «چلنجر»، روز پنجشنبه 28 ژانویه 2016 به قهرمانان خود که در سوانح انفجار فضاپیماهای «چلنجر»، «آپولو 1» و «کلمبیا» جان باخته‌اند، ادای احترام کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، واقعه انفجار شاتل فضایی چلنجر در تاریخ 28 ژانویه 1986 رخ داد. شاتل فضایی چلنجر در ماموریت اس‌تی‌اس51، 73 ثانیه بعد از پرواز منفجر و تکه تکه شد که این انفجار به مرگ هفت خدمه این فضاپیما منجر شد.

این فضاپیما در طول اقیانوس اطلس و در سواحل فلوریدای مرکزی دچار نقص فنی و انفجار شد. محفظه خدمه و بسیاری از قطعات دیگر فضاپیما پس از یک جست‌وجوی طولانی و عملیات بازیابی از کف اقیانوس جمع آوری شد.

در این سانحه دلخراش هفت نفر از فضانوردان به نامهای دیک اسکوبی،جودیت رزنیک،مایکل جان اسمیت،الیسون انیزوکا،رونالد مکنر، کریستا مک آولیف و گریگوری جارویس جان خود را از دست دادند.

مدیر ناسا و همسرش در حال ادای احترام به فضانوردان جان باخته ناسا

قبل از آن سه فضانورد دیگر نیز به نامهای ویرژیل گریسوم، ادوارد وایت و راجر چافی در آتش سوزی که در بخش ماژول فرماندهی در یک آزمایش قبل از شروع پرواز در27 ژانویه 1967 رخ داد، جان خود را از دست دادند.

این ماموریت اولین پرواز سرنشین دار آپولو بود که راه اندازی آن برای 21 فوریه 1967 برنامه ریزی شده بود.

به همین دلیل ناسا تصاویر و ویدئوهایی را از این فضانوردان منتشر کرده است.

مراسم یادبود فضانوردان ناسا

سخنرانی باربارا مرگان، فضانورد سابق ناسا - در کنار او از چپ به ترتیب «کتی اسکابی فلاقام» دختر «دیک اسکابی» فرمانده چلنجر، «اولین هازبند» همسر «ریک هازبند» فرمانده ماموریت STS-107، «ایلین کالینز» فضانورد سابق، «باب کابانا» مدیر مرکز فضایی کندی و فضانورد سابق «جان مک برید»

اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز با صدور پیامی یاد جانباختگان سانحه فضایی انفجار شاتل فضایی چلنجر را گرامی داشت: «سی سال پیش در چنین روزی کشور ما فضاپیمای چلنجر خود را با هفت تن از فضانوردانش از دست داد. ما هرگز نباید افراد شجاعی که نهایت فداکاری را برای گسترش مرزهای آگاهی انجام دادند فراموش کنیم. آنها از این خطرات آگاه بودند اما با این حال تصمیم گرفتند تا جان خود را فدا کنند تا نسل‌های آینده در علم و فناوری پیشرفت کرده و درک عمیق تری از جهان و بشریت داشته باشند.

ما همواره به این قهرمانان افتخار می‌کنیم و پیشرفتهای خود را مرهون زحمات آنها می‌دانیم. این زنان و مردان شجاع برای همیشه بخشی از یک داستان هستند که ادامه خواهد داشت. آمریکا همیشه شجاعت آن عزیزان از دست رفته که ناممکن‌های امروز را به واقعیتهای فردا بدل می‌کند به خاطر خواهد داشت.»

مدیر ناسا در مراسم یادبود جان باختگان ماموریتهای فضایی

خدمه ماموریت آپولو 1

خدمه فضاپیمای کلمبیا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha