• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95023018916
  • خبرنگار : 30057

تبدیل شرکت‎های صنعتی بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه ویژه رضوی

تبدیل شرکت‎های صنعتی بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه ویژه رضوی

مسؤول منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی نبود صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر را از چالش‌های این منطقه نام برد و گفت: با اجرای برنامه‌های عملیاتی این منطقه، اقدام به تبدیل شرکت‌های بزرگ صنعتی به دانش بنیان خواهد شد، ضمن آن که کارگروهی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

مسؤول منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی نبود صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر را از چالش‌های این منطقه نام برد و گفت: با اجرای برنامه‌های عملیاتی این منطقه، اقدام به تبدیل شرکت‌های بزرگ صنعتی به دانش بنیان خواهد شد، ضمن آن که کارگروهی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکتر امیر ملک زاده در یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیسیون شورای عتف با ارائه گزارشی از منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی در وسعت 2 هزار و 220 کیلومتر مربع از فرودگاه تا منطقه چناران در نظر گرفته شده است.

وی وجود 80 مرکز علمی، 160 هزار دانشجو، 110 شرکت دانش بنیان و ثبت هزار و 100 عنوان اختراع در محدوده منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی را از ظرفیت‌های این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: جذب حدود 613.5 میلیون دلار سرمایه گذازی خارجی تا دی ماه سال 93 بوده است، ضمن آن که تنها 4 درصد صنایع این محدوده دارای واحدهای تحقیق و توسعه هستند.

ملک زاده با اشاره به چالش‌های این منطقه با تاکید بر این‌که علی‌رغم شاخص تولید علمی مناسب، شاخص تولید فناوری بسیار پایین است، اظهار کرد: سهم اندک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ارزش افزوده، سهم اندک بخش خصوصی در پژوهش، سهم بسیار کم بخش خصوصی در تقاضای فناوری و سهم ناچیز همکاری‌های پژوهشی و فناوری بین‌المللی از دیگر چالش‌های این منطقه محسوب می‌شود.

مسؤول منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی، نبود صندوق‌های پژوهش و فناوری ریسک پذیر را از دیگر چالش‌های موجود این منطقه ذکر کرد و یادآور شد: به منظور رفع این چالش‌ها مدل مفهومی منطقه ویژه علم و فناوری رضوی را بر اساس اولویت‌ها و صنایع موجود در استان ارائه کردیم.

به گفته وی بر اساس این مدل مفهومی، نظام نوآوری در استان پیاده سازی خواهد شد، میزان تولید افزایش خواهد یافت و سرعت تجاری سازی و انتقال و بومی سازی فناوری تسریع می‌یابد.

ملک زاده، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمند سازی دستگاه‌های اجرایی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه علم و فناوری را از اهداف این مدل نام برد و ادامه داد: اخذ مصوبه موافقت قطعی منطقه، تصویب مدل اجرایی استقرار منطقه ویژه علم و فناوری و تشکیل شورای اجرایی از جمله اقدامات اجرایی انجام شده برای این منطقه است.

وی راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و اولین شتاب دهنده‌های منطقه‌ای را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن برنامه ویژه دیده بانی فعالیت‌های دانش بنیان دستگاه‌های اجرایی و تدوین برنامه‌هایی برای حضور شرکت‌های تولیدی و صنعتی با گردش مالی بیش از 500 میلیون تومان را در دستور کار داریم که در این زمینه بر روی تبدیل شرکت‌های صنعتی بزرگ به شرکت‌های دانش بنیان متمرکز شده‎ایم.

وی تقویت منابع صندوق‌های ریسک پذیر و الزام به حمایت از فرصت‌های سرمایه گذاری دارای ریسک را از دیگر برنامه‌های این منطقه عنوان کرد و گفت: همچنین کارگروهی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha