• دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۵:۴۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 94111912003
  • خبرنگار : 30054

راهنمای سفر به قبرس

راهنمای سفر به قبرس

قبرس می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان باشد. جزیره قبرس یکی از جادویی‌ترین مکان‌ها در دنیاست و قسمت شمالی این کشور، سرشار از جذابیت‌ها و رمز و رموز مدیترانه‌ای و برای مسافران مکانی به یاد ماندنی است.

قبرس می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان باشد. جزیره قبرس یکی از جادویی‌ترین مکان‌ها در دنیاست و قسمت شمالی این کشور، سرشار از جذابیت‌ها و رمز و رموز مدیترانه‌ای و برای مسافران مکانی به یاد ماندنی است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، قبرس در قسمت شمال شرقی حاشیه مدیترانه قرار دارد و سومین جزیره پهناور، بعد از جزیره سیسیلی و ساردینیا در دریای مدیترانه است. این جزیره در 70کیلومتری جنوب ترکیه، صد کیلومتری غرب سوریه و سیصد و بیست کیلومتری شمال مصر قرار دارد و مرز بین اروپا و آسیا تلقی می‌شود.

این کشور دارای تمدن کهن و غنی است و قدمت آن 2هزار سال پیش باز می‌گردد که همه این موارد در کنار هم، یک تاریخچه پربار و یک معماری بی‌نظیر را از خود به‌جای گذاشته است. این کشور و زیبایی‌های آن از دیرباز تا امروز مورد توجه امپراطوران قرار گرفته است. طبق آمار و سرشماری سال 2011، 98 درصد از جمعیت این بخش از قبرس، مسلمان هستند. از نظر آب و هوا نیز این منطقه، مدیترانه‌ای است. این کشور تابستان بسیار طولانی و زمستانی بسیار کوتاه را دارد و دیری نمی‌گذرد تا بهار دوباره فرا برسد. میانگین سالیانه درجه دما در قبرس به 19 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در فاصله بین آپریل تا نوامبر بهترین زمان برای رفتن به ساحل و شنا در دریای مدیترانه است. قبرس دارای مردمی مهمان نواز است؛ زیرا طی قرن‌ها و سال‌ها، خارجیان زیادی وارد این کشور شدند و حکومت کردند، از این رو مردم این کشور همیشه نسبت به مسافران مهربان بوده‌اند.

تاریخچه استقلال قبرس

708 سال قبل از میلاد مسیح، قبرس را آشوریان اداره می‌کردند. پیش از حمله مصریان 58 سال قبل از میلاد نیز، روم باستان این کشور را تسخیر کرد. هنگامی که روم در حال تقسیم امپراطوری شرق و غرب بود، قبرس تبدیل به قسمتی از امپراطوری بیزانتین (وابسته به روم شرقی) شد. سپس ریچارد لیون هارت، جزیره را تسخیر کرد و پس از مدتی اداره حکومت جزیره به عهده لوسیگنال واگذار شد. سال 1570، سال فتح قبرس توسط عثمانی بود و آنان کشور را تا سال 1878 اداره کردند، تا زمانی که قبرس را به بریتانیا اجاره دادند و در نهایت در سال 1960، قبرس آزادی خود را از بریتانیا گرفت.

سال 1974، سال کودتای نهایی بود. کودتایی که کشور یونان آغاز کننده آن بود و بالاخره ترکیه با مداخله خود در این بین باعث شد قسمت شمالی قبرس را از آن خود کند. درپی این تغییرات، بریتانیایی‌ها اسکله و بندرگاهی ساختند. در این دوره شهر تبدیل به استراحتگاهی برای عموم مردم شد.

شهر گیرنه، شاهد تاریخ

تاریخچه قبرس را می‌توان به وضوح در شهر گیرنه دید. کلیساهایی که در این شهر وجود دارد، امروز نیز به شکل موزه مورد بازدید قرار می‌گیرند. گردش یک‌روزه در این شهر می‌تواند به انسان فرصت دستیابی به رمز و راز تاریخ این شهر را بدهد. این شهر یکی از قسمت‌هایی است که جلوه‌های تاریخی در آن بسیار دیده می‌شود. در نخستین روز گشت و گذار، گردشگران راهی خیابان قلعه هیلاریون می‌شوند. این یک خیابان معمولی نیست همان خیابانی است که شرکت والت دیزنی در ساخت کارتون سفید برفی و هفت کوتوله از آن الهام گرفت. مکان بعدی، صومعه نوربرتین است. محلی که به صومعه صلح و آرامش معروف است. این اثر بی‌نظیر را گت‌ها (اقوام باستانی آلمانی‌ها) ساخته بودند.

در این شهر زیبا که کایرنیا نیز نامیده می‌شود، بندرگاهی قرار دارد که به بندرگاه گیرنه معروف است و در حاشیه این بندر زیبا، رستوران‌ها، مغازه‌ها و مکان‌های توریستی بسیاری قرار دارد.

این بندرگاه به دست ونیزیان در سال 1489 ساخته شد. آن‌ها با هدف اینکه از شهر گیرنه در مقابل حمله عثمانی‌ها جلوگیری کنند، این بندر را ساختند. اما در آخر، مجبور شدند در سال 1571 شهر را به عثمانی‌ها واگذار کنند.

نیکوزیا، شهر هنر

نیکوزیا را، لدرا نیز می‌نامند. 300 سال قبل از میلاد مسیح، فرزند پادشاه مصر، شهر را بازسازی کرد و نام خود را بر آن نهاد. نیکوزیا از زمان روم شرقی، پایتخت قبرس بوده است و به مرور زمان این شهر گسترش یافت. در نهایت این شهر قدیمی و کهن به دو بخش شمالی ترکیه و جنوبی یونان تقسیم شد. در بحث تاریخچه این شهر، معماری زیبای عثمانی همیشه نظر انسان را به خود جلب می‌کند. چند اثر هنری نیز امروزه، مورد علاقه گردشگران است که شامل موزه مِولوی، ستون ونتیان، مسجد سلیمیه و زیباترین مسافرخانه‌های قدیمی می‌شود. نیکوزیا بزرگترین شهر قبرس است و در این منطقه طراحی قدیمی و مدرن، در کنار یکدیگر قرار دارند.

فاماگوتسا، شهر جنگ های تاریخ

برای کسانی‌که علاقمند به تاریخ هستند فاماگوتسا، مکان خوبی است تا از گردش روزانه خود لذت ببرند. در ابتدا شما شاهد ویرانی‌های شهر قدیمی سالاریس هستید. خرابی‌هایی که در این شهر رخ داده بودند، اکنون یکی از جاذبه‌های جهان گردشگری جهان محسوب می‌شود. فاماگوتسا نیز شهر دیگری از این جزیره بسیار زیبا است که به دلیل عتیقه‌های زیادی که در این شهر باستانی وجود دارد، یادگاری از تمدن‌های گذشته محسوب می‌شود.

کارپاز، گردش یک روز آرام

نوشیدن یک فنجان قهوه، هنگام صبح، می‌تواند آغازی عالی برای گردشی یکروزه باشد. شاید جالب باشد که گردش را با بازدید از کارخانه روغن زیتون آغاز شود. کارخانه‌ای که نمایان‌گر هر دو جنبه زندگی سنتی و پیشرفته است. در این کارخانه می‌توان حالت قدیمی و سنتی و همین‌طور حالت امروزی و مدرن یک کارخانه واقعی را ملاحظه کرد. بعد از صرف ناهاری سنتی در این شهر می‌توان مکان مناسبی را برای استراحت انتخاب کرد. بهترین انتخابی که می‌تواند برای استراحت گردشگران، در عصر یک روز زیبا، با آب و هوای مدیترانه‌ای انتخاب شود، ساحل طلایی آن است. هنگام گذراندن زمان در این ساحل، لحظه‌ای نمی‌توانید ذهن خود را به نقطه دیگری متمرکز کنید.

گوزلیورت، شهر میوه و موزه

این شهر به باغ میوه قبرس معروف است. میوه‌های زیادی با طعم‌های بی‌نظیری در باغ‌های این شهر، می‌رویند.

موزه‌هایی در این شهر وجود دارند که قدمت آن‌ها به صدها سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. یکی از این موزه‌های معروف در منطقه سولی قرار دارد. در این بخش گردشگران شاهد سنگ فرش‌ها و موزائیک‌های نفیس و بی‌نظیر این سرزمین کهن هستند. واژه گوزلیورت، به معنای کشوری زیبا است.

فلورا، شهر شکوفه در زمستان

در ماه فوریه، هنگامی‌ که دیگر کشورهای اروپا در زمستانی سرد، روزها را سپری می‌کنند، فلورا پر از شکوفه‌های زیبا و گل‌های رنگارنگ می‌شود. در ماه‌های فوریه تا می، گل‌های داوودی، نرگس، لاله و دیگر گل‌ها، این سرزمین را پوشیده از رنگ‌های مختلف و زیبا می‌کنند. در شهر فونا نیز بیش از 350 نوع پرنده، لاک‌پشت‌های دریایی و همینطور در حدود 400 نوع میمون وحشی وجود دارد.

نکاتی که گردشگران باید بدانند

آژانس مسافرتی الی‌گشت یکی از مجریان تورهای قبرس، برای گردشگران پیشنهادهایی دارد:

در اطراف شهرهای قبرس اگر مناطق محلی می‌بینید هرگز از داخل شدن به آنجا نترسید و اگر فرصت دارید، محله‌های سنتی قبرس را ببینید.

هزینه کرایه اتومبیل در قبرس چندان بالا نیست و قیمتی مناسب دارد و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس همیشه در دسترس است.

علاوه بر منوهای ترکی می‌توانید غذاهای انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، تایلندی، هندی و چینی با کیفیتی در رستوران‌های این کشور پیدا کنید.

با توجه به اینکه سایز کفش و لباس‌ها با سایزهای اروپایی یکسان نیست؛ پس مراقب باشید تا درست انتخاب کنید.

اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، اکثر واحدهای پولی رایج در دنیا را قبول می‌کنند؛ اما برای اطمینان بیشتر حتما همراه خود لیر داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود از سیستم رومینگ استفاده نکنید؛ قیمت یک سیم‌کارت محلی بسیار ارزان است.

برای صرفه‌جویی در هزینه سفر از رستوران‌هایی استفاده کنید که دارای wifi رایگان هستند.

هرگز نترسید تا از اشخاص محلی کمک بگیرید؛ اگر کمکی بخواهید که از دست آن‌ها بر بیاید، بدون شک از شما دریغ نخواهند کرد.

سن، در کرایه کردن اتومبیل بسیار مهم است. شما حتماً باید بیشتر از 25 سال داشته باشید تا بتوانید یک ماشین کرایه کنید.

تغییر نوسانات الکتریکی در قبرس را باید جدی بگیرید. گاهی اوقات این نوسانات بسیار شدید می‌شود.

بستنی های فوق‌العاده قبرس را فراموش نکنید!

به هیچ عنوان از آب شیر استفاده نکنید. آب معدنی را از فروشگاه‌ها تهیه کنید که قیمت آن بسیار ارزان است.

قیمت غذاها در رستوران‌های گیرنه کمی گرانتر است.

خیلی از داروهایی که بدون نسخه داده می شوند را می‌توانید در داروخانه‌های سراسر شهر پیدا کنید.

سعی کنید در فصل تابستان، بین ساعات 11 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید و اگر می خواهید در این ساعات بیرون باشید حتما از چتر و یا کلاه استفاده کنید.

برای جلوگیری از نیش حشرات، تا جایی که می‌توانید از سیر و ویتامین B استفاده کنید؛ زیرا باعث می‌شود تا از برآمدگی خون در رگ‌ها جلوگیری کند.

در شرایط حساس و اورژانسی می‌توانید با شماره 112 تماس بگیرید تا بیمار را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانند.

از لباس‌های نخی و عینک‌های آفتابی با UV مناسب استفاده کنید و ضد آفتاب را فراموش نکنید.

آژانس مسافرتی الی‌گشت، تورهای قبرس را با بیمه مسافرتی و بسته‌های قیمتی متنوع به گردشگران ارایه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha