• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95121006933
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بررسی وضعیت رسانه‌ای کشور در مناظره سلیمی نمین و رحمانیان

بررسی وضعیت رسانه‌ای کشور در مناظره سلیمی نمین و رحمانیان

مناظره عباس سلیمی نمین، مدیر مسئول سابق کیهان هوایی و مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق با هدف بررسی وضعیت رسانه‌ای کشور در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، در مناظره سلیمی نمین و رحمانیان که به همت انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در تالار فجر دانشکده عمران دانشگاه اصفهان برگزار شد، عباس سلیمی اظهارکرد: بعد از انقلاب نتوانستیم متناسب با تحولات اجتماعی در فرهنگ رشد خوبی داشته باشیم. همیشه آزادی مطبوعات یکی از دغدغه‌های ما بوده است، بنابراین کسی که می‌خواهد آزادی را رشد دهد باید مبانی آزادی را نیز توسعه دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین باید در چارچوبی عمل کنیم که آزادی پاس داشته شود و اگر به این مبانی توجه نکنیم یک تهدید جدی برای آزادی به وجود می‌آید.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار کرد: عامل دیگری که در ارتباط با آزادی باید به آن توجه کرد یک نظام سیاسی است که باید آنقدر به رشد رسیده باشد که بتواند آزادی مردم را تأمین کند. بنابراین رسانه‌ها در آزادی مردم نقش اساسی دارند و مشارکت مردم در امور در گرو فعال بودن کار رسانه است.

سلیمی نمین افزود: دولت مردان باید به این نکته اساسی توجه کنند که چگونه توانمندی‌های جامعه را به توانمندی‌های خود پیوند زنند.

وی گفت: در طول سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را در کار رسانه‌ها شاهد بوده‌ایم وقتی یک مدیر تفکر بازتری دارد رسانه‌ها نیز در زمان مدیریت آن مدیر شکوفاتر می‌شوند.

هم‌چنین مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق افزود: یکی از مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم این است که وقتی یک آزادی به وجود می‌آید از آن به خوبی استفاده نمی‌کنیم که باید این نقیصه برطرف شود.

رحمانیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی را باید یک انقلاب فرهنگی بنامیم، گفت: حتی همه مخالفان شاه از هر طیفی که بودند معتقد بودند که شاه شاخص‌های فرهنگی غرب را ترویج می‌کرد بنابراین مشکل مردم ما قبل از انقلاب الزاما اقتصادی و معشتی نبود بلکه نکته مهم همان بحث فرهنگی بود که سبب یک انقلاب تمام عیار در کشور شد.

سلیمی نمین با بیان اینکه امروز به سوی رسانه‌هایی حرکت می‌کنیم که عمق کمی دارند، گفت: برای مثال برخی رسانه‌های روشنفکری که خود را روشنفکر می‌دانند و سخنان صادق زیباکلام را ترویج می‌کنند اخیرا به یکی از سخنان زییا کلام استناد کردند که گفته است افتخار می‌کنم که در برخی کتابهایم رفرنس نمی‌دهم.

وی افزود: برای جامعه دانشگاهی این یک فاجعه است که کتاب‌های یک استاد دانشگاه رفرنس نداشته باشد. زیبا کلام ادعا کرده است که در کتابم قصد داشتم هنجارشکنی کنم، بنابراین جامعه بشری به سمت سطحی نگری پیش می‌رود و در دانشگاه‌ها هم همین سطحی نگری وجود دارد.

در ادامه مهدی رحمانیان گفت: البته بهتر بود که این سخنان در حضور خود صادق زیبا کلام مطرح می‌شد تا بتواند از خودش دفاع کند.

وی افزود: بعد از انقلاب رسانه‌ها دو ماه طوفانی داشتند. به طوری که چند ماه بعد از انقلاب با حجم عظیم توقیف مواجه شدیم. هر چند که اول انقلاب آزادی مطبوعات بالا بود؛ این سیر ادامه پیدا کرد تا سال 70 که بازهم با افت رسانه‌ها مواجه شدیم.
 
مدیر مسئول روزنامه شرق افزود:اعتقاد دارم در مجموع انقلاب اسلامی در آزادی مطبوعات مؤثر بود.

رحمانیان با بیان اینکه مطبوعات جامعه باید سطح بالاتری داشته باشند، گفت: آفت جدی مطبوعات ما این است که مرتب با توقیف روبرو می‌شوند. اما از یک بعد دیگر هم ما می‌توانیم رسانه‌های تاثیر گذار و منطقه‌ای داشته باشیم.

مدیر مسئول روزنامه شرق افزود: یکی دیگر از افت های مطبوعات ما سانسور و خود سانسوری است که خودسانسوری از سانسور هم بدتر است.

رحانیان با بیان اینکه همیشه سعی کردم روزنامه شرق را به یک روزنامه منطقه‌ای تبدیل کنم، گفت: این مهم محقق نشد چرا که روزنامه شرق تا کنون چهار بار توقیف شده است.
رحمانیان افزود: آزادی باید تا آنجایی محترم شمرده شود که از دیگران سلب نشود، بنابراین چهار دفعه‌ای که روزنامه شرق توقیف شد تمام این توقیف‌ها سلیقه‌ای بود.

وی افزود: هم اکنون فضای جامعه و دانشگاه دچار یک رخوت شده است و باید ببینیم که چرا اینقدر انگیزه در میان دانشگاهیان ما کم شده است.

در ادامه سلیمی نمین تصریح کرد: بدون شک مطبوعات تأثیر زیادی در تنویر افکار عمومی دارند و در رابطه با مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند. البته بنده با بسته شدن هیچ روزنامه یا رسانه‌ای موافق نیستم. اگر یک روزنامه تخلف کرده است تنها باید مدیر مسئول آن جریمه شود اما خبرنگار چرا باید ضربه بخورد و عرصه رسانه را به خاطر ناپایداری آن ترک کند.

وی افزود: رسانه‌ها باید امروز با فساد مبارزه کنند اما نباید ایجاد نگرانی در جامعه کنند. بنابراین کار رسانه تقویت مبانی فرهنگی و اعتقادات جامعه است. برخی رسانه‌ها گاهی مبانی اسلام را زیر سوال می‌برند که این امر کار درستی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha